تبیان، دستیار زندگی
درد، همان چیزی است که بروز آن در بخش‌های مختلف از بدن، گاه ذهن ما را به سمت مصرف قرص‌های مسکن سوق می‌دهد. پزشکان هشدار داده‌اند که خوردن قرص‌های مسکن برای برخی از مردم به عادت تبدیل شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

راه و رسم مسکن خوردن


درد، همان چیزی است که بروز آن در بخش‌های مختلف از بدن، گاه ذهن ما را به سمت مصرف قرص‌های مسکن سوق می‌دهد. پزشکان هشدار داده‌اند که خوردن قرص‌های مسکن برای برخی از مردم به عادت تبدیل شده است.


قرص مسکن

پزشکان نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند که خوردن قرص‌های مسکن با اسم‌ها و رنگ‌های مختلف برای برخی از مردم به عادتی تبدیل شده و متأسفانه برخی اشتباهات رایج در این زمینه به روش‌های درمانی غلط و تهدید سلامتی منجر می‌شوند.

با هم نخورید

مصرف همزمان مسکن با سایر داروها یکی از این مواد است. زیرا تأثیر متقابل داروها باعث می‌شود عملکرد قرص‌های مسکن، تحت تأثیر برخی داروها یا مکمل‌های غذایی قرار بگیرد و به طرز خطرناکی اثرات داروها را تشدید کند. بهتر است با پزشک خود درباره همه بیماری‌هایتان و داروهای تجویزشده قبلی صحبت کنید. هنگام خرید قرص مسکن از داروخانه هم این موضوع را با دکتر داروساز در میان بگذارید.

فراموش نکنید بیماری‌های روحی یا جسمی شما و حتی مصرف داروهای گیاه یا مکمل‌های غذایی می‌تواند یک پزشک متخصص را در تجویز داروی مناسب یاری دهد. بد نیست بدانید تأثیر داروها بر هم، کم خطری نیست، به عنوان نمونه آسپرین فعالیت برخی داروهای دیابتی و کدئین و نیز عملکرد داروهای ضد افسردگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

زیاد نخورید

چند برابر کردن مقدار مناسب مسکنی که پزشک تجویز کرده، اشتباه بزرگ دیگری است که برخی افراد مرتکب می‌شوند. با این کار غلط، نه سرعت بهبود افزایش می‌یابد و نه روند بیماری کند می‌شود. پزشکان معتقدند مصرف چند قرص مسکن برای تأثیر بیشتر، اثرات جانبی داروها را چند برابر و حال شما را بدتر می‌کند. گاهی هم میزان تأثیرگذاری مسکن به طور قابل توجهی کاهش می‌یابد. حتی ممکن است کارتان به بخش اورژانس بیمارستان هم بکشد!

چند برابر کردن مقدار مصرف مسکن، اشتباه بزرگی است که برخی افراد مرتکب می‌شوند. با این کار غلط، نه سرعت بهبود افزایش می‌یابد و نه روند بیماری کند می‌شود.

متنوع نخورید

نکته دیگر اینکه، نباید چند نوع مسکن مختلف را پشت سر هم بخورید زیرا به بدتر شدن اوضاع دامن می‌زند. اگر مسکن تجویز شده واقعاً نمی‌تواند درد جسمانی شما را تسکین دهد، به پزشک مراجعه كرده و هرگز خوددرمانی نکنید. ناگفته پیداست که مطالعه بروشور و توضیحات داخل جعبه قرص‌های مسکن به شما در زمینه مصرف صحیح کمک می‌کند. می‌توانید میزان مصرف و اثرات جانبی را از دکتر داروساز داروخانه هم بپرسید.

نکته بسیار مهم این است که به هیچ وجه از نسخه دیگران استفاده نکنید. ممکن است مشاهده برخی از علایم مشترک بیماری بین شما با یکی از فامیل یا دوستان، شما را به این کار تشویق کند. اما بدن هر فرد شرایط خاصی دارد و شاید به قرص مسکن که دیگران برایتان تجویز کرده‌اند حساسیت داشته باشید.

داروهای مسکن

قدیمی‌ها را هم نخورید

از مسکن‌های تاریخ مصرف گذشته هم نباید استفاده کنید. انبار کردن مقدار زیادی قرص در خانه به یکی از عادت‌های بد ما ایرانی‌ها تبدیل شده است. قرار گرفتن در محیط‌های گرم و مرطوب نیز آن‌ها را غیرقابل مصرف می‌کند. می‌توانید ترک این عادت بد را با دور ریختن قرص‌هایی که تاریخ مصرفشان گذشته شروع کنید. زیرا ممکن است در مواقع درد یادتان برود که به تاریخ انقضای قرص‌ها نگاهی بیندازید.

اشتباه دیگر در این زمینه، شکستن قرص‌هاست. شیار بخش میانی در برخی قرص‌ها به این منظور طراحی شده اما گروهی از قرص‌ها و مسکن‌ها فاقد این شیار هستند و بعد از شکستن قرص‌های بدون شیار، بخشی از پوشش آن‌ها نابود می‌شود. به این ترتیب طعم قرص در دهان شما تغییر می‌کند و عملکرد آن در بدن با اختلال مواجه می‌شود.

رانندگی ممنوع!

بعد از مصرف قرص مسکن رانندگی نکنید. ایجاد حالت خواب آلودگی از خصوصیات برخی قرص‌های مسکن است. با وجود این همان‌طور که ذکر شد بدن افراد مختلف واکنش‌های متفاوتی نسبت به داروها دارد و مصرف یک داروی مسکن می‌تواند حالات مختلفی از بی حالی و خواب آلودگی را در افراد مختلف ایجاد کند. توصیه پزشکان این است که بعد از مصرف قرص مسکن در خانه استراحت کنید و به هیچ وجه پشت فرمان ننشینید، زیرا خواب آلودگی هنگام رانندگی ممکن است به قیمت جان شما تمام شود.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: baharrrrr88