تبیان، دستیار زندگی
آیا تا بحال دقت كرده‌اید كه چرا شـركـتهای تبـلیـــغات طـراحـان اتـومـبـیـل و دكـوراتـورهـا از اشــكال و شــمایل بخصوصـی اسـتفاده می‌كنند؟ دلیلـش این است كه یـك تاثیر روانی در‌ورای رنگ‌ها‌ وجود دارد.هر رنگی دارای قدرت تاثیرگـذاری ویژه‌ای می‌باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دنیای هنر رنگ و نقاشی

تاثیر رنگ در شخصیت و زندگی افراد


آیا تا بحال دقت كرده‌اید كه چرا شـركـتهای تبـلیـــغات طـراحـان اتـومـبـیـل و دكـوراتـورهـا از اشــكال و شــمایل بخصوصـی اسـتفاده می‌كنند؟ دلیلـش این است كه یـك تاثیر روانی در‌ورای رنگ‌ها‌ وجود دارد.هر رنگی دارای قدرت تاثیرگـذاری ویژه‌ای می‌باشد.

دنیای هنر رنگ و نقاشی

بعضی از واكنش‌های ما نسبت به رنگ‌ها بصـورت رفتارهای اكتـسابی و برخی دیگر بـصـورت پـاسـخ‌های فیزیولوژیـكی‌ نمود پیدا می‌كنند. درك كردن نمود پیدا می‌كنند. درك كـردن بهتر رنگ‌ها میتواند در زنـدگی روزمره و یاشغلی شما تاثیرات فراوانی گذارده و محاسن‌ زیادی برایتان به ارمغان بیاورد.

اقسام رنگ

بطور كلی رنگ‌ها به سه دسته اصلی تقسیم می‌شوند: رنگ‌های خنثی، رنگ‌های گرم و رنگ‌های سرد

رنگهای خنثی

سیاه، سفید، خاكستری، بژ، قهوه ای

رنگ‌های خنثی رنگ‌هایی هستند كه در طیف رنگی وجود نداشته و از تركیب رنگ‌های دیگر بوجود می‌آیند و می‌توانـنـد اثرات مـثـبت یا منفی داشته باشند. سفید واقعا" یك رنگ نیست بلكه عدم حضور رنگ بشمار می‌رود و نـشـانگر خلوص و پاكی است. از طرف دیگر مشكی نشانه قاطعیت، الزام و رسمیت می‌باشد.

رنگ‌های گرم

قرمز، نارنجی، زرد، سبز چمنی، ارغوانی

رنگ‌های گرم محرك سیستم عصبی بوده و احساسات را تشدید می‌كنند. این دسته از رنگ‌ها بوضوح قابل رویت بوده و موجب جلب توجه می‌گردند

رنگ‌های سرد

آبی، بنفش، فیروزه ای، سبز مایل به آبی، سبز

رنگ‌های سرد رنگ‌هایی ملایم هستند كه اثراتی آرام بخش دارند. مثلا  آبی روشن می تواند نشانه صلح و دوستی و آسـایش خاطر، و آبـی تیره نشـانگر قـابلیت اعتماد و درستی باشد.

معنای روانشناسی رنگ

- قرمز - سختی، نیرو و خوش اقبالی

- ارغوانی - اختیار، قدرت و سلطنت

- آبی - روشن: آرامش،آسودگی خاطر - تیره: قدرت،صداقت، پشتكار

- سبز - جوانی و طبیعت، قدرت شفا بخشی و التیام

- نارنجی - گرمی، حرارت، رضایت و خوشحالی

- قهوه ای - خاكی بودن، محكمی، استواری و قابلیت اعتماد

- مشکی - قدرت، اختیار و استقلال

رنگ‌های خنثی رنگ‌هایی هستند كه در طیف رنگی وجود نداشته و از تركیب رنگ‌های دیگر بوجود می‌آیند و می‌توانـنـد اثرات مـثـبت یا منفی داشته باشند. سفید واقعا" یك رنگ نیست بلكه عدم حضور رنگ بشمار می‌رود و نـشـانگر خلوص و پاكی است. از طرف دیگر مشكی نشانه قاطعیت، الزام و رسمیت می‌باشد.

رنگ و زندگی شخصی

رنگ و زنان:

زنان نسبت به افرادی كه به رنگ آبی لباس می‌پوشند احساس راحتی و اعتماد بیشتری می‌كنند.

برای همسرتان یك شاخه‌ رز قرمز به نشانه عشق و علاقه بفرستید.

برای زنانی كه صرفا" رابطه دوستی ( و نه عشقی ) دارید رز زرد بفرستید.

برای همسرتان هدیه بخرید و كاغذ كادوی آن را بر اساس رنگ مورد علاقه او تزئین كنید

رنگ لباس و تمیزی آن بر روی زن اثر مثبت می‌گذارد

. رنگ‌های صورتی و ارغوانی و ... باعث نشاط و دلگرمی زن می‌باشد.

رنگ آمیزی اتاق خواب به رنگ سبز می تواند نشانه جوانی و طبیعت باشد.

رنگ و خانه:

بكاربردن رنگ‌های سرد برای اجزای اتاق خواب ( تخت خواب، ملافه ، پتو ... ) مكانی بدور از استرس و آرامش بخش را برای خوابی شیرین برای شما فراهم می‌كند.

دیوارهای اتاق خواب را برای ایجاد آرامش به رنگ‌های سرد و ملایم مانند آبی یا آبی مایل به سبز رنگ آمیزی كنید.

قراردادن كوسن ارغوانی روز مبلمان با رنگ خنثی می‌تواند نشانه قدرت، توانگری و ثروت بوده و‌ برانگیزنده تخیلات باشد.

رنگ و لباس:

لباسهای معمولی با رنگ سبز یا زرد موجب جلب توجه می‌شوند. پیراهن یا ژاكت آبی تیره رنگ می‌تواند علامت قابلیت اعتماد باشد.

لباس ورزشی تمام خاكستری و خسته كننده خود را كنار گذاشته و برای راحتی اعصاب خود از رنگ‌های تیره تر یا روشنتر استفاده كنید.

لباس سراسر قهوه‌ای ممكن است شیك بنظر برسد اما خسته كننده و یكنواخت خواهد شد. افزودن كمی رنگ‌های سرد یا گرم مانند زرد، طلایی یا سبز باعث درخشانتر شدن ظاهر و فرایندهای ذهنی شما خواهد شد.

رنگ و اتومبیل:

اتومبیل مشكی نشانه تمایل به گمنامی است.

برخی رنگ‌های بخصوص از آبی و قرمز حاكی از خود نما بودن راننده است.

رنگ زرد و نارنجی دلالت بر ورزشكار بودن شما می‌كند.

انتخاب رنگ نقره ای یا طلایی می تواند بیانگر ثروت و دارایی باشد.

رنگ و لباسهای اداری:

لباسی به رنگ خاكستری تیره، مشكی یا آبی سیر بپوشید تا شخصی موفق، آگاه و جدی بنظر برسید.

پیراهن سفید و ساده احترام و رسمیت را برای شما به ارمغان خواهد آورد.

پیراهن بژ و یا غیر سفید چهره محافظه كارانه ملایمتری را از شما ارائه خواهد نمود.

رنگ و دفتركار:

كارت‌های ویزیت و سربرگ‌ها بهتر است به رنگ‌های خنثی تهیه شوند. رنگ‌های سفید و بژ معمولا" نسبت به رنگ‌های دیگر راحت تر خوانده می‌شوند.

دیوارهای آبی كمرنگ نسبت به سفید بیشتر تولید آرامش نموده و بیشتر جلب توجه می‌كند.

اسباب اثاثیه زرشكی یا ارغوانی تیره محیط كار شما را مجلل و سلطنتی جلوه خواهد داد.

برای اجناس تبلیغاتی، وب سایتها و‌ نشانهای ترفیعی از رنگ‌های‌ خشن و گیرا استفاده كنید تا موجب جذب بیشتر مشتریان گردد. برای خوانایی بیشتر،‌ رنگ مشكی را‌ در چاپ متون بكار ببرید.

اكنون كه ایده هایی برای چگونگی استفاده از رنگ‌ها‌ در ذهن شما شكل گرفته، لازم است با برخی از روشهای تاثیر گذاری رنگ‌ها در زندگی‌ نیز آشنا شوید.

ارتباط و وابستگی:

اگر دقت كرده باشید لباس افراد پلیس و نظامی معمولا برنگ آبی یا سبز تیـره انتخاب می‌شود چون این رنگ‌ها نشانه قدرت و ابهت می‌باشند.در بیمارستانها معمـولا" از ملافه و البسه سبز كمـرنـگ استفاده می شود چراكه این رنگ اثری تسكین دهنده و آرامش بخش دارد.

در وب سایتها و نوشتارهای تبلیغاتی هنگامیكه بخشی از كلمات با رنگ زرد نمایان گردند بیشتر نظر ما را بخود جلب كرده و باعث می‌شود توجه بیشتری به آن قسمت‌ها بنماییم.معمولا" رنگ سبز ما را به یاد یك موقعیت دوستانه و بدون خطر می‌اندازد و این یكی از متداولترین موارد استفاده رنگ‌ها در تاثیر گذاری روانی روی افراد است.

مزایای تبلیغاتی:

رستورانها و اغذیه فروشی‌ها اغلب برای جلب توجه بیشتر از رنگ‌های قرمز و زرد استفاده می‌كنند. این گونه رنگ‌ها بوضوح دیــده می‌شوند و بـیشتر بـه یاد مردم می‌مانند. اكثر شركتهای بزرگ آرم محصولات خود را با رنگ‌های مذكور طراحی و ارائه می‌كنند.

استفاده درطراحی:

معمولا دكـمه هـای حـسـاس و اعـلان خـطر و یـا اهرم های توقف اضطراری برنگ قرمز می‌باشند برعكس رنگ سبز نشانه عبور و امنیت است. در طراحی بسیاری از وسایل بـكـاربـردن رنگ‌های مختلف در قسمتهای گوناگون برای گـویـاتر سـاخـتـن وضـایف، امـری اجتناب ناپذیر است.

در وب سایتها و نوشتارهای تبلیغاتی هنگامیكه بخشی از كلمات با رنگ زرد نمایان گردند بیشتر نظر ما را بخود جلب كرده و باعث می‌شود توجه بیشتری به آن قسمت‌ها بنماییم.

معمولا" رنگ سبز ما را به یاد یك موقعیت دوستانه و بدون خطر می‌اندازد و این یكی از متداولترین موارد استفاده رنگ‌ها در تاثیر گذاری روانی روی افراد است.

زندگیتان را رنگی كنید:

اگر تا حال زندگی شما خالی از رنگ‌های گوناگون و شاد بوده و تــوجهی به استفاده از رنگ‌ها نمی‌كردید، بهتر است شروع كنید. شـركتـ‌های تـبلـیغاتی و تـاجران بـاهوش از روانشانسی رنگ‌ها برای تاثیر گذاری روی شما بهره می برند، شما نیز باید برای تاثیر گذاری در زندگیتان از رنگ‌ها استفاده كنید. در لباس در هدیه در محل زندگی و.... و تاثیر آنها را در دیگران بسیار مثبت خواهید دید.

برای درك بهتر اگر تا امروز از اعتماد به نفس كمی برخوردار بودید از رنگ آبی یا سبز در لباس خود شروع كنید بله از یك جا باید شروع كرد.درك اینكه هر رنگی چه معنی دارد، نقطه آغاز خوبی است. با بكارگیری رنگ‌ها زندگی خود را شیرین تر و رنگی تر نمایید.

بخش هنری تبیان


منبع

سایت mayisa