تبیان، دستیار زندگی
شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از خوردن دارویی به خاطر طعم ناخوشایند آن سر باز زده باشید و شاید بارها با خودتان فکر کرده این که چرا اینقدر بد مزه؟ کاش کمی خوش طعم تر بود! خب من به شما این نوید را می دهم که گروهی از دوستان داروساز جوان ما به فکر ساخت قر
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده شیمی

هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته  دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند.

همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده : تهیه قرص استامینوفن رنگی با طعم های مختلف

نام ارائه دهنده: درسا شعبان، صدف همت، ساینا موحدی

زمینه و نوع پروژه : شیمی - عملی

درجه سختی: متوسط

ایده های برگزیده شیمی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از خوردن دارویی به خاطر طعم ناخوشایند آن سر باز زده باشید و شاید بارها با خودتان فکر کرده این که چرا این قدر بد مزه؟ کاش کمی خوش طعم تر بود! خب من به شما این نوید را می دهم که گروهی از دوستان داروساز جوان ما به فکر ساخت قرص استامینوفنی با طعم خوب توت فرنگی افتاده اند تا روزهای سخت بیماری را برای ما آسان تر سازند!

این دوستان اعتقاد دارند که با انجام این فرآیند امکان جویدن قرص برای بیمار فراهم می شود و بدین ترتیب جذب ماده موثر آن هم سریع تر انجام می شود. یرای این منظور این گروه خود با استفاده از روش "مانساتو" دست به سنتز قرص استامینوفن زده و بعد از انجام چندین مرحله از تهیه قرص در آخرین مرحله مخلوط نشاسته و طعم دهنده خوراکی را به استامینوفن خالص افزوده تا به این ترتیب قرص خوشمزه را تولید نمایند. البته خوشمزه بودن دلیلی بر مصرف بیشتر آن نخواهد بود! با آرزوی سلامتی همه شما دوستان...


نام ایده : تهیه ی محلول گیاهی بی حس كننده و ضد عفونی كننده ی دندان

نام ارائه دهنده: نسیم پاپلی، پرنیان صفائی، گلسا گلستانی

زمینه و نوع پروژه : شیمی - عملی

درجه سختی: متوسط

دندان عضو بسیار حساس و در عین حال پر کاری می باشد و  نیاز به مراقبت ویژه ای دارد. شستشو و ضد عفونی نمودن فضای دهان یکی از بهترین راه های جلوگیری از رشد باکتری های مخرب می باشد. اما گاه ممکن است دیگر کار از کار گذشته باشد و ناگهان در زمانی نامناسب یکی از دندان های ما بر اثر خرابی مبتلا به درد آزار دهنده ای شود. این دوستان در این لحظه به کمک ما شتافته و با استفاده از محلول بی حس کننده ای که تهیه نموده اند نه تنها درد شما را تا رسیدن به دندانپزشکی تسکین می دهند، بلکه با مصرف این محلول فضای دهان شما ضد عفونی می شود تا آلودگی های احتمالی نیز از بین روند.

ایده های برگزیده شیمی هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

این دوستان از گیاهانی همچون مریم گلی، میخک و پوست انار جهت ضد عفونی کننده و از گیاهانی مانند نعناع، رزماری و شاطره جهت بی حسی استفاده نموده اند. نکته جالب توجه این است که این دوستان با نمونه گیری از بزاق دهان تاثیر ضد باکتریایی محلولشان را به روش کاملا آزمایشگاهی مورد بررسی قرار داده و از آن اطمینان حاصل نموده اند. شما می توانید حتی با مصرف این دارو به عنوان ضد عفونی کننده از خرابی و درد دندان پیشگیری نمایید.

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده شیمی دوره هفتم (2)

ایده های برگزیده شیمی دوره ششم (3)

ایده های برگزیده شیمی دوره پنجم (3)

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،‌ تهیه: سارا قیصری

تهیه و تنظیم: نسرین صادقی