تبیان، دستیار زندگی
دانشمندان تخمین زده‌اند كه در هر‌ بار عطسه یا سرفه، بیش از 20 هزار ویروس وجود دارد كه این تعداد برای آلوده كردن تعداد زیادی از مردم...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

موقع عطسه و سرفه جلوی دهان‌تان را بگیرید


دانشمندان تخمین زده‌اند كه در هر‌ بار عطسه یا سرفه، بیش از بیست هزار ویروس وجود دارد كه این تعداد برای آلوده كردن تعداد زیادی از مردم اطراف ما كافی است.


عطسه و سرفه

مقررات بهداشتی ایجاب می کند که قبل از انتشار بیماری، عامل بروز و شیوع آن را شناسایی کرده و جلوی آن را بگیریم.

هنگامی که بیمار هستید بسیار مهم است که نکات بهداشتی را برای عدم شیوع بیماری رعایت کنید.

بیماری های تنفسی مثل سرماخوردگی، آنفلوانزا، سیاه سرفه و ... توسط عوامل زیر منتشر می شوند :

- سرفه و عطسه کردن

- دست های کثیف و آلوده : بعد از دست زدن به وسایل آلوده، دست خود را به صورتتان و وسایل دیگر نزنید.

برای جلوگیری از انتشار میکروب ها در بیماری های تنفسی، کارهای زیر را انجام دهید :

- جلوی دهان و بینی خود را هنگامی که عطسه یا سرفه می کنید، با دستمال بگیرید.

- دستمال استفاده شده خود را داخل سطل زباله بیندازید.

- اگر موقع عطسه یا سرفه، دستمال همراه خود ندارید، از لباس خود استفاده کنید و آن را جلوی دهان و بینی خود بگیرید و به هیچ وجه از دست خود استفاده نکنید.

- به یاد داشته باشید که مرتب دست های خود را با صابون و آب بشویید. در این صورت، مهمترین گام را برای ارتقای سطح بهداشت خود و جامعه برداشته اید و از انتقال انواع بیماری ها به خود و دیگران جلوگیری کرده اید. برای شستشوی دست های خود از صابون و آب تمیز استفاده کنید. اگر صابون نداشتید، از مواد ضدعفونی کننده دست که حاوی الکل هستند (در داروخانه ها می فروشند)، استفاده کنید، زیرا الکل عوامل بیماری زا را از بین می برد.

اگر موقع عطسه یا سرفه، دستمال همراه خود ندارید، از لباس خود استفاده کنید و آن را جلوی دهان و بینی خود بگیرید و به هیچ وجه از دست خود استفاده نکنید

-موقع شستن دست ها با صابون و آب گرم، حتما دستهای‌تان را خوب به هم بمالید و این کار را برای مدت 15 تا 20 ثانیه ادامه دهید تا مطمئن شوید که همه میکروب ها از سطح دست‌هایتان پاک شده اند.

- از زدن دست هایتان به چشم و بینی و دهانتان جدا خودداری کنید. با دست زدن به اشیای مختلف، میکروب های محیط به دست فرد منتقل می شوند و هنگامی که فرد، دست خود را به چشم و دهان و بینی می زند، به راحتی این میکروب ها را به بدن خود منتقل می کند. میکروب ها برای مدت نسبتا زیادی (مثلا دو ساعت و یا بیشتر) بر روی سطوحی مانند میز، در، صندلی و ... زنده می مانند.

چه باید کرد؟

بهترین راه برای فرهنگ سازی در مورد این که، "همه باید موقع عطسه و سرفه جلوی دهانشان را بگیرند" این است که از کودکی آغاز کنیم. هر پدر و مادری موظف است که این مسئله را به کودک خود آموزش دهد.

فرض کنید که در آسانسور هستید و بسیار شلوغ است. اگر فردی عطسه کند چه باید کرد؟ بهترین راه این است که سریعا صورت خود را برگردانید و آستین خود را جلوی دهان و بینی خود بگیرید. همچنین می توانید به صورت دوستانه و مودبانه به فرد تذکر دهید تا دیگر این کار ناپسند را تکرار نکند.

در مدرسه، به کودکان خود آموزش دهید که حتما دستمال کاغذی با خود داشته باشند. همچنین معلم می تواند این آموزش را به دانش آموزان بدهد که علاوه بر داشتن دستمال، جلوی دهان و بینی خود را هنگام عطسه و سرفه بگیرند و انجام ندادن این کار را نوعی بی فرهنگی بدانند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

عطسه کردن مفید است

گرفتن جلوی دهان هنگام عطسه و سرفه

شخصیت شناسی عطسه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.