تبیان، دستیار زندگی
جانوران در زیستگاه های مختلفی زندگی می كنند . برخی در آب (آبزی) و برخی ر خشكی(خشكی زی) زندگی می كنند. مثلاً زیستگاه ماهی آب و زیستگاهای انسان خشكی است ....
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

گوناگونی جانداران 2

در مقاله قبلی خواندید...

اسكلت خارجی جانداران وظایف مختلفی را بر عهده دارد كه عبارتنداز :

1) محافظت از بدن در برابر محیط های خیلی خشك یا آبی

2) كمك به دفاع از بدن

در جانوران مهره دار، اسكلت داخلی وجود دارد. جنس اسكلت این جانوران استخوان یا غضروف است . در این جانوران اسكلت، تكیه گاه ماهیچه هاست و از اندام هایی مانند قلب و شش ها و مغز محافظت می كند.

زیستگاه:

جانوران در زیستگاه های مختلفی زندگی می كنند . برخی در آب (آبزی) و برخی در خشكی(خشكی زی) زندگی می كنند.

مثلاً زیستگاه ماهی آب و زیستگاه انسان خشكی است اما برخی از جانوران هم وجود دارند كه نمی توان برای آنان زیستگاه معینی تعیین كرد مثلاً فك ها كه در كنار دریا وجود دارند گاهی در آب و گاهی در ساحل دیده می شوند.

غذا خوردن:

می دانید كه غذا انرژی و مواد مورد نیاز بدن ما و سایر جانداران را تأمین می كند و یكی از ویژگی های موجودات زنده غذا خوردن است. هیچ جانوری نمی تواند غذای خود را بسازد بنابر این جانوران باید غذای خود را از بدن جانداران دیگر به دست آورند. مثلاً بعضی از جانوران شكارچی، با شكار جانوران دیگر از بدن آنان به عنوان غذا استفاده می كنند. گروهی از جانوران هم روی بدن جانوران یا درون بدن آنان زندگی می كنند و نیازهای غذایی خود را از آن جانداران به دست می آورند مثلاً پشه مالاریا می تواند با نیش زدن بدن از خون انسان استفاده كند. این گونه جانوران زندگی انگلی دارند.

با توجه با این كه رژیم غذایی جانوران متفاوت است دندان های آن ها نیز متناسب با روش تغذیه جانور است. مثلاً در سگ كه جانوری گوشت خوار است دندان های برنده ی نیش، پیشرفته تر است در صورتی كه گوسفند، جانوری علف خوار است دندان های آسیا كه مخصوص خرد كردن و آسیا كردن است پیشرفته تر است. انسان نیز كه جانداری همه چیز خوار است تمام انواع دندان ها یعنی پیش، نیش و آسیا به نسبت تشكیل شده اند.

گوناگونی جانداران2

دندان های گوسفند                     دندان های سگ                     دندان های انسان

تنفس كردن

یكی از كارهایی كه همه موجودات زنده از جمله جانوران انجام می دهند تنفس كردن است. با این عمل اكسیژن به درون بدن می رود و موجب اكسایش مواد غذایی و تولید انرژی می شود. بنابر این جانوران با تجزیه مواد غذایی در داخل سلول ها به اكسیژن نیاز دارند، بعضی از جانوارن در آب و برخی در خشكی زندگی می كنند در نتیجه دستگاه تنفسی آن ها نیز مشابه نیست.

بعضی از جانوران مانند كرم خاكی تنفس پوستی و بعضی مانند حشرات تنفس نایی و برخی مانند ماهی ها تنفس آبششی و بعضی مانند انسان تنفس ششی دارند.

كامل ترین و كار آمدترین دستگاه تنفس در پرندگان مشاهده می شود در این جانوران علاوه بر شش ها كیسه های هوادار عقبی و جلویی وجود دارد كه علاوه بر اینكه اكسیژن مورد نیاز عضلات قوی پروازی را تأمین می كند موجب تنظیم دمای بدن پرنده هم می شود.


مرکز یادگیری سایت تبیان