تبیان، دستیار زندگی
تهوع دوران بارداری که به تهوع صبحگاهی معروف است، بر خلاف اسم آن می تواند در هر زمانی از روز رخ دهد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تهوع بارداری ناخوشایند است


تهوع دوران بارداری که به تهوع صبحگاهی معروف است، بر خلاف اسم آن می تواند در هر زمانی از روز رخ دهد. این تهوع با گرسنگی و خستگی شدیدتر می شود. تهوع صبحگاهی معمولا از هفته ششم بارداری شروع شده و اغلب تا هفته سیزدهم (پایان سه ماهه اول) ناپدید می‌شود.


تهوع دوران بارداری

تحقیقات اخیر نشان داده است، مادرانی که تهوع صبحگاهی را تجربه می کنند، نسبت به مادرانی که این علایم را ندارند، کمتر دچار سقط جنین می شوند.

علل تهوع بارداری

بعضی معتقدند که تغییرات شیمیایی و هورمونی در بدن باعث این حالت می شود، مثل افزایش ناگهانی هورمون پروژسترون و افزایش اسید معده.

همچنین محققان معتقدند که خستگی و استرس هم نقش اساسی در این زمینه دارد.

علت دیگر این مشکل را ساخت هورمون HCG در بدن می دانند (این هورمون همانی است که در خون یا ادرار اندازه گیری می شود). در هفته دوزادهم بارداری که این هورمون رو به کاهش می رود، احساس بهبودی در خانم باردار ایجاد می شود.

اگر همسرتان تهوع بارداری دارد...

شما باید به همسرتان کمک کنید تا اولا نگران این وضعیت نباشد و بداند که گذراست. در ثانی به او در کارهای خانه کمک کنید، به خصوص امور اولیه آشپزی مانند تهیه پیاز داغ، پختن گوشت و یا هر کاری که بوی آن برای همسرتان آزاردهنده است و موجب تهوع او می‌شود.

اگر همسر شما تهوع و استفراغ شدید دارد و هیچ چیزی نمی‌تواند بخورد یا بیاشامد و یا بسیار احساس ناراحتی می‌کند بهتر است با پزشک او تماس بگیرید و از او راهنمایی بخواهید.

در طول روز از چندین وعده غذایی به دفعات بیشتر، اما با حجم کمتر استفاده کنند تا مجبور شوید که در یک وعده زیاد غذا بخورید

نگران وضعیت جنین‌تان نباشید. او بسیار کوچک‌تر از آن است که نیازمند دریافت کالری خاصی باشد. از ذخایر بدن مادرش نیاز خود را رفع می‌کند و در اینجا از همه مهم‌تر حفظ آرامش شما و همسرتان هنگام مواجهه با این حالت است.

صبح که می‌خواهید به سر کار بروید کمی بیسکوییت خشک یا نان طعم‌دار خشک (بسته به ذایقه همسرتان) در کنار رخت‌خواب او قرار دهید تا بخورد. مصرف این مواد می‌توانند در کاهش تهوع صبحگاهی او موثر باشند.

وقتی که همسرتان در حال عق زدن‌های مکرر است، عضلات کتف و پشت او را ماساژ دهید، زیرا فشار ناشی از استفراغ و تهوع مکرر موجب گرفتگی و درد این عضلات می‌شود.

مدام غذاهایی با مقدار کم، اما به دفعات زیاد به همسرتان پیشنهاد دهید، حتی اگر مادر شما یا مادر همسرتان در کنار شما و به عنوان مراقب حضور دارند، سعی کنید رفتار شما نشان دهنده نقش پررنگی از حضور یک پدر باشد.

اگر تصور می‌کنید کاری از دست‌تان برنمی‌آید و بدون هیچ عکس‌العملی مشغول خواندن روزنامه یا تماشای تلویزیون می‌شوید، در اشتباه هستید. گفتن کلمات محبت‌آمیز که هیچ هزینه‌ای هم ندارد و حضور شما با اینکه دردی از علایم بارداری نمی‌کاهد، در افزایش روحیه همسرتان و سلامت او و جنین شما معجزه می‌کند.

این هفته‌هایی که سپری می‌کنید، دوران بسیار مهمی از تکامل جنین شماست و قرار گرفتن در معرض دود سیگار، مصرف داروهای مختلف چه گیاهی و چه شیمیایی، تغذیه غیراصولی و استرس می‌تواند سلامت او را تهدید کند.

وقتی می‌خواهید به همسرتان تذکر بدهید که مثلا نباید نوشابه بخورد و دوغ ارجحیت دارد، لحن کلام خود را کنترل کنید.

گاهی برای همسرتان شام مورد علاقه‌اش را بپزید و یا سفارش دهید.

خلاصه هفته‌ها و ماه‌هایی که در آن هستید، می‌توانند پر باشند از لحظات شیرین و محبت‌آمیزی که با پیگیری تکامل جنین و تماشای این روند در عکس‌های مختلف یا سایت‌های گوناگون همراه باشد.

راستی یادتان نرود که احتمال سقط جنین در سه ماهه اول بارداری بیشتر است. پس از همسرتان بخواهید در انجام کارهای منزل به ویژه جابه‌جایی اجسام سنگین، خم و راست شدن مکرر در حین پذیرایی از مهمانان و... روی کمک شما حساب کند.

مقداری بیسکویت ساده و خشک و نمکی (مثل ترد) کنار رختخواب خود بگذارید و بعد از بیدار شدن و قبل از برخاستن، مقداری از آن را بخورید

توصیه هایی برای کاهش تهوع بارداری

- مقداری بیسکویت ساده و خشک و نمکی (مثل ترد) کنار رختخواب خود بگذارید و بعد از بیدار شدن و قبل از برخاستن، مقداری از آن را بخورید و تا یک ربع ساعت از جایتان بلند نشوید.

- در طول روز از چندین وعده غذایی به دفعات بیشتر، اما با حجم کمتر استفاده کنند تا مجبور شوید که در یک وعده زیاد غذا بخورید. برای این منظور نباید زیاد گرسنه بمانید یا زیاد معده خود را پر کنید.

- بهتر است به جای مصرف غذاهای چرب و ادویه دار از غذاهای ساده و سبک مصرف کنند.

- باید از خوردن غذاهایی که از بوی آنها احساس بدی دارید و حالت تهوع به شما دست می‌دهد، پرهیز کنید. همچنین توصیه می‌شود از کربوهیدرات هایی مثل برنج سفید یا یک سیب زمینی پخته ساده استفاده نمایید.

- از غذاهای چرب یا سرخ کرده پرهیز کنید.

- حتماً مقادیر زیادی مایعات بنوشید.

- نوشیدنی های گیاهی حاوی زنجبیل یا نعناع نیز ممکن است مفید واقع شوند.

- ممکن است استفاده از باندهای مخصوص بیماری ناشی از حرکت (تهوع ماشین گرفتگی) که بر روی نواحی خاصی در مچ دست بسته می شوند، مفید باشد.

- به آرامی از جا برخیزید و بلافاصله بعد از غذا خوردن نخوابید.

- از بوهای تند پرهیز کنید.

- نوشیدنی را حین غذا خوردن استفاده نکنید (نیم ساعت قبل یا نیم ساعت بعد).

- غذای سرد به علت بوی کمتر مناسبتر از غذای داغ است.

- تهویه آشپز خانه را اثر اوقات روشن بگذارید.

- هنگام احساس تهوع روی یک صندلی نشسته و کمر خود را خم کنید، طوری که سرتان بین پاها قرار گیرد. این وضعیت در رفع حالت تهوع کمک می کند.

- برخی زنان از مصرف قرص آهن دچار ناراحتی می‌شوند که بهتر است در این زمینه حتما با پزشک خود مشورت کنند.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

هفته نامه سلامت

سایت پرشین وی

ایسنا

مطالب مرتبط:

مطالبی درباره بارداری

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.