تبیان، دستیار زندگی
کتاب شناسی شیمل · انه ماری شیمل: مولوی شناس فقید · مولانا و اقبال در آثار شیمل · اشعاری از شیمل · گالری تصاویر دکتر خسرو ناقد تسلط کامل پروفسور شیمل بر اغلب زبان های شرقی برای او این امکان را آماده ساخته است که در تحقیقات خود...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شکوه شمس

.زندگی نامه

.شکوه شمس

.انه ماری شیمل: مولوی شناس فقید

.کتاب شناسی شیمل

.گالری تصاویر

گزیده اشعار شیمل


دکتر خسرو ناقد

تسلط کامل پروفسور شیمل بر اغلب زبان های شرقی برای او این امکان را آماده ساخته است که در تحقیقات خود به طور مستقیم به متون و منابع اصلی و اصیل مراجعه کند و از آنها بسیار بهره بَرَد. در میان آثار استاد، کتابهای بسیاری یافت می شود که مستقیماً از زبان های عربی، فارسی، ترکی، اردو، هندی و پنجابی ترجمه شده است. گذشته از این می دانیم که بیش از دو قرن است که در دانشگاه ها و مؤسسات و مراکز علمی و پژوهشی غرب، تحقیقات گسترده و همه جانبه ای درباره فرهنگ و تمدن و تاریخ مشرق زمین در حال انجام است و ثمره آن هزاران کتاب و رساله و مقاله است که هم اکنون در دسترس پژوهشگران قرار دارد، هر چند در میان آنها آثاری نیز یافت می شود که خالی از خلل نیست و در مطالعه و بهره وری از آنها باید جانب احتیاط را در نظر داشت.


ابعاد عرفانی اسلام

مطالعه و بررسی درباره عرفان شرق در مرکز پژوهش های پروفسور شیمل قرار دارد و اکثر آثارش نیز در این زمینه است. بی تردید به راه مبالغه نرفته ایم اگر ادعا کنیم که در حال حاضر در جهان غرب به ندرت محققی را می توان سراغ گرفت که همچون استاد شیمل با ابعاد معنوی اسلام، به ویژه عرفان، آشنا باشد و توانایی تفسیر و تأویل متون کلاسیک را داشته باشد. البته کسی که بخواهد درباره موضوعی چنان گسترده و دامنه دار چون عرفان اسلامی تحقیق کند، ناگزیر است برای خود محدودیت هایی قائل شود. گرچه با نگاهی به فهرست آثار پروفسور شیمل، می توان به سادگی دید که حوزه مطالعات و تحقیقات و تألیفات وی بسیار گسترده و متنوع است.

آنه ماری شیمل برخلاف تصورات و عقاید رایج در میان اغلب شرق شناسان که برای احکام و دستورهای شرع در اسلام اهمیت بیش از حد قائلند، بر این باور است که گوهر و اصل اسلام در عرفان نهفته است.  درک وی از عرفان اسلامی به نگرش «هانس هاینریش شدر» خاورشناس معروف آلمانی در کتاب «تفسیر عرفان اسلامی» بسیار نزدیک است. هانس شدر در این کتاب می نویسند: «عرفان اسلامی کوششی است برای دست یافتن به رستگاری فردی از راه رسیدن به توحید حقیقی» شیمل نیز خلاصه و جوهر تاریخ تصوف را در اثبات و بیان همیشگی و جدید این حقیقت عظیم می داند که «خدایی جز خدای تعالی نیست». (لااله الا الله)؛ و تحقق یافتن این امر که فقط «او» شایسته ستایش است.

مطالعه و بررسی درباره عرفان اسلامی در کشورهای اروپایی پیشینه دراز دارد. نخستین اثری که درباره عرفان انتشار یافت در سال 1821 میلادی به قلم عالِم پروتستان مذهب آلمانی «اگوست دنوفیدوس تولوگ» بود. تولوگ کتابش را که درباره «حکمت الهی و عرفانی ایرانی» است هنگامی نوشت که بیست و یک سال داشت. چهار سال بعد، در سال 1825 میلادی، مجموعه ای از وی انتشار یافت با عنوان «گلچینی از عرفانی شرقی». این کتاب اولین اثر به زبان آلمانی بود که عرفان اسلامی را از طریق ترجمه آثار عارفان شرق معرفی می کرد.

در میان آثار استاد شیمل نیز کتابی با عنوان «باغ معرفت» Garten der Erkenntnis وجود دارد که به همین سیاق تحریر شده است و در آن بعد از شرح حال کوتاهی از زندگی چهل عارف مسلمان، با ترجمه و نقل قطعه ای از آثار آنان، سعی شده است تا خواننده تا حدی با ادبیات عارفانه شرق آشنا شود.

کتاب «باغ معرفت» یکی از نخستین کتابهایی است که در بیست و دو سال پیش (1982)، یعنی زمانی که موج گرایش اروپاییان به آثار عرفانی شرق به ویژه مسلمان،  تازه آغاز شده بود، منتشر شد. منبع اصلی این کتاب تذکرة الاولیاء عطار است. ولی برخلاف انتظار با شرح حال اویس قرنی یا حسن بصری آغاز نشده است، بلکه کتاب با سخنانی از رابعه عدویه شروع می شود.


جان کلام

پروفسور آنه ماری شیمل در پژوهش ها و نوشته های خود موفق شده است که حاصل تحقیقات گذشتگان و آنچه خود سالیان دراز با شکیبایی و صرف وقت بسیار درباره فرهنگ و تاریخ و معارف شرق، هم از راه مطالعه و پژوهش و هم با سیر و سلوک و گشت و گذار در گوشه و کنار جهان، فراهم آورده است، با زبانی روشن و کلامی شعر گونه و جذاب، در اختیار خوانندگان قرار دهد. از این رو آثار بانوی دانشور «نه تنها مأخذی معتبر بری اهل تخصص و تفحص و دانش پژوهان و دانشجویان رشته های گوناگون خاورشناسی است، بلکه عامه کتابخوان نیز با سعی اندک می تواند از تحقیقات سود فراوان برد. خاصه آن که در میان تألیفات و ترجمه هایش،  کمتر نوشته ای را می توان یافت که جای جای آن قطعه شعری زیبا از سرایندگان شرق گنجانده نشده باشد. به باور او «جهان شعر، جهان آشتی است». آری، جهان بانوی فرزانه ما، جهان شعر است؛ جهان شعر عطار و مولانا و اقبال.