تبیان، دستیار زندگی
مایش فیلم .گالری عکس .خلاصه داستان .عوامل فیلم . سینماهای نمایش دهنده وحیدزاده، موفق در سرگرم کردن تماشاگر ابراهیم وحیدزاده علاقه زیادی به فیلم‌های طنز و کمدی دارد و تنها کارگردانی است که فقط فیلم طنز ساخته است. او در فیلم جد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقد فیلم معامله

.نمایش فیلم

.گالری عکس

.خلاصه داستان

.عوامل فیلم

. سینماهای نمایش دهنده

وحیدزاده، موفق در سرگرم کردن تماشاگر

ابراهیم وحیدزاده علاقه زیادی به فیلم‌های طنز و کمدی دارد و تنها کارگردانی است که فقط فیلم طنز ساخته است. او در فیلم جدیدش، «معادله» تمام توان خود را برای جذب تماشاگر به کار بسته است. وحیدزاده پس از شکست فیلم قبلی اش «عشق فیلم» درحالی‌که کمتر کسی فکر می‌کرد به این زودی‌ها ساخت فیلم جدیدی را آغاز کند، «معادله» را کلید زد.

«معادله» در مقایسه با فیلم قبلی وحیدزاده و حتی دیگر آثارش، فیلمی روان‌تر و خوش‌ساخت‌تر است. «معادله» ریتم خوبی دارد، بازی‌های بازیگرانش قابل قبول است و تماشاگر داستان را تا آخر دنبال می‌کند و برای اینکه بفهمد انتهای ماجرا به کجا ختم می‌شود، تا آخر فیلم بر روی صندلی خود می‌نشیند. (چیزی که در این دوره و زمانه غنیمت است!)

فیلم داستان، پسری نابغه را روایت می‌کند که برای خواستگاری از دختر مورد علاقه‌اش مجبور است پس از سال‌ها به دنبال پدر و مادر ندیده ی خود بگردد. او پدرش را که مردی خوشگذران است می‌یابد ولی پدر بنا به دلایلی ترجیح می دهد از قبول این مساله خودداری کند و فیلم داستان راضی کردن پدر توسط پسر برای خواستگاری است.

اصلی‌ترین مشکل «معادله» به فیلمنامه آن برمی‌گردد. شخصیت‌های ماجرا به خوبی پرداخته نشده‌اند و تغییر و تحولاتی که در رفتار آنها رخ می‌دهد در پاره‌ای موارد برای تماشاگر باورپذیر نیست. شوخی‌های فیلم هم عموما تکراری و نخ‌نما هستند و بارها در فیلم‌هایی از این دست استفاده شده‌اند. اما با این حال باید گفت از این شوخی‌ها و موقعیت‌های کمدی در فیلم به درستی و در جای خودشان استفاده شده که همین امر باعث خنداندن تماشاگر و سرگرمی او می‌شود.

«معادله» در مجموع شاید فیلم قابل قبولی نباشد ولی چیزی در حدود یک ساعت نیم تماشاگر خود را سرگرم می‌کند و او را به خاطر پولی که بابت خرید بلیت پرداخت کرده، پشیمان نمی‌کند.

این فیلم اگر در زمانی مناسب به نمایش درآید می‌تواند از فروش خوبی برخوردار شود.