تبیان، دستیار زندگی
اگر ادویه‌ها و فلفل تند به اندازه و بدون افراط مصرف شوند هم طعم بسیار خوش‌آیندی به غذاها می‌دهند و هم برای سلامتی بدن مفیدند
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا غذاهای تند برای سلامتی مفید است؟


اگر ادویه‌ها و فلفل تند به اندازه و بدون افراط مصرف شوند هم طعم بسیار خوش‌آیندی به غذاها می‌دهند و هم برای سلامتی بدن مفیدند.

غذای تند

اگر اهل غذاهای پرادویه و تند هستید باید بگوییم کارتان درست است؛ و اگر جزو آن دسته افرادی هستید که از این قبیل غذاها فراری‌اند احتمالاً وقت آن رسیده سعی کنید ذائقه‌تان را به آن‌ها عادت دهید. البته منظورمان غذاهای تندی نیست بعد از خوردنش احتمالاً آتش از دهان بیرون می‌زند. منظورمان میزان معقول و خوش آیند تندی است.

نتایج پژوهش‌های متعدد نشان می‌دهد که غذاهای پرادویه از ابتلا به مشکلات مربوط به معده و بیماری‌های متعدد دیگر پیشگیری می‌کند. برای آشنایی بیشتر با خواص این قبیل غذاها خط به خط با ما باشید.

به نظر می‌رسد عمر باورهایی که مدام می‌گویند غذاهای تند باعث ایجاد زخم معده و مشکلات دیگر می‌شود به سر آمده است. به خاطر این که مطالعات جدید نشان می‌دهد فلفل تند از مخاط معده حفاظت کرده و می‌تواند از بروز مشکلاتی که بر اثر مصرف بیش از حد داروهای مُسکن ایجاد می‌شود پیشگیری کند.

از این گذشته فلفل سرشار از کلسیم و ویتامین‌های A و C است که برای سلامتی تک تک ما مفید خواهد بود. همچنین باید بدانید که فلفل تند می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را کاهش داده و به پیشگیری از دیابت کمک کند.

همین فلفلی که احتمالاً شما از آن فراری هستید باعث افزایش متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدنتان می‌شود.

توجه داشته باشید هر ماده‌ی غذایی هر اندازه که مفید هم باشد اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید به نفعتان نخواهد بود. نتایج پژوهشی که در مکزیک انجام شد نشان می‌دهد احتمال ابتلا به سرطان معده در بین افرادی که روزانه بین 9 تا 25 عدد فلفل جالاپنو خورده‌اند در مقایسه با افراد دیگر، به میزان بسیار اندکی بالا بوده است. باید بگوییم که فلفل جالاپنو مکزیکی یکی از انواع بسیار تند فلفل‌ها است که در عین حال بمب ویتامین C محسوب می‌شود. در واقع فلفل‌خورها تازه کار با مصرف به اندازه‌ی این فلفل هیچ مشکلی نداشته‌اند.

محققان مشاهده کرده‌اند کپسایسین موجود در فلفل می‌تواند سلول‌های سرطان‌زای ریه و پانکراس را کاهش دهد بدون این که به سلول‌های سالم مجاور آسیبی وارد کند

متأسفانه بسیاری از مردم خود را بی دلیل از مصرف فلفل تند محروم می‌کنند. بیشتر افرادی که از مشکلات مربوط به معده رنج می‌برد تصور می‌کنند که برای بهبود مشکل خود باید دور فلفل و غذاهای تند را خط قرمز بکشند. اما هیچ پژوهش علمی ثابت نکرده است که عدم مصرف فلفل مشکلات معده را رفع می‌کند. اگر ادویه‌ها و فلفل تند به اندازه و بدون افراط مصرف شوند هم طعم بسیار خوش‌آیندی به غذاها می‌دهند و هم برای سلامتی بدن مفیدند.

نتایج پژوهش‌ها و بررسی‌های متعدد علمی نشان می‌دهد که غذاهای تند برای سلامت بدن مفید است. نتایج چند پژوهش جدید حاکی از این است که فلفل تند حاوی خواص متعددی است. محققان مشاهده کرده‌اند کپسایسین موجود در فلفل می‌تواند سلول‌های سرطان‌زای ریه و پانکراس را کاهش دهد بدون این که به سلول‌های سالم مجاور آسیبی وارد کند. به عقیده‌ی محققان دلیل این که میزان برخی از سرطان‌ها در بین مردم مکزیک و هند کمتر از غربی‌هاست به دلیل مصرف بیشتر غذاهای تند است.

همچنین باید بگوییم نتایج دو پژوهش استرالیایی نشان می‌دهد مصرف غذاهای حاوی فلفل تند از تجمع کلسترول در خون پیشگیری می‌کند و نیاز به انسولین را کاهش می‌دهد. همین تأثیر، نقش مهمی در پیشگیری از دیابت و درمان آن دارد.

فلفل

تأثیر فلفل روی معده

بر اساس نتایج پژوهش‌هایی که در مجارستان انجام گرفته است، فلفل ترشح اسید معده و همچنین امکان خونریزی معده (به دلیل مصرف داروهای ضدالتهابی مانند آسپرین) را کاهش می‌دهد. به عقیده‌ی محققان سنگاپوری مصرف روزانه‌ی فلفل خطر ابتلا به زخم معده و اثنی‌عشر را به میزان 53 درصد کاهش می‌دهد.

اما شاید بپرسید این احساس سوزشی که بعد از مصرف فلفل ایجاد می‌شود از چیست؟ این احساس سوزش معده به دلیل وجود کپسایسین فلفل است که طعم تندی به آن می‌دهد و باعث تحریک پایانه‌های عصبی می‌شود. درست است که این احساس سوزش، ناخوشایند است اما هیچ یافته‌ی علمی ثابت نکرده است که این سوزش می‌تواند منجر به بیماری‌ها و مشکلات حاد معده شود.

در واقع فلفل علاوه بر این که طعم خوبی به غذاها می‌دهد بسیار کم کالری است. فلفل، متابولیسم بدن را افزایش می‌دهد، به سوزاندن چربی‌ها کمک می‌کند و احساس سیری طولانی مدتی ایجاد می‌کند. پس به بهانه‌ی تند بودن و این که معده‌ام درد می‌گیرد خودتان را از خواص غذاهای تند محروم نکنید. البته باز تاکید می‌کنیم که در مصرف هیچ ماده‌ی غذایی افراط نکنید حتی اگر خیلی مفید باشد. فلفل نیز از این قاعده مستثنی نیست.

فاطمه مهدی پور

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


مطالب مرتبط:

فلفل؛ ادویه‌ای شفابخش

فواید فلفل قرمز برای سلامتی

خواص مفید فلفل‌ها

زنجبیل و فلفل سرطان‌های مرگبار را درمان می‌کنند

فلفل؛ ادویه‌ای با رنگ‌های زیبا

اثر درمانی فلفل بر بیماری‌ها

فلفل دلمه‌ای بخورید

چرا فلفل دهان را می‌سوزاند؟

فلفل تند در پیشگیری از دیابت موثر است

7 ادویه‌ی شگفت انگیز

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.