تبیان، دستیار زندگی
بعد از خوردن غذا در صورت دسترسی نداشتن به مسواک حتماً یک لیوان آب بنوشید و در صورت خوردن غذاهای داغ به هیچ ‌وجه آب یخ میل نکنید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

با غذای داغ، آب یخ ننوشید


بعد از خوردن غذا در صورت دسترسی نداشتن به مسواک حتماً یک لیوان آب بنوشید و در صورت خوردن غذاهای داغ به هیچ ‌وجه آب یخ میل نکنید.

آب یخ

بیشتر افراد تصور می‌کنند اگر روزی 2 بار مسواک بزنند و پسته و فندق را با دندان‌هایشان نشکنند، دیگر نباید نگران به خطر افتادن سلامت دندان‌های خود باشند. در صورتی که حفظ سلامت دندان‌ها به عوامل دیگری هم بستگی دارد. مثلاً یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌تری توصیه‌های دندان‌پزشکان برای پیشگیری از پوسیدگی دندان‌ها این است که بعد از غذا، آب بنوشید.

* بهترین اقدام برای پیشگیری از ابتلا به پوسیدگی دندان‌ها این است که بلافاصله پس از صرف غذا یا خوردن خوراکی‌های مختلف دیگر به خصوص خوراکی‌های شیرین، مسواک بزنید. اما گاهی ما جایی هستیم که امکان مسواک زدن نداریم. در این صورت می‌توانیم دندان‌هایمان را با آب ساده شستشو دهیم یا اینکه یک لیوان آب بنوشیم.

نوشیدن یا گرداندن آب در دهان، پس از خوردن مواد غذایی باعث می‌شود غلظت مواد قندی داخل دهانمان پایین بیاید و به این ترتیب، خطر پوسیدگی دندان‌هایمان کم شود.

* نکته دیگر این است که گاهی دندان‌پزشکان به افرادی که جراحی دندان داشته‌اند، توصیه می‌کنند که یخ، آب یخ یا بستنی بخورند. این توصیه هم به خاطر لخته شدن خون محل جراحی و پیشگیری از خونریزی است اما به طور کلی هیچ‌ یک از دندان‌پزشکان توصیه به نوشیدن آب یخ بعد از صرف غذایی داغ نمی‌کنند. می‌پرسید چرا؟

در پاسخ باید بگوییم وقتی محیط دهان و دندان‌هایتان به دلیل خوردن یک خوراکی داغ، کاملاً گرم می‌شود اگر آب یخ بنوشید، چند مشکل بزرگ برایتان پیش می‌آید:

* اول این که اگر دندان پرکرده‌ای داشته باشید، در اثر انقباض و انبساط ناشی از آب یخ و محیط گرم دهان و دندان، فاصله‌ای بین پرکردگی و دندان‌هایتان پیش می‌آید و این فاصله‌ی ایجاد شده می‌تواند محل تجمع باکتری‌ها شود و ابتلا به بیماری‌های مختلفی را برایتان در پی داشته باشد.

حتی اگر شما فرد سالمی باشید و یک دندان خراب هم در دهانتان پیدا نشود، نوشیدن آب یخ پس از غذای داغ می‌تواند ترک‌های ریزی را در سطح مینای دندانتان ایجاد کند و این ترک‌های ریز برایتان حسابی دردسرساز خواهد شد

* دوم و مهم‌تر از همه این که حتی اگر شما فرد سالمی باشید و یک دندان خراب هم در دهانتان پیدا نشود، نوشیدن آب یخ پس از غذای داغ می‌تواند ترک‌های ریزی را در سطح مینای دندانتان ایجاد کند و این ترک‌های ریز برایتان حسابی دردسرساز خواهد شد.

پس بعد از خوردن غذا در صورت دسترسی نداشتن به مسواک حتماً یک لیوان آب بنوشید و در صورت خوردن غذاهای داغ به هیچ ‌وجه آب یخ میل نکنید.

یادتان باشد که رعایت نکات این‌چنینی به سلامت دهان و دندان شما کمک بسیار خواهد کرد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - دکتر محمدرضا خامی، دندان‌پزشک

مطالب مرتبط:

تأثیر غذاها بر سلامت دهان و دندان

اگر دندان‌های مرواریدی می‌خواهید، این‌ها را بخورید

5 ماده‌ی غذایی مضر برای دندان‌ها

مواد غذایی که دندان‌ها را سفید می‌کند

سلامت دهان و لثه با 14 خوراکی

دندان‌های سالم با تغذیه سالم

7 توصیه غذایی برای سلامت دندان‌ها

خرما، دشمن پوسیدگی دندان

رژیم غذایی مضر برای دندان‌ها، کل بدن را تهدید می‌کند

مقدار پوسیدگی دندان، به شکل و نوع ماده غذایی بستگی دارد

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.