تبیان، دستیار زندگی
سومین دو سالانه پوسترملی طلوع ، میزبان چهره های شاخصی است که به بهره گیری از سلاح تجربه، در راه موفقیتش گام بر می دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

به منظور توجه بیشتر به جنبه‌های كاربردی هنری و فرهنگ‌سازی

اهداف و سیاست‌های بنیادی جشنواره طلوع باید توسعه یابد

امیر عبدالحسینی

سومین دو سالانه پوسترملی طلوع ، میزبان چهره های شاخصی است که به بهره گیری از سلاح تجربه، در راه موفقیتش گام بر می دارند.

یکی از مهمترین بخش های این جشنواره، بخش هنری اش است که دبیری آن را یکی از نامور ترین دبیران هنری جشنواره های کشوری که سابقه حضور در بخش های مختلف رویداد های ملی و بین‌المللی در زمینه هنرهای تجسمی همچون جایزه جهانی بیداری، نمایشگاه “سوگ‌نگاره‌ها”‌، بخش گرافیک جشنواره جهانی نوروز، سومین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر، رشته خوشنویسی جشنواره ملی جوان ایرانی، نمایشگاه خیالی‌نگاران، دو دوره آرت‌اکسپوی رسمی تهران، چهارمین سوگواره پوسترهای عاشورایی، سومین جشنواره هنرجوان و … را در کار نامه ی خود دارد، سپرده شده است.

او کسی نیست مگر امیر عبدالحسینی که به همین بهانه های مکفی، با وی گفت و گو نشسته ایم تا از برنامه های وی در برگزاری سومین دوسالانه ملی پوستر “طلوع”‌ جویا شویم:

- از اهداف قابل اعتنای شکل گیری طلوع بگویید؟

آن‌چه از سوابق برگزاری دوره‌های گذشته برمی آید، تمركز و تأكید بر خلق پوسترهای مذهبی با موضوع مهدویت مهم‌ترین هدف مد نظر برگزار کنندگان این جشنواره بوده است. اما به نظر می رسد ادای دین هنرمندان طراح به مفاهیم انتظار، فرهنگ‌سازی بصری با موضوع انتظار و امید به منجی آخرالزمان، بیان مضامین دینی شیعیان به زبان تصویر، جذب آثار هنری در قالب پوستر با موضوعات و محورهای موردنظر اعلام شده و تهیه و تكمیل بانك‌ اطلاعاتی پوسترهای حاوی موضوعات مذهبی را می‌توان در زمره دیگر اهداف برگزاری این جشنواره به شمار آورد.

- شما به عنوان دبیر هنری این دور از دوسالانه پوستر طلوع، سطح برگزاری این جشنواره را چطور پیش بینی می‌کنید؟

شاید این سۆال خیلی‌زود هنگام باشد، چرا كه هنوز فرصت ارسال آثار به پایان نرسیده و آثار داوری و قضاوت نشده و طبیعتا در قالب نمایشگاه هم ارائه نشده است. اما به نظر می‌رسد كه با توجه به انتخاب تیم داوری متشکل از استادان قباد شیوا، دكتر مصطفی گودرزی، فرزاد ادیبی، محمدرضا دوست‌محمدی و پریسا تشكری كه جملگی از هنرمندان صاحب‌نام عرصه طراحی گرافیك هستند، سطح كیفی آثار در رده خوبی قرار بگیرد.

- برگزاری دو دوره گذشته این جشنواره را چطور دیدید؟

دوره‌های گذشته را ندیدم و اطلاعاتم در خصوص آن‌ها بسیار كلی و البته محدود است. تا آن‌جا كه می‌دانم، تركیب اعضای هیأت انتخاب و داوری بسیار خوب بوده و آثار مناسبی هم به دبیرخانه رسیده و در نمایشگاه های مربوط به آن به نمایش در آمده است. به طور كلی، هر دوره از برگزاری چنین رویدادهایی دارای نكات مثبت و منفی متفاوت با دوره های پیشین است و البته طبیعی است كه وقوع رویدادی شبیه به این جشنواره كه قرار است در طول سال‌های متوالی دوام و قوام پیدا كند، طی هر دوره برگزاری با تغییرات مثبت و روند رو به تعالی مواجه شود.

- قرار است بخش هنری این جشنواره را چگونه ساماندهی کنید؟

مطابق معمول همه رویدادهای هنری، قرار است تا پس از ارسال فراخوان و اطلاع‌رسانی شایسته، جمع‌آوری آثار از طریق دبیرخانه صورت پذیرد و به دنبال آن انتخاب و داوری انجام شده و آثار براساس ایده‌آل‌های نمایشگاهی در معرض دید مخاطبان قرار گیرد. اما این‌ها امور متعارفی است كه در رویدادهای هنری مرسوم است. در این دوره تلاش بر این است تا علاوه بر برگزاری نمایشگاه در گالری، فضاهای دیگری در شكل و شمایل متفاوت نیز باهدف ارائه آثار مد نظر قرار گیرد. همچنین راه اندازی نمایشگاه مجازی، نمایشگاه های خیابانی، چاپ پوسترهای برگزیده به منظور جایگزینی با تصاویر نامناسب ارائه شده در تكایا، مساجد، حسینیه‌ها، ادارات و اماكن دولتی و خصوصی، انتشار كتاب رویداد و مباحث تخصصی دیگر كه حوزه علمی، كارگاهی، آموزشی و پژوهشی پوسترهای مذهبی را پوشش می دهد، از دیگر مواردی است كه در این رویداد مدنظر قرار گرفته است.

- چشم انداز طلوع را چگونه به تصویر می کشید؟

من در این دوره به عنوان مهمان به همكاران مجموعة طلوع پیوسته و طبیعاً دغدغه‌ اصلی‌ام برگزاری شایسته این دوره از رویداد است. بنابراین آینده این رویداد توسط برگزاركنندگان و شورای سیاستگذاری تبیین شده و یا خواهد شد. اما در حد وسع و بضاعتم و در صورت نیاز و درخواست مجموعه تلاش خواهم كرد تا این دوسالانه به عنوان رویدادی شایسته و براساس ظرفیت‌ها و پتانسیل‌ جامعه هنری كشور به صورت ادواری و با رعایت اهداف اصلی برگزاری، ثبت شده و دوام یابد. ضمن این که معتقدم ضروری است تا برخی موضوعات با نظر كارشناسان و متخصصان عرصه فرهنگ و هنر و حوزه دین و معرفت به اهداف و سیاست‌های بنیادی این حركت افزوده شود تا جنبه‌های كاربردی هنری و فرهنگ‌سازی قوام و قوت مضاعفی پیدا کند.

- برگزاری این جشنواره چه محاسنی دارد و نقاط ضعف آن چیست؟

بگذارید سۆالتان را كلی‌تر پاسخ دهم. اگر خود برگزاری جشنواره هدف باشد و چشم‌انداز و برآیندی برای آن متصور نباشیم بی شک سراسر عیب است. مانند بسیاری از رویدادها كه با پایان یافتن نمایشگاه پرونده آن تا دورة آینده بسته می‌شود. اگر صرف برگزاری رویداد هدف باشد و به اهداف و شعارهایی كه در ابتدای فراخوان اعلام می‌‌شود توجهی نشود و دستاوردی هم نداشته باشد باز هم در زمره معایب است. در كشور ما كه جشنواره‌های متعدد و موازی و عمدتاً بی‌هدف برگزار می‌شود و یا برگزاركننده بعد از پایان كار اهداف از یادش می‌رود.. اما واقعیت آن است كه هنرهای تجسمی مهجور و مغفول مانده و شكل ارائه آثار نیز در قالب جشنواره و دوسالانه و نمایشگاه تعریف می‌شود. پس چاره‌ای جز برگزاری جشنواره‌ها نداریم. اما در موضوعات مناسبتی،‌ معمولا برگزار كنندگان بر اساس نیاز و ضرورت و اهداف، بر آنند تا آثاری متناسب و درخور توجه را جذب کرده، ناب‌ترین آن‌ها را در قالب نمایشگاه و كتاب ارائه دهند تا دوستداران و علاقه‌مندان از این آثار بهره‌مند شوند. جشنواره طلوع هم با اتكا به تجربه‌های دوره های گذشته و بر اساس فرهنگ‌سازی بصری موضوع مهدویت در تلاش و تكاپوست که بستری را فراهم کتد تا آن چه ماحصل گفتمان هنر و باور مذهبی و اعتقادی به ظهور حضرت صاحب‌الامر(عج) است را در قاب تصویر، جلوه‌گر كند. آن گاه مخاطبان از ورای شنیده‌ها و خوانده ها با تجسم خواسته‌ها و باورهای هنرمندانه،قادر خواهند بود مفاهیم و معانی را از طریق نقوش تصویری به نظاره بنشینند. این امر را می‌توان حسن بزرگی برای دوسالانه پوستر طلوع دانست.

- دلیل و محاسن انتخاب پوستر به عنوان قالب ارایه آثار به این جشنواره؟

پوستر كاربردی‌ترین زیرشاخه هنرهای تجسمی است. علاوه بر آن، زبان صریح و گویا، المان‌های تصویری، توجه به بیان تمثیلی و نمادین، انتقال سریع مفهوم و معنا به مخاطب، قابلیت عرضه و ارائه در فرم‌ها و گونه‌های مختلف و همچنین قابلیت تكثیر كه مهم ترین ویژگی هنر گرافیك است، سبب شده تا در اغلب رویدادهای هنری به ویژه رویدادهای مناسبتی، پوستر به عنوان ركن اصلی رشته‌های برگزاری قلمداد شود. حتی در برنامه‌ها و فعالیت‌های غیر تجسمی نیز، هر حركت و رویدادی برای جنبه‌های تبلیغی و اطلاع رسانی و انتشاراتی نیازمند ساخت پوستر است.

- با توجه به موضوع برگزاری جشنواره پوستر طلوع ، مخاطبان این جشنواره چه کسانی هستند؟

خالقان آثار، طراحان پوستر، هنرمندان، مدیران، مسئولان و تمام افرادی كه به عنوان بیننده و یا ناظر، مخاطب پوسترهای ارائه شده قرار می‌گیرند، هر كدام با قصد و نیت و تفكر و انگیزه‌ای، از ذهنیت و اجرای اثر تأثیر می‌پذیرند. غرض، بیان تصویری موضوعات مهدویت است و اینكه مخاطبان آثار با تأثیرپذیری از حال و هوای آن‌ها، مفاهیم و معانی را تجسم و درك كنند.

تنظیم: هومن بهلولی