تبیان، دستیار زندگی
با پایان یافتن امتحانات دانش‌آموزان، مدارس كشور تعطیل شده است و دانش‌آموزان برای 90 روز از قیدوبندهای مدرسه رها شده‌اند. اگرچه این رهایی در فصل تابستان برای دانش‌آموزان شیرین است اما معلوم نیست....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برنامه‌های مراكز فرهنگی برای اوقات فراغت جوانان ؟!

برنامه‌های مراكز فرهنگی برای اوقات فراغت جوانان

با پایان یافتن امتحانات دانش‌آموزان، مدارس كشور تعطیل شده است و دانش‌آموزان برای 90 روز از قیدوبندهای مدرسه رها شده‌اند. اگرچه این رهایی در فصل تابستان برای دانش‌آموزان شیرین است اما معلوم نیست كه رهایی دانش‌آموزان به مدت طولانی تا چه حد به سود یا زیان آنهاست. چرا كه نمی‌توان مطمئن بود این اوقات فراغت طولانی دانش‌آموزان به خوبی سپری و موجب رشد و توانمندسازی آن ها شود.

سازمان‌های مختلفی در كشور در تلاش هستند كه با برنامه‌های متنوع، اوقات فراغت تابستانی دانش‌آموزان را غنی كنند. تشكیل اردوهای گردشگری، تفریحی، علمی، برگزاری كلاس‌های فرهنگی، هنری، دینی، ورزشی، نمایش، نقد فیلم و تئاتر، تشكیل كلاس‌های آموزشی، به خصوص زبان انگلیسی و كامپیوتر و... محورهای اصلی برنامه‌های این سازمان‌ها برای غنی كردن اوقات فراغت دانش‌آموزان است.

برنامه‌های مراكز فرهنگی برای اوقات فراغت جوانان

اما در این بین جای این سوال خالی است كه فعالیت این نهادهای مختلف برای غنی كردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در سال‌های گذشته چه نتایجی داشته است؟ آیا این سازمان‌ها توانسته‌اند همه دانش‌آموزان كشور را زیر پوشش برنامه‌های خود قرار دهند؟ آیا برنامه‌های آنها در جهت رشد تعالی علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری دانش‌آموزان بوده است؟ آیا این برنامه‌ها سبب سازندگی دانش‌آموزان شده یا بالعكس موجب تنبلی و راحت‌طلبی و افزایش توقعات آنها شده است؟ آیا این اقدامات تعطیلات سه ماه دانش‌آموزان را غنی كرده است یا تنها چندروزی از این تعطیلات را به خود اختصاص داده است.

متأسفانه از آنجایی كه هیچ مطالعه جامعی درباره نتایج فعالیت سازمان‌ها و نهادهای مسئول غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان در فصل تابستان صورت نگرفته است ما از نتایج و اثرات سازنده فعالیت‌های این سازمان‌ها كه بودجه‌های زیادی را هم در این زمینه هزینه می‌كنند، اطلاعی نداریم. آنچه كه این سازمان‌ها اعلام می‌كنند تنها ارائه كمی فعالیت‌های آنهاست. اما بهتر بود كه در پایان تابستان هر سال این دستگاه‌ها نتایج كار خود را در زمینه غنی كردن اوقات فراغت جوانان بررسی و منتشر می‌كردند.

در شرایط كنونی كه توان اقتصادی كشور جهت غنی كردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان سراسر كشور محدود است پس باید از همین سرمایه‌های موجود نیز به بهترین نحو استفاده كرده و در جهت افزایش كیفیت برنامه‌ها تلاش كرد نه اینكه این اقدامات تنها در حد فعالیت‌ها و كلاس‌های فوق برنامه باقی بماند.

برنامه‌های سازمان‌ها و نهادها

وزارت آموزش و پرورش، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان دانش‌آموزی، نیروی مقاومت بسیج، وزارت علوم و... برنامه‌های خود را برای پركردن اوقات فراغت جوانان و نوجوانان در فصل تابستان اعلام كرده‌اند. این برنامه‌ها در واقع نگاه متولیان كشور به موضوع اوقات فراغت و نحوه پر كردن آن را نشان می‌دهد،که هر ساله با رشد همراه بوده است.

به نظر شما دانش آموزان و والدین عزیز،چه معیارها و شاخصه هایی وجود دارد برای این که سازمان ها از نتایج کار خود برای مدیریت اوقات فراغت دانش آموزان پی ببرند؟


مرکز یادگیری سایت تبیان