تبیان، دستیار زندگی
این روزها بازارهر چیزی که راکد باشد، بازار تورهای خارجی سکه است. آگهی های روزنامه ها هم که پر شده است از برنامه های فروش تورهای مسافرتی خارجی.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سپیده آماده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بازار داغ تورهای ترکیه و دبی


در دوره ای که تورهای کیش و قشم قیمت های حدود 500 هزار تومان دارند، تورها ترکیه و دبی با همان قیمت و یا با تفاوت قیمت اندک توانسته اند اکثر گردشگران ایرانی را به خود جلب کنند، چون مسافران ایران در برابر تور داخلی و خارجی تقریبا هم قیمت، گزینه خارجی را ترجیح می دهند.


تور

این روزها بازارهر چیزی که راکد باشد، بازار تورهای خارجی سکه است. آگهی های روزنامه ها هم که پر شده است از برنامه های فروش تورهای مسافرتی خارجی و با نگاهی به صفحات آگهی های روزنامه های کثیرالانتشار متوجه می شوید که قسمت زیادی از این صفحات متعلق به تبلیغات تورهای مسافرتی است که بیشتر هم خارجی هستند.

آژانس های مسافرتی و تبلیغات فضایی

یکی از روش هایی که باعث داغ تر شدن تنور تورهای خارجی در سال های اخیر شده، تمهیداتی است که آژانس های مسافراتی برای این تور ها در نظر گرفته اند. از اجرای مراسم قرعه کشی برای یک هفته مسافرت رایگان و پرداخت هزینه تورهای گردشگری از طریق اقساط گرفته تا استفاده از تورهای OFFER . این روزها هم ماجرای تورهای لحظه آخری جدید ترین حربه این آژانس ها است که در این روش مسئولان آژانس که ابتدا تمام سعی خود را برای فروش بلیط هایشان از طریق آگهی روزنامه کرده اند، در ضرب العجل باقی مانده تا زمان سفر، بلیط های سوخته خودشان را با قسمت های کمتر به فروش می رسانند تا حتی الامکان صندلی خالی در تورشان باقی نماند.

بیشتر مواقع، زمانی که مردم در اثر تبلیغات رنگارنگ تورهای خارجی راهی دفاتر مسافرتی می‌شوند، می‌فهمند قیمت‌ها آن طورها هم که در آگهی‌ها آمده، نبوده است. مثلاً در آگهی آمده صبحانه و ناهار و شام و در آخر کار معلوم می‌شود که خبری از ناهار نیست و مبالغ ناهار باید جداگانه حساب شود

تور
تور خارجی به شرط اقساط

البته آژانس ها فکر کسانی که نمی توانند هزینه سفر را یک باره پرداخت کنند، هم کرده اند. به همین خاطر است که گزینه جدیدی به تبلیغات خود اضافه کرده اند و طی آن به کسانی که قصد سفر دارند پیشنهاد می کنند در حالی که توانایی پرداخت یک باره هزینه را ندارند، پس از بازگشت از سفر و به صورت اقساط مبلغ را بپردازند.

قرعه کشی بر سر تورهای مجانی

آژانس‌ها به این فاکتور های تبلیغاتی بسنده نکرده‌اند و برای جلب مشتری بیشتر، هر از چند گاهی مراسم قرعه کشی برگزار می‌کنند و برندگان را به تورهای خارجی مجانی می‌برند. این باعث می‌شود که مردم تصمیم بگیرند که با یک تیر دو نشان بزنند و در عین حال که سفری خارجی را پشت سر می‌گذارند، از امکان حضور در قرعه کشی و برنده شدن آژانس و برنده شدن سفر مجانی بهره‌مند شوند.

تور

تور استانبول تنها با 500 هزار تومان

در مقابل انواع شگردهای تبلیغاتی تورهای خارجی، اما تورهای داخل کشور معمولاً چنین هنرهای تبلیغاتی را به کار نمی‌گیرند. این تورها پر است از سفر های کیش و قشم و مشهد با هزینه‌هایی که چیزی کم از سفرهای خارجی ندارند. اقامت 3، 4 روزه در همین قشم و کیش خودمان هزینه ای دارد که کمتر از 400 هزار تومان نمی‌شود، به همین خاطر است که مسافران ترجیح می‌دهند وقتی هزینه‌ها یکسان است، همین پول را برای سفر به کشور دیگری بدهند و از تجربه حضور در شهرهایی غیر از جاهایی که پیش از این به آن‌ها سفر کرده بودند را تجربه کنند.

برخی از تبلیغات تورهای خارجی با واقعیت مطابقت ندارد

البته بیشتر مواقع، زمانی که مردم در اثر تبلیغات رنگارنگ تورهای خارجی راهی دفاتر مسافرتی می‌شوند، می‌فهمند قیمت‌ها آن طورها هم که در آگهی‌ها آمده، نبوده است. مثلاً در آگهی آمده صبحانه و ناهار و شام و در آخر کار معلوم می‌شود که خبری از ناهار نیست و مبالغ ناهار باید جداگانه حساب شود یا اینکه هتلی که در آگهی 5 ستاره ذکر شده است امکانات هتل سه ستاره همراه هم ندارد و فرد اگر بخواهد هتلش را عوض کند باید اول پول مسئول تور را بدهد و بعد اگر دلش خواست به هتل دیگری برود!! خلاصه اینکه آگهی‌های تورهای داخلی آن قدرها هم مورد وثوق نیست و کسانی که این تورها را انتخاب می‌کنند، بیش از هر چیزی باید به این موضوع فکر کنند که ممکن است هزینه‌ها خیلی بیشتر از این حرف‌ها در بیاید.

این روزها بازارهر چیزی که راکد باشد، بازار تورهای خارجی سکه است. آگهی های روزنامه ها هم که پر شده است از برنامه های فروش تورهای مسافرتی خارجی و با نگاهی به صفحات آگهی های روزنامه های کثیرالانتشار متوجه می شوید که قسمت زیادی از این صفحات متعلق به تبلیغات تورهای مسافرتی است که بیشتر هم خارجی هستند

قیمت تورهای خارجی از عید تا به حال نصف شده

تورهای خارجی در همه ماه‌ها و فصل‌ها ارزان نیست. در مواقعی مانند تعطیلات عید و تابستان به دلیل تعدد متقاضیان، قیمت تورها هم بیشتر می‌شود. به گونه ای که تورها 3، 4 روزه دبی و ترکیه در تعطیلات عید نوروز امسال به یک میلیون تومان هم رسید بود. اما با پایان تعطیلات عید، این نرخ‌ها روند نزولی پیدا کرد تا جایی که به این روزها با 400، الی 500 هزار تومان هم می‌توان به ترکیه و دوبی سفر کرد.

تور

چرا تورهای داخلی تبلیغات ندارند

تورهای داخلی اما در مقابل رقیبان قدر قدرت خارجی خود نه تنها اقدامی برای کاهش تعرفه‌ها نمی‌کنند، بلکه از مشوق‌های تبلیغاتی خاصی هم برای جذب مشتری ندارند. البته صاحبان تورهای داخلی هم از افزایش قیمت‌ها و ناتوان در کاهش هزینه‌ها را دلیل گرانی تورم‌های داخلی می‌دانند که به اعتقاد آن‌ها تغییر ناپذیر هم هست. اما همه این مسائل دست در دست هم داده است که مردم، کشورهای خارجی را با سفرهایشان انتخاب کنند و زحمت سفر به شهرهای داخل را به خود ندهند.

به هر رو در این میان مسئولان گردشگری باید تمهیداتی هم برای تورهای داخلی در نظر بگیرند تا این تورها بتوانند در مقابل رقیبان پر قدرت خود قد علم کنند و حرفی برای گفتن داشته باشند.

کیانا نیکفام

بخش اجتماعی تبیان