تبیان، دستیار زندگی
اینترنت قوی ترین ابزاری است كه تا كنون برای مبادله اطلاعات اختراع شده است در این مجموعه بزرگ باید نكات بسیاری را رعایت كرد از جمله مسائل امنیتی.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تدابیر امنیتی آسان در اینترنت


اینترنت که در دنیای امروز به نبود آن نمی توان فکر کرد تا چه اندازه امن است؟ همه ما به نوعی با اینترنت سروكار داریم و هر كس به نوعی از آن استفاده می كند از دانلود كردن گرفته تا كارهای مهم امنیتی و ...

اینترنت قوی ترین ابزاری است كه تا كنون برای مبادله اطلاعات اختراع شده است در این مجموعه بزرگ باید نكات بسیاری را رعایت كرد از جمله مسائل امنیتی.

با در نظر گرفتن مفهوم اینترنت ذهن خود  را دچار سردرگمی نكنید ، شجاع باشید به اینترنت مانند بی نهایتی كه باید آن را فتح كنید نگاه نكنید بلكه آن را به عنوان مسیری برای رسیدن به نیازهای خود در نظر بگیرید.

تدابیر امنیتی آسان در اینترنت

اینترنت فعالیت اولیه خود را از سال 1969 و با 4 دستگاه شروع كرد.

تا حالا بررسی كرده اید كه چه حجمی از اطلاعات هر روزه در اینترنت جابه جا می شود؟

گوشه ای از این بررسی ها نشان می دهد كه در یك روز بیش از 210 میلیارد ایمیل فرستاده می شود كه این حجم بیش از حجم نامه هایی است كه در طول یك سال در یک کشور فرستاده می شود.

43339547 گیگابایت اطلاعات بین موبایل ها در سراسر جهان رد و بدل می شود كه این مقدار معادل با 7/1 میلیون دیسك بلو ری ، 2/9 میلیون دی وی دی و 9/63 میلیارد دیسك است.

145 میلیون دلار از سرویس های موبایل و بیش از 13 میلیارد دلار هم از بازی های ویدئویی كسب می شود.

700 هزار نفر روزانه به فیس بوك اضافه می شود.

5 میلیون صفحه تویتر و 900 هزار پست جدید به وبلاگ ها در یك روز ایجاد می شود.

حال تصور كنید در اینترنت چه خبر است!!!!!!!

بعضی افراد امرار معاششان به اینترنت وابسته است اما باید حواسشان به این موضوع باشد كه اینترنت ناامن تر از آن است كه فكرش را می كنند. افراد می بایست در هر لحظه اطلاعات خود را در برابر ویروس ها، هكرها و ... محافظت كنند.

تدابیر امنیتی آسان در اینترنت

همه ما اخباری را در مورد هك می شنویم، شاید خودمان نیز گرفتار این مسئله شده باشیم.

اولین عملیات هک کردن کلمه ‌عبور در سال 1966 بر روی CTSS اتفاق افتاده است. از آنجا که این کامپیوتر برای استفاده همزمان کاربران مختلف ایجاد شده بود مسئله پسورد هم مطرح شد. کاربران با ارائه پسورد خود در ساعات مشخص می‌توانستند از این سیستم استفاده کنند.

همواره مسئله رمز عبور یك موضوع مهم به شمار می رود كه افراد می بایست توجه زیادی به این موضوع داشته باشند. به تازگی خبری مبنی بر اینكه بزرگترین شبكه اجتماعی مرتبط با شغل و حرفه هك شد ، منتشر شده است.

این شبكه اجتماعی Linkedin نام دارد. پروفایل کاربر در این شبکه اجتماعی در واقع رزومه کاری اوست و دوستان او نیز در واقع شرکای کاری او هستند، یعنی افرادی که به واسطه کسب و کار با آنها در ارتباط است. از آنجایی كه این ارتباطات به صورت امن و با پروتکل SSL و  TLS انجام می شد خیال افراد از بابت همه چیز راحت بود ، حال تصور كنید رمز عبور افراد هك شود!!!

یك هكر روسی توانسته رمز عبور کدگذاری شده بیش از 6.46 میلیون کاربر را بدست آورد. این افراد رمز عبورهای ساده ای همچون 123456 یا 123456789 داشته اند. اما افرادی كه دارای رمز عبور پیچیده بودند خیالشان راحت بود چون از تمام كاراكترها همچون عدد و حروف و ... بهره گرفته بودند.

با توجه به حملاتی كه از سوی دولت ها و بدافزارهای مختلف صورت گرفت گوگل كه پر بازدید ترین وب سایت جهان است درصدد این بر آمد تا به كاربران خود برای ایجاد امنیت بیشتر كمك كند.

در هنگام بررسی جیمیل خود ممكن است با پیغامی مواجه شوید كه این پیغام لزوما به این معنا نیست که اکانت و یا کامپیوتر شما مورد حمله قرار گرفته است ولی بهتر به آن توجه كنید.

تدابیر امنیتی آسان در اینترنت

گوگل روش های دیگری را نیز پیشنهاد می كند.

بهتر است برای ایجاد رمز عبور خود از اعداد ،علائم ، حروف كوچك و بزرگ و ... استفاده كنید. به منظور تست استحکام و قدرت کلمه عبوری که ساخته اید می توانید ازPassword Checker  شرکت مایکروسافت که به صورت آنلاین میباشد استفاده کنید .

از روش فعال کردن قابلیت تایید دو مرحله ای اکانت گوگل استفاده كنید. شرکت گوگل امکان تایید دو مرحله ای اکانت های خود را در اختیار کابران گذاشت در روش تایید دو مرحله ای در هنگام لاگین به اکانت گوگل ، ابتدا کلمه عبور اصلی و سپس کدی که از طرف گوگل برای شما ارسال میشود را وارد میکنید تا لاگین انجام شود . حال اگر هکرها به کلمه عبور اصلی شما دسترسی داشته باشند ولی خط ثابت یا همراه شما را نداشته باشند ، نمیتوانند کد ارسالی از سوی گوگل را وارد کنند.

تدابیر امنیتی آسان در اینترنت

همواره بروز رسانی سیستم عامل، مرورگر، افزونه ها و نرم افزاری ویرایش اسناد ) مانند ویرایشگرهای متنی و … ) را در سریع ترین زمان ممکن انجام دهید .

هکرها برای انجام حملات فیشینگ بنا به دلایل مختلف از کاربران درخواست می کنند که به اکانت خود لاگین کنند، گوگل توصیه می کند که در هنگام ورود اطلاعات کاربری حتما به آدرس بار مرورگر نگاه کنید و مراقب باشید که آدرس دیگری به غیر از https://accounts.google.com  وجود نداشته باشد.

 

فرآوری: فائزه خاموشی

بخش دانش و زندگی تبیان


منابع:

6.5 Million Encrypted LinkedIn Password

mashable