تبیان، دستیار زندگی
یک انسان سالم و معتدل نمی تواند با احساساتی همچون اضطراب و دلشوره های دائمی، زندگی عادی داشته باشد اما با توجه به مشکلات باید چه کرد؟
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تفکر سالم را تمرین کنید


یک انسان سالم و معتدل نمی تواند با احساساتی همچون اضطراب و دلشوره های دائمی، زندگی عادی داشته باشد اما با توجه به مشکلات باید چه کرد؟

تقویت ذهن

آزمایش های متعددی که بر روی حیوانات آزمایشگاهی صورت گرفته است، نشان می دهد که وقتی احساس ترس و خشم ایجاد می شود، منجر به تولید سمی مضر در بدن می گردد. با این اوصاف به نظر می رسد که ترشح چنین سمی در بدن انسان، تاثیرات نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.

بیان این مطلب به این خاطر است که به این نکته اشاره شود که هر تفکری از ذهن انسان عبور کند، به سرعت بر ترکیبات شیمیایی بدن او اثر می گذارد. تصور کنید که در یک خیابان و در حالت عادی مشغول رانندگی هستید. ناگهان ماشینی از کنار شما عبور می کند و با عابری پیاده تصادف می کند. در این لحظه شما چه احساسی دارید؟ انگار یک شوک ناگهانی به همه وجودتان وارد می شود.

سم به وجود آمده در اثر ترس، عصبانیت، ناکامی و تنش ها و فشارهای عصبی ممکن است بر روی حیوانات آزمایشگاهی به مرگ آنها بیانجامد. بنابراین چنین احساساتی در انسان اگر به مرگ یکباره منجر نشود، به طور تدریجی اثرات سوء بر انسان به دنبال خواهد داشت.

یک انسان سالم و معتدل نمی تواند با احساساتی همچون اضطراب و دلشوره های دائمی، زندگی کند. یعنی این غیرممکن است که فردی با این احساسات بتواند زندگی عادی داشته باشد. یک نکته مهم وجود دارد و آن این است که اغلب بیماری های جسمی با منشاء روحی و روانی می باشند و در اثر تعارضات درونی بروز پیدا می کنند. این موضوع نشان می دهد که ضمیر نیمه هشیار بر روی جسم اثر زیادی دارد. به طور مثال باید اینطور گفت که آیا تا به حال برای شما اتفاق نیفتاده که نخواهید به یک مهمانی بروید و دقیقا در همان روز دچار سردرد شده باشید؟ فکر نمی کنید که ممکن است بروز این سردرد به خاطر عدم علاقه به شرکت در آن مهمانی بوده باشد؟

این موضوع نشان می دهد که قدرت برقراری ارتباط میان ذهن و جسم آنقدر زیاد است که اگر قصد دوری از چیزی را داشته باشیم، ذهن نیمه هشیارمان، ترتیب این کار را می دهد. زمانی که این گونه اتفاقات رخ می دهد در واقع بخشی از راه را طی کرده ایم.

باورهای انسان می تواند باعث به وجود امدن بیماری باشد یا اینکه به شروع یک بیماری کمک کند. مثلا وقتی با شخص بیماری در یک محیط اجتماعی تماس پیدا می کنید از همان لحظه ممکن است به این موضوع فکر کنید که نکند این بیماری سرماخوردگی به من انتقال یابد؟

با ورود این فکر به درون خود به گونه ای شرایط وقوع بیماری را در خود آماده می کنید. آنچه مشخص است اینکه انسانها برای حمل الگوها و برنامه های ذهن نیمه هشیار از سلول های مغز استفاده می کنند.

برای داشتن روحیه ای سالم و سرشار از انرژی، باید به حفظ و نگهداری هیجانات مثبت فکر کنیم. باید به ابراز احساسات و عواطف درونی خود بپردازیم و همواره خویشتن را شایسته ی تندرستی و برخورداری از زندگی آرام و توام با زیبایی بدانیم

نکته مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد این است که احساسات و عواطف سرکوب شده بر سلامتی انسان اثر می گذارند.1

برای داشتن روحیه ای سالم و سرشار از انرژی، باید به حفظ و نگهداری هیجانات مثبت فکر کنیم. باید به ابراز احساسات و عواطف درونی خود بپردازیم و همواره خویشتن را شایسته ی تندرستی و برخورداری از زندگی آرام و توام با زیبایی بدانیم.

در قدم اول باید همیشه مراقب باشیم که کدامین احساسات و تفکرات را در ضمیر نیمه هشیارمان نگهداری می کنیم که اگر این احساسات، مثبت و سازنده نباشند، به نوعی به رنجش خاطر و جسم ما، منجر می شود.

فراموش نکنید که در اغلب موارد جسم افراد در بند ذهن آنها می باشد و نمی توان این دو از یکدیگر جدا کرد و همیشه در ارتباطی متقابل با یکدیگر قرار دارند. هدف از بیان این مطالب اشاره به این اصل مهم است که بدانیم و بپذیریم که ذهن و روان انسان، تاثیر مستقیم بر سلامت جسمانی دارد. پس سعی کنید با حفظ افکار و هیجانات مثبت و مطلوب، سلامت جسمانی خود را تضمین کنید.

تفکر مثبت

این حق طبیعی شما به عنوان یک انسان است که هر روز نسبت به این موضوع اطمینان داشته باشید که جسمی توانمند دارید که می تواند با هر چیزی مبارزه کند. البته توجه داشته باشید که سلامتی به معنای فقدان بیماری نیست. به هر حال ممکن است هر کسی با یک نوع بیماری در حد و حدود مختلف، سرو کار داشته باشد اما آنچه مهم است اینکه جسم انسان می تواند به بازسازی بپردازد و این در صورتی امکان پذیر است که برنامه ریزی برای این بازسازی همواره در ذهن وجود داشته باشد.ذهن مانند معمار جسم است و جسم هم بازتابی از تفکرات فرد است. اگر ذهن تان پر از ترس و خشم های سرکوب شده باشد، جسم تان آنرا منعکس می کند. "بیماری" ذهن است که باعث "بیماری" جسم می شود.2

بنابراین سعی کنید تا همیشه تفکری سالم داشته باشید و سلامتی را حق واقعی خود بدانید. قدر خود را بدانید و از زندگی بهره و لذت ببرید.

پی نوشت:

1.به نقل از کتاب راز شاد زیستن.نوشته اندرو متیوس

2.همان

فاطمه ناظم زاده

بخش خانواده ایرانی تبیان


مطالب مرتبط:

چه وقت باید تسلیم شویم؟

محلی برای عبور

امروز چه یاد گرفته ای؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.