تبیان، دستیار زندگی
یک نماینده مجلس نهم معتقد است با اشاره به دو وظیفه مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت معتقد است که با توجه به وجود ساز و کار نظارتی مناسب در مجلس، همه چیز برای اجرای هر چه بهتر قوانین مهیاست.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تعیین درآمد برای زنان خانه دار در مجلس نهم

فاطمه رهبر در گفت و گوی اختصاصی با تبیان


یک نماینده مجلس نهم معتقد است با اشاره به دو وظیفه مجلس یعنی قانونگذاری و نظارت معتقد است که با توجه به وجود ساز و کار نظارتی مناسب در مجلس، همه چیز برای اجرای هر چه بهتر قوانین مهیاست.

فاطمه رهبر نماینده مردم تهران در مجلس نهم همچنین معتقد است که نگاه مجلس به دولت دراین دوره نگاه تعاملی است؛ اما این تعامل باید تعریف شود که آیا تعامل در جهت رسیدن به اهداف است یا جنگ در راه رسیدن به اهداف؟

این نماینده زن مجلس در ادامه تصویب قانون «پرداخت حقوق مستمری به زنان خانه دار» در مجلس نهم را طلیعه روشنی برای 17 میلیون زن خانه دار می داند و امیدوار است که این قانون در ماههای آینده به تصویب مجلس برسد.

فاطمه رهبر

مشروح گفت و گوی تبیان با فاطمه رهبر را در زیر می خوانید:

-با توجه به اینکه شما  در دوره هشتم نیز سابقه نمایندگی مردم تهران را داشتید، فکر می کنید نمایندگان دوره نهم چه اولویت هایی را باید مدنظر قرار دهند؟

با توجه به تجربه نمایندگی من دردوره های هفتم و هشتم و حضور بین اقشار مختلف، آنچه مشخصا خواست مردم تلقی می شود توجه به مسائل اقتصادی و بویژه بیکاری است. با توجه به نامگذاری امسال به نام سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی از سوی مقام معظم رهبری به نظر می رسد دغدغه اول و آخر مجلس نهم نه تنها امسال بلکه در طول 4 سال فعالیت آن تحقق این موضوع است. همچنین اهدافی در برنامه پنجم توسعه پیش بینی شده که با عنایت به انطباق 4 سال دوره مجلس نهم با 4 سال از اجرای برنامه تمام تلاش ها باید بر اجرای مواد برنامه معطوف باشد. بخشی از احکام مربوط به برنامه نیز مربوط به خانم هاست و ما علاوه بر وظایفی که در مجلس داریم علاقه شخصی مان این است که برای خانم ها به طور ویژه کار کنیم.

مقام معظم رهبری در نشست راهبردی زنان و خانواده فرمودند که خانه داری شغل محسوب شود و لذا این لایحه که در مرکز زنان و امور خانواده در دست بررسی بود نهایی شد. با توجه به وجود نزدیک به 17 میلیون زن خانه دار که بعضا هم دچار مشکل مالی هستند، تصویب این قانون طلیعه روشنی برای خانم ها خواهد بود

-برخی معتقدند در طول سالهای گذشته بعد نظارتی مجلس در کنار بعد قانونگذاری مغفول واقع شده، ارزیابی شما از این موضوع چیست و شما توجه به کدامیک از وظایف نظارتی با قانونگذاری را مهمتر می دانید؟

طبعا قانون گذاری وظیفه مجلس است و آنجا که نیاز به تصویب قانون باشد این کار انجام می شود. اما وظیفه دیگر مجلس نظارت بر اجرای قانون است. البته در ادوار گذشته مجلس نظارت به شکلی اعمال می شد اما من فکر می کنم در مجلس نهم باید توجه ویژه ای به این موضوع صورت گیرد. در مجلس هفتم هیات عالی نظارت فعالیت می کرد و بعدتر ارتقای جایگاه پیدا کرد و به معاونت تبدیل شد و ساختار و ابزار مورد نیاز برای آن فراهم شد. به نظر می رسد اکنون همه چیز برای اجرای هر چه بهتر قوانین مهیاست. اگر در حال حاضر فقط قوانین مربوط به حوزه زنان را بررسی کنیم اصلا توجهی به بسیاری از قوانین مصوب نشده؛ از جمله منشور حقوق مسوولیت های زنان که یک قانون مترقی در مقابله با قانون رفع هر گونه تبعیض علیه زنان بود که متاسفانه مورد بی مهری قرار گرفته و موارد مشابهی که فکر می کنم در این راستا باید دقت نظر بیشتری صورت گیرد.

فاطمه رهبر

-ارزیابی شما از نوع تعامل دولت و مجلس در دوره قبل چیست؟ عده ای معتقد به وجود چالش های بسیار بین دولت و مجلس در دوره هشتم بودند، نظر شما در این باره چیست؟

اینکه عده ای معتقدند چالش ها در رابطه با دولت زیاد بوده، باید توجه داشت که دولت دهم هم همان دولت نهم نبوده است. ما ابتدا باید مقایسه کنیم که تعامل را چطور می خواهیم تعریف کنیم. آیا سیاستها و نوع برخورد و تعامل دولت در دوره نهم همانی بوده که در دوره نهم وجود داشته که اینطور نبوده و ما از طرف دولت و یا حداقل اطرافیان رییس جمهور چالش هایی دیدیم که طبیعتا مجلس در جاهایی باید وارد می شد؛ نه اینکه بخواهیم جنجال کنیم ولی وقتی موضوعی مطرح می شود و اذهان عمومی دچار انحراف می شود ما ناچاریم وارد عمل شویم و افکار عمومی را اصلاح کنیم.

-با توجه به ترکیب نمایندگان، فکر می کنید در دوره نهم این نوع تعامل چگونه خواهد بود؟

به نظر می رسد این موضوع خیلی تفاوتی نداشته باشد چرا که نگاه یک نگاه تعاملی است. فرمایش مقام معظم رهبری هم در افتتاحیه مجلس نهم همین بود بنابراین تعامل باید تعریف شود که آیا تعاملی در جهت رسیدن به اهداف است یا جنگ در راه رسیدن به اهداف؟ در هر صورت اهداف نظام باید محقق شود و تمام تلاش مجلس و دولت هم باید معطوف به این موضوع باشد که به نقطه هدف نهایی برسیم.

یکی از مهمترین قوانینی که در این دوره می تواند در جهت حمایت از حقوق زنان تصویب شود و ما امید داریم که بتوانیم در چند ماه آینده رای مثبت مجلس را در مورد آن بگیریم، لایحه پرداخت حقوق مستمری به زنان خانه دار است. این لایحه مدتی است در دست پیگیری است اما به دلیل داشتن بار مالی ورود به این کار قدری سخت بود

-به نظر شما به عنوان یکی از 9 بانوی مجلس نهم، مهمترین گامی که نمایندگان مجلس نهم می توانند برای بانوان بردارند، چیست؟

یکی از مهمترین قوانینی که در این دوره می تواند در جهت حمایت از حقوق زنان تصویب شود و ما امید داریم که بتوانیم در چند ماه آینده رای مثبت مجلس را در مورد آن بگیریم، لایحه پرداخت حقوق مستمری به زنان خانه دار است. این لایحه مدتی است در دست پیگیری است اما به دلیل داشتن بار مالی ورود به این کار قدری سخت بود. در همین راستا مقام معظم رهبری در نشست راهبردی زنان و خانواده فرمودند که خانه داری شغل محسوب شود و لذا این لایحه که در مرکز زنان و امور خانواده در دست بررسی بود نهایی شد. با توجه به وجود نزدیک به 17 میلیون زن خانه دار که بعضا هم دچار مشکل مالی هستند، تصویب این قانون طلیعه روشنی برای خانم ها خواهد بود.

سارا کیان

بخش سیاست تبیان