تبیان، دستیار زندگی
با فرا رسیدن ایام سالگرد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، داشتن نگاه آسیب شناسانه به فتنه 88ضروری به نظر می رسد در اینجا، تحلیل بادامچیان از ان حوادث را در مصاحبه با تبیان می خوانید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

استکبار 10سال برای فتنه88 طراحی و فکر کرده بود

تحلیل بادامچیان از وقایع بعد از انتخابات سال88


با فرا رسیدن ایام سالگرد دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، داشتن نگاه آسیب شناسانه به این انتخابات و وقایعی که بعد از آن رخ داد و کشور را مدتی با بحران مواجه کرد، ضروری به نظر می رسد.

فتنه

توجه به این نقاط عطف تاریخ سیاسی کشور از این حیث مهم به شمار می رود که نظام جمهوری اسلامی که ماهها با تبلیغات بیگانگان مبنی بر تضعیف مشروعیت نظام مواجه شده بود، توانست با تدبیر مقام معظم رهبری از این برهه حساس به سلامت عبور کند.

اسدالله بادامچیان از فعالان سیاسی کهنه کار کشور که دارای سابقه عضویت در یکی از قدیمی ترین احزاب کشور یعنی حزب موتلفه اسلامی است در گفت و گویی با تبیان به آسیب شناسی «فتنه 88» و همچنین تحلیل آسیب شناسانه جریانات اصولگرا و اصلاح طلب دراین وقایع پرداخته است.

مشروح گفت و گوی تبیان با اسدالله بادامچیان را در زیر می خوانید:

-با نگاهی آسیب شناسانه، تحلیل شما از وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 و نقش افراد و جریانات سیاسی در آن چیست؟

در انتخابات سال 88 اگر توجه بیشتری به توطئه هایی که استکبار برای کشورمان چیده بود، صورت می گرفت و بعد از آن روشنگری بیشتری در جامعه انجام می شد، آسیب این فتنه گری ها و جریانات بوجود آمده نیز کم می شد.

من فکر می کنم درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بحث های زیادی صورت گرفته ولی کشور نیازمند رییس جمهوری قوی، دارای تجربه کامل، کارآزموده، کارآمد و فردی است که نقاط منفی مالی و اخلاقی در گذشته نداشته باشد و بیش از هر چیزی به نظر می رسد اکنون رییس جمهوری مورد پذیرش مردم است که پشتوانه روحانیت از نظر معنوی و پشتوانه حزبی داشته باشد

به نظر می رسد فتنه سال 88 بالاخره به وجود می آمد چرا که استکبار برای این جریان نزدیک 10 سال طراحی و فکر کرده بود و شما دیدید که قبل از برگزاری انتخابات و پیش آمدن فتنه، آنها کارهای جدی را در راستای هماهنگ کردن ضد انقلاب خارج از کشور و ارتباط با گروه های مساله دار در داخل کشور انجام دادند.

بعد از انتخابات دور نهم ریاست جمهوری که آقای احمدی نژاد در آن پیروز شد، معلوم بود که جریان اصلاح طلب بنا دارد برای رفع شکست آن موقع خود با قدرت به صحنه بیاید. اما آنها فاز دوم حرکت خود را هم داشتند و آن اینکه از غروب روز برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال 88، دوستان آقای موسوی اولین دفتر تبلیغاتی موسوی در نواحی شمیران را خودشان آتش زدند. البته در ادامه این جریانات شاهد بودیم که مقام معظم رهبری بحمدلله به خوبی این موضوع را به سامان رساندند.

بادامچیان

-نقش جریان اصولگرا را در وقایع بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال 88 چطور تحلیل می کنید؟

در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری، اختلافاتی بین اصولگرایان مطرح بود اما همه در نهایت با رعایت اصل ولایت پذیری به سمت حمایت از محمود احمدی نژاد رفتند و این موضوع موجب شد او رای بیشتری را کسب کند. اکنون هم متاسفانه شاهدیم که این رای بالا در روحیات و اخلاقیات آقای رییس جمهور اثر گذاشته و به نظر می رسد که باید در این رابطه بازنگری صورت گیرد. چرا که او تصور می کند این مقدار رای همه مال اوست و چاره ای برای اختلافات و نارضایتی های پیش آمده نکرده است.

-در وقایع بعد ازانتخابات سال 88 چه آسیبی را متوجه جریان اصلاح طلب می دانید؟

آسیبی که در جریان فتنه 88 متوجه اصلاح طلبان بود ای بود که آنها به جای پذیرش نتایج انتخابات به دام فتنه افتادند، البته اختلافاتی بین آنها بروز پیدا کرد چرا که همه آنها اهل فتنه نبودند؛ بخش فتنه گر در فتنه آسیب دیدند، شکست خوردند و تقریبا از صحنه جامعه حذف شدند، بخش میانه آنها با اختلافات گوناگون در صحنه ماندند و بخش معتدل آنها جدا شدند، فتنه را رد کردند و حتی در انتخابات اخیر مجلس شرکت کردند.

بادامچیان

-باتوجه به اینکه در سال آینده، یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو داریم، فکر می کنید چه ملاحظاتی در این باره باید رعایت شود؟

من فکر می کنم درباره انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بحث های زیادی صورت گرفته ولی کشور نیازمند رییس جمهوری قوی، دارای تجربه کامل، کارآزموده، کارآمد و فردی است که نقاط منفی مالی و اخلاقی در گذشته نداشته باشد و بیش از هر چیزی به نظر می رسد اکنون رییس جمهوری مورد پذیرش مردم است که پشتوانه روحانیت از نظر معنوی و پشتوانه حزبی داشته باشد؛ کسی که یک حزب قوی او را پشتیبانی کند، تک نماند، شخصی  فکر نکند و از خرد جمعی تبعیت کند.

آسیبی که در جریان فتنه 88 متوجه اصلاح طلبان بود ای بود که آنها به جای پذیرش نتایج انتخابات به دام فتنه افتادند، البته اختلافاتی بین آنها بروز پیدا کرد چرا که همه آنها اهل فتنه نبودند؛ بخش فتنه گر در فتنه آسیب دیدند، شکست خوردند و تقریبا از صحنه جامعه حذف شدند، بخش میانه آنها با اختلافات گوناگون در صحنه ماندند و بخش معتدل آنها جدا شدند، فتنه را رد کردند و حتی در انتخابات اخیر مجلس شرکت کردند

-با توجه به تجربه کشور در انتخابات سال 88 و وقایع بعد از آن فکر می کنید آیا نیاز هست تمهیدات خاصی برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سال آینده اندیشیده شود؟

طبیعی است که انتخابات پر از بحث و گفت و گوست و این بار به نظر می رسد رقابت های بیشتری چه درون اصولگرایان و چه بین اصولگرایان و سایر جریانات وجود داشته باشد اما نهایتا انشاءالله ملت به هدایت مقام معظم رهبری راه خود را خواهد رفت.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان