تبیان، دستیار زندگی
موسسه جئوجبرای تهران پس از برگزاری دوره های آموزشی به منظور توسعه پروژه بین المللی جئوجبرا و کسب نتایج موفق نسبت به رشد حرفه ای دبیران، بنا دارد از فرصت تابستان برای آموزشی گروه های بیشتری از دبیران استفاده نماید.....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مدرسه تابستانی جئوجبرا

مدرسه تابستانی جئوجبرا

مقدمه

استفاده از نرم‌افزارهای مدل‌سازی رایانه‌ای تاثیر بسزایی در یادگیری ریاضیات در کشورهای توسعه یافته داشته است. به ویژه با روی کار آمدن نرم‌افزارهای هندسه پویا از سال 1988 دبیران، پژوهش‌گران اقدام به پژوهش در خصوص نحوه تاثیر این نوع از نرم افزارها نمودند. همچنین کارشناسان برنامه‌ریزی درسی با استفاده از نتایج پژهشی، تغییراتی را در برنامه آموزشی اعمال نمودند. به طوری که مطالعات نشان می‌دهد استفاده از نرم افزارهای آموزشی هندسه پویا می تواند تا 30% مهارت‌های یادگیری را افزایش دهد. ایناز آن پس شرکت‌های متعددی اقدام به تولید نرم‌افزارهای هندسه پویا کردند. به طوری که تا کنون بیش از 60 نرم افزار در این زمینه تولید شده است. هر کدام از این نرم‌افزار ها ویژگی‌های فنی و آموزشی متعدد و کارآمدی دارند. از نرم افزارهای برجسته می توان به اسکچ‌پد، کبری و جئوجبرا اشاره نمود.

مدرسه تابستانی جئوجبرا

در ده سال گذشته استفاده از نرم افزار جئوجبرا نسبت به بقیه رشد چشم‌گیری داشته است. به طوری که هم اکنون در 192 کشور دنیا مورد استفاده قرار می گیرد. علت این امر را می‌توان در چند عامل مورد اشاره قرار داد. نخست این که جئوجبرا از بستر دانشگاه سالزبورگ اتریش به عنوان یک کار پژوهشی به وجود آمد و لذا در پی حمایت‌های این دانشگاه و در ادامه دیگر دانشگاه ها مانند دانشگاه کامبریج و فلوریدا بنیان علمی محکمی در این پروژه گذاشته شد. دومین عامل این نرم افزار در قالب یک جامعه رشد یابنده ارائه داده شد. تاسیس 86 موسسه محلی در 65 کشور دنیا به صورت داوطلبانه، برگزاری کنفرانس های سالیانه جهت هماهنگی امور، مشارکت در برنامه نویسی، پژوهش و تهیه محتوای آموزشی و ترجمه آن به 60 زبان از جمله فعالیت های مشارکتی این جامعه است. عامل مهم بعدی اقتصاد است. آقای مارکوس هوهن وارتر برنامه‌نویس و بنیان‌گذار جئوجبرا تصمیم گرفت این نرم افزار را به صورت رایگان در اختیار جامعه بین‌المللی آموزش قرار دهد. با این اقدام بسیاری دیگر از داوطلبان با این نیت اقدام به مشارکت کرده و تا کنون بیش از 25000 محتوای آموزشی با کیفیت بی نظیر به صورت رایگان به اشتراک گذاشته شده است. عامل دیگری که می توان به آن اشاره کرد، محیط یکپارچه جئوجبرا در تلفیق هندسه و جبر است. نام جئوجبرا نیز از همین تلفیق استخراج شده است. جئوجبرا توانست با ایجاد یک جامعه آموزشی رشد یابنده و ارائه ابزار آموزشی، و پژوهش در خصوص شیوه ها و نظریه های متناظر با آن، بزرگترین جامعه آموزشی داوطلبانه در دنیا را به دنیا معرفی نماید.

این پروژه در ایران نیز از سال 2006 مورد حمایت قرار گرفت. و علاقه‌مندان به توسعه آن در ایران با انجام پژوهش‌های دانشگاهی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تولید محتوا در این امر مشارکت داشتند.

موسسات و مراکز دولتی نیز مانند سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان و خانه ریاضیات تهران نیز از پیشبرد این طرح حمایت کردند.

هم اکنون تعداد بیشماری از دبیران، پژوهشگران و دانش آموزان از این نرم‌افزار برای یادگیری موثرتر بهره می برند.با تاسیس موسسه جئوجبرای تهران، امکانی برای راهبری این پروژه در تهران به صورت منسجم فراهم آمد. ارائه خدمات آموزشی رایگان یا کم هزینه، هماهنگی در توسعه این پروژه و حمایت از داوطلبان از ماموریت های این موسسه به شمار می رود.

موسسه جئوجبرای تهران پس از برگزاری دوره های آموزشی به منظور توسعه پروژه بین المللی جئوجبرا و کسب نتایج موفق نسبت به رشد حرفه ای دبیران، بنا دارد از فرصت تابستان برای آموزشی گروه های بیشتری از دبیران استفاده نماید. لذا طرحی به عنوان مدرسه تابستانی جئوجبرا را تعریف کرده است.

به منظور آشنایی با این طرح روز پنج شنبه 1391/3/25 ساعت 10 الی 12 در محل خانه ریاضیات تهران جلسه معارفه ای برگزار می گردد. در صورتی که تمایل دارید در این همایش حضور داشته باشید، در بخش ثبت نام کلیک کنید.

برای ثبت نام کلیک نمایید.


مرکز یادگیری سایت تبیان