تبیان، دستیار زندگی
به طور کلی زنبورها از مهم ترین و پر جمعیت ترین گونه ی حشرات هستند. که در نقاط مختلف جهان و در اندازه های متفاوت یافت می شوند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

زنبورها

زنبورهای عسلی

به طور کلی زنبورها از مهم ترین و پر جمعیت ترین گونه ی حشرات هستند. که در نقاط مختلف جهان و در اندازه های متفاوت یافت می شوند.

نوزاد زنبورها ( لارو ) کرمی شکل و ریز جثه است.

گروه هایی از زنبورها حشرات بسیار مفیدی برای انسان ها تلقی می شوند. چرا که به گرده افشانی گیاهان مختلف کمک کرده به این ترتیب که با نشستن روی یک گل باعث چسبیده شدن گرده آن گل به موهای روی بدن و پاهایشان می شوند و آن را به گل دیگر انتقال می دهند.

یکی از مفید ترین زنبورها زنبور عسل است که هم از نظر انتقال گرده افشانی گیاهان و هم تولید عسل و موم دارای اهمیت فراوان است .

ضمناً بعضی از زنبورها با از بین بردن تخم ها و نوزادان حشرات مضر نقش بسیار مۆثری در زندگی بشر در رابطه با آفت های کشاورزی دارند.

البته هستند زنبورهایی که به علت تغذیه از گیاهان، گاه خساراتی نیز وارد می کنند. زنبور ها از جمله حشراتی هستند که اغلب به صورت جمعی (کلنی) زندگی می کنند.

سه نوع زنبور در کلونی زنبورها وجود دارد.

زنبور ملکه به خاطر بارور بودنش مهم ترین زنبور کندو  است. وقتی که زنبور ملکه جوان است، از شیره ی مخصوصی تغذیه می کند که ژله رویال یا شاهانه نام دارد و او را به ملکه تبدیل می کند.

نوع دیگر، زنبورهای کارگر هم مانند زنبور ملکه ماده هستند اما تخم دان آن ها رشد نکرده است و وظیفه ی آن ها جمع‌آوری گرده از گل ها و محافظت از کندو می باشد.

نوع سوم نیز زنبورهای نر هستند که تنها کارشان بارور کردن زنبور ملکه است. این زنبور ها در واقع از تخم هایی به وجود می آیند که ملکه قبل از بارور شدن گذاشته است.

به طور عمده زنبورها را به دو گروه تقسیم می کنیم .

-   گروه اول بیش تر گیاه خوارند و شکم به طور عریضی به قفسه سینه متصل شده است .
-   گروه دوم شکم و قفسه سینه به وسیله ی ساقه ی باریکی به هم متصل شده اند.

این ساقه در واقع بخشی از شکم زنبور است.

در زیر به معرفی برخی از انواع زنبور می پردازیم.

زنبور معمولی

ساختمان خانه زنبور های معمولی از جنس کاغذ است و به صورت سلولی است آن ها با جویدن تکه های چوب این ساخت و ساز را انجام می دهند و در آن سلول ها تخم گذاری می کنند.

وقتی نوزاد ها آن قدر بزرگ شدند که بتوانند کار کنند، سلول های بیش تری می سازند تا ملکه بتواند در آن ها تخم گذاری کند

زنبور ها

زنبور های شکارچی

زنبور های شکارچی سرخ و زرد عسل تولید نمی کند و دشمنان زنبور عسل به شمار می رود. این زنبور ها حشرات مختلف از قبیل مگس ها سوسک ها عنکبوت ها و لارو پروانه و حتی بعضی زنبورهای دیگر را شکار می کنند و آن را برای تغذیه نوزادان خود به لانه می برند.

نیش خطرناکی دارند و  از گوشت زنبور عسل آن تغذیه می كند این زنبور اغلب خانه اش را روی شاخه ها یا حفره های تنه درختان می سازد.

زنبورهای انگل

معمولاً بسیار ریز هستند و داخل تخم یا بدن حشرات دیگر تخم گذاری می کنند.

این میزبان می تواند پروانه سوسک و یا حشرات باشد نوزاد پس از خارج شدن از تخم از محتویات بدن میزبان تغذیه می کند و باعث از بین رفتن آن می شود.

از این زنبورها می توان در باغ ها و مزارع برای کم کردن جمعیت آفت ها سود برد.

زنبور ها

زنبور عسل Bee

زنبور های عسل مانند مورچگان جزو جانوران اجتماعی به حساب می آیند و مانند آن ها در ساختمان لانه و جمع آوری غذا و نگه داری لاروها با یکدیگر همکاری می کنند.

زنبور های عسل  برای ما انسان ها فواید بی شماری دارند، که از مهم ترین آن ها تولید عسل را می توان نام برد که ماده ای بسیار مغذی و مفید است.


مرکز یادگیری سایت تبیان

تنظیم: یگانه داودی