تبیان، دستیار زندگی

با افرادی که بهداشت خود را رعایت نمی‌کنند، چه کنیم؟

اگر سیاست روشنی برای رعایت نکات بهداشتی در محیط کار وجود داشته باشد، کارمندان موظف به رعایت آن خواهند بود و عدم رعایت نظافت، به معنی تجاوز به حقوق دیگر کارمندان و نقض آشکار سیاست‌های بهداشتی محل کار محسوب می‌شود
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عرق کردن، بوی بدن، باکتری،آنتی بیوتیک،استرس، سلامت


افراد به دلیل بزرگ شدن و تربیت در خانواده‌هایی با فرهنگ‌های مختلف، معیارهای گوناگونی برای نظافت و بهداشت شخصی خود دارند. برخی افراد از مسواک زدن و استحمام فراری هستند و شرایط بد بهداشتی را برای خود انتخاب می‌کنند.

 

اما چیزی که در اینجا مهم است شیوه برخورد با این گونه افراد می‌باشد. اگر همکار شما مسائل بهداشتی را در محیط کار رعایت نمی‌کند، و یا یکی از اعضای خانواده شما، وضعیت بد بهداشتی را در خانه به وجود آورده است، باید با آرامش و به طور صحیح این مشکل را حل کنید.

حال به شما خواهیم گفت که در این شرایط چگونه عمل کنید.

 

در محل کار

1- می‌توانید از مدیر محل کارتان بخواهید، برنامه ای مدون را برای همه در نظر بگیرد و به کارمندان ابلاغ کند. برنامه‌ای مبنی بر رعایت نکات بهداشتی در محل کار، مانند مرتب کردن و تمیزی موها (در آقایان)، شستن دست‌ها بعد از دستشویی، استحمام مرتب برای جلوگیری از بوی بد عرق، مسواک زدن دندان‌ها، استفاده از عطر (در آقایان)، پوشیدن لباس‌های تمیز و کلا رعایت نظافت و تمیزی در محل کار.

 

اگر سیاست روشنی برای رعایت نکات بهداشتی در محیط کار وجود داشته باشد، کارمندان موظف به رعایت آن خواهند بود و عدم رعایت نظافت، به معنی تجاوز به حقوق دیگر کارمندان و نقض آشکار سیاست‌های محل کار محسوب می‌شود.

همچنین می‌توان برنامه‌هایی را برای تشویق و افزایش انگیزه در کارمندانی که بهداشت را رعایت می‌کنند و نیز اعمال جریمه برای کسانی که این نکات را رعایت نمی‌کنند، در نظر گرفت.

 

2- اگر در محل کار خود موردی از عدم رعایت بهداشت (مثل بوی عرق یکی از همکاران) را مشاهده کردید، یکی دو روز صبر کنید. ممکن است  آن فرد مشکلی در این خصوص داشته باشد (مثلا دسترسی به حمام نداشته باشد). ولی اگر این وضعیت برای مدت طولانی ادامه یافت، می فهمید که این فرد به بهداشت و نظافت خود اهمیت نمی دهد و از این نظر، فرهنگ پایینی دارد.

سعی کنید با لحنی آرام، مودبانه و منطقی و بدون هتک حرمت شخصیت فرد، نکات لازم مبنی بر رعایت بهداشت در محیط کار را به او متذکر شوید

 

3- مسئول بخش خود را از این موضوع آگاه کنید و با فرد دیگری در این رابطه صحبت نکنید. مطرح کردن این موضوع در جمع ممکن است حالت دفاعی در فرد ایجاد کند و به جای رعایت تمیزی، نتیجه عکس داده و وضعیت بهداشتی او را بدتر کند.

 

4- اگر شما مسئول بخش هستید، مسئولیت برخورد عاقلانه و مدبرانه با این مشکل، بر عهده شماست، طوری که شخصیت او نیز زیر سئوال نرود.

 

5- می‌توانید فردی که بهداشت را رعایت نمی‌کند، به اتاقی دعوت کرده و به طور خصوصی درباره رعایت بهداشت در محیط کار با او حرف بزنید.

 

6- سعی کنید با لحنی آرام، مودبانه و منطقی و بدون هتک حرمت شخصیت وی، با او صحبت کنید. نکات لازم مبنی بر رعایت بهداشت در محیط کار را به او متذکر شوید و با جملاتی مانند "بوی عرق شما، سبب افت کارکرد و اذیت همکاران می‌شود"، او را متوجه عدم رعایت بهداشت خود کنید.

 

در خانه و یا با یک دوست

1- پس از مواجه شدن با وضعیت بهداشتی نامناسب میهمان (مثلا یک دوست) در خانه تان، یک یا دو روز صبر کنید (در صورتی که میهمان برای چند روز می خواهد در خانه‌تان بماند). شاید خود فرد متوجه عدم نظافتش بشود. اما اگر این وضعیت ادامه پیدا کرد، می فهمید که این رفتار غیربهداشتی، عادت فرد شده و باید این مشکل را برطرف کنید.

 

2- می‌توانید با میهمان خود، به طور غیر مستقیم، درباره مسائل بهداشتی و اهمیت تمیزی و پاکیزگی صحبت کنید. با اینگونه برنامه ریزی، فرد حالت تدافعی نمی گیرد و ممکن است متقاعد شود.

 

3- می‌توانید دوست خود را برای رفتن به استخر شنا دعوت کنید و طی شنا، از مزایای تمیز بودن برایش بگویید و حس اعتماد به نفس را زمانی که تمیز است در او بالا ببرید.

 

4- می‌توانید برای او شامپو، صابون، مسواک، عطر، مواد ضدتعریق (مثل مام) و مواد شوینده لباس کادو بگیرید.

 

5- اگر دوست شما از محصولات بهداشتی استفاده کرد او را تحسین کنید. در تحسین کردن او طبیعی رفتار کنید و اعتدال را رعایت نمایید، مثلا با گفتن جملاتی مانند "چقدر موهایت شفاف و تمیز شده و یا اینکه چقدر عطرخوشبویی استفاده کرده ای"، حس مصرف دوباره این محصولات را در او تقویت کنید.

 

6- اگر این رفتار دوستانه با او جواب نداد، می‌توانید به طور خصوصی با او صحبت کنید و یا از جملات مودبانه ای مانند "اینکه من نمی‌توانم بوی نامطبوع عرق تو را تحمل کنم" استفاده کنید.

 

7- اگر همه این راه‌ها را طی کردید، ولی او باز هم به اصول بهداشتی پایبند نشد، خیلی محترمانه به او بگویید که من دیگر نمی‌توانم ادامه دهم و می خواهم رابطه ام با تو را قطع کنم، چون عدم رعایت بهداشت تو، من را آزار می‌دهد. بنابراین اگر او علاقمند به ادامه دوستی با شما باشد، حتما نکات بهداشتی را رعایت خواهد کرد.


مطالب مرتبط:

مبارزه با میکروب ها با رعایت بهداشت

182 نوع باکتری روی پوست هستند

ویژگی های یک استحمام خوب

چگونه استحمام کنیم؟

بهترین راه فرار از بوی عرق

مام‌ها برای پوست ضرر دارند؟

درمان‌های خانگی برای بوی عرق

جلوگیری از بوی بد عرق

کاهش بوی آزار دهنده بدن و پاها

چگونه بوی کفش و پا را از بین ببریم؟

دست بردن داخل بینی ممنوع!

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.