تبیان، دستیار زندگی
چندی پیش، دکتر باقر لاریجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، از افزایش آمار مسمومیت‌های الکلی در پایتخت، مخصوصاً در جنوب تهران، خبر داد...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشروب الکلی یعنی سم کبدی


چندی پیش، دکتر باقر لاریجانی، رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران، از افزایش آمار مسمومیت‌های الکلی در پایتخت، مخصوصاً در جنوب تهران، خبر داد...


الکل و کبد

مسمومیت با الکل، به دلیل نوشیدن مقدار زیادی نوشیدنی الکلی در مدت زمان کوتاه اتفاق می‌افتد. این پدیده خطرناک و گاهی مرگ‌آفرین است.

فرد مبتلا به مسمومیت با الکل، به توجه فوری پزشکی نیاز دارد. اگر در کسی به علایم مسمومیت با الکل مشکوک هستید، حتماً با اورژانس (115) تماس بگیرید. وظایف مراکز درمانی با امور انتظامی تداخلی ندارد.

درمان مسمومیت با الکل شامل کمک به تنفس و جایگزینی مایعات از دست رفته است تا زمانی که الکل کاملاً از بدن خارج شود.

در چه مواقعی اختلال هیجان و توهم در فرد الکلی رخ می‌دهد؟

* در صورت تجربه نوشیدنی الکلی جدید

* قطع ناگهانی نوشیدن مشروبات الکلی

* عفونت

* در صورت تصادف، شوک

* در صورتی که الکلی‌ها در معرض سرما قرار گیرند.

علائم نشانگان کورساکف چیست؟

* از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت

* مشکل‌های نوروپاتی متعدد

* توهم شنوایی و بینایی ماندگار تا یک سال

زنان در مقایسه با مردان تحمل کمتری به الکل دارند و بیشتر علایم مسمومیت را نشان می‌دهند. این به دلیل چربی بالاتری است که نسبت به آب در بدنشان وجود دارد. علاوه بر این که روند سم‌زدایی الکل در بدن آن‌ها کندتر از مردان است.

هنگام مسمومیت با الکل چه اتفاقی برای بدن می‌افتد؟

الکل، باعث مهار عملکرد اعصاب کنترل ‌کننده اعمال غیرارادی مانند تنفس و رفلکس عق‌زدن می‌شود که این رفلکس باعث جلوگیری از بروز خفگی خواهد شد. دوز کشنده الکل در نهایت باعث توقف تنفس و مرگ می‌شود.

در کسانی که بیش از حد مشروبات الکلی می‌نوشند، استفراغ، به علت تحریک معده با الکل اتفاقی عادی است و با توجه به هوشیاری پایین فرد، ورود مواد استفراغ به راه‌های تنفسی، که رفلکس‌های محافظتی آن با الکل مهار شده‌اند، می‌تواند باعث خفگی فرد شود.

پس از نوشیدن الکل تا ساعت‌ها پس از آن غلظت الکل در خون افزایش می‌یابد و جذب آن در معده و روده ادامه دارد و می‌تواند هنگام خواب زندگی فرد را به مخاطره اندازد.

زنان در مقایسه با مردان تحمل کمتری به الکل دارند و بیشتر علایم مسمومیت را نشان می‌دهند. این به دلیل چربی بالاتری است که نسبت به آب در بدنشان وجود دارد. علاوه بر این که روند سم‌زدایی الکل در بدن آن‌ها کندتر از مردان است

چرا نوشیدن مشروبات الکلی خطرناک است؟

* ورود محتویات استفراغ به راه‌های هوایی

* اختلال در ریتم تنفس (از بی‌نظمی تا توقف کامل تنفس)

* کاهش دمای بدن (هیپوترمی)

* کاهش قند خون که می‌تواند باعث بروز تشنج شود.

* کاهش مایعات بدن در اثر استفراغ

* صدمه مغزی غیرقابل برگشت در اثر تشنج

مسمومیت مزمن با الکل

نیمی از افرادی که به اورژانس مراجعه می‌کنند، علایم مسمومیت مزمن با الکل را نشان می‌دهند. متأسفانه در مقایسه با مسمومیت حاد با الکل به مسمومیت مزمن کمتر اهمیت داده می‌شود و این تا زمانی است که بدن افراد مصرف‌کننده نوشیدنی‌های الکلی قادر به سم‌زدایی است.

سطح الکل خون افرادی که مدام نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند، همیشه بالا باقی می‌ماند و این یعنی 3 تا 5 درصد حجم خونشان را الکل تشکیل می‌دهد. این مقدار الکل می‌تواند افرادی که هر روز نوشابه الکلی نمی‌نوشند، بکشد.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: هفته نامه سلامت – 373

مطالب مرتبط:

الکل و عوارض آن

اثر الکل و استرس در بیماری قلبی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.