تبیان، دستیار زندگی
موسیقی همواره یکی از جنبه های مفرح زندگی بشر بوده است. البته رد پای پیشرفت تکنولوژی در ادوات موسیقی به خوبی به چشم می آید. اما ایده بسیار جالب دوستان شما استفاده از لیزر نیمه هادی در ساخت یک چنگ بوده است! این چنگ دارای ظاهری یکسان با چنگ های معمولی است،.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : سارا قیصری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

ایده های برگزیده فیزیک

هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

هفتمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید اما کار ما هنوز تمام نشده است! این دوره نیز همچون سال های گذشته دوستان بسیاری با ثبت طرح ها و ایده های خلاقانه خود در منوی "پیشنهاد موضوع" ما را در ارتقای تنوع پروژه ها یاری نموده اند.

همچون گذشته بر آن شدیم تا با گردآوری این ایده های جالب، علاوه بر قدر دانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم. فراموش نکنید که ما همیشه منتظر طرح های جدید شما عزیزان هستیم.

نام ایده : چنگ نوری

نام ارائه دهنده: مهیا فیض - فاطمه زارع بدیع - صبا حق دوست - هستی دانش کیا

زمینه و نوع پروژه : فیزیک / فنی مهندسی - عملی

درجه سختی: دشوار

ایده های برگزیده فیزیک هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

موسیقی همواره یکی از جنبه های مفرح زندگی بشر بوده است. البته رد پای پیشرفت تکنولوژی در ادوات موسیقی به خوبی به چشم می آید. اما ایده بسیار جالب دوستان شما  استفاده از لیزر نیمه هادی در ساخت یک چنگ بوده است! این چنگ دارای ظاهری یکسان با چنگ های معمولی است، البته با یک تفاوت کوچک که نواختن آن را بسیار هیجان انگیزتر نموده است. در این چنگ تاری وجود ندارد! البته کافیست که آن را به برق متصل کرده تا شاهد ظهور باریکه های قرمز و سبز رنگ نور لیزر باشید که کاملا همچون رشته های سیم در میان دو بازوی چنگ قرار گرفته اند! عملکرد این چنگ به این صورت است که منبع نور لیزر در یک بازو و سنسوری نوری دقیقا در نقطه مقابل این منبع و در بازوی دیگر چنگ، قرار دارد. با قطع جریان لیزر توسط انگشتان، سنسور سیگنالی را به یک کیت می فرستد و نت مربوطه نواخته می شود. به همین زیبایی! شما می توانید این طرح را برای خیلی از دیگر ادوات موسیقی نیز اجرا نمایید.


نام ایده : روش های کاهش اثرات رادیواکتیویته

نام ارائه دهنده: ستوده اخلاقی - پریا سالاری - زهرا نصیری - عاطفه بایبوردی

زمینه و نوع پروژه : فیزیک - عملی

درجه سختی: متوسط

پدیده رادیواكتیو در سال 1896 كشف شد ، تا قبل از آن تمام منابع تولید پرتو هـای رادیواكتیـو طبیعـی بودنـد . در سـال 1934 اولین مواد پرتوزای مصنوعی جهت مصارف تحقیقاتی ساخته شدند . با پیشرفت سریع تكنولوژی ، كاربرد پرتوهای یـون ساز و مواد رادیواكتیو گسترش قابل توجهی داشته است و متأسفانه در كنار كاربرد های صـلح جویانـه این پرتوها در مراكز مختلف صنعتی، كشاورزی و ... كاربردهای مخرب آن ها، حیات جامعه بشری را تهدید می كند .

ایده های برگزیده فیزیک هفتمین دوره ی پروژه های دانش آموزی تبیان (1)

این دوستان بررسی جامعی را بر چگونگی پرتوزایی این مواد، تاثیرات سوء آن بر انسان و همچنین روش های کاهش اثرات این پرتو ها انجام داده اند. در این تحقیق زباله های هسته ای به عنوان یکی از منابع این پرتو معرفی شده اند.

دفع زباله های پرتوزا معضلی است كه حل آن بسیار دشوار است. روش مهر و موم کردن زباله‌ها در محفظه‌ای از سیمان ، شیشه ، سرامیک و یا سنگ و یا کانی مصنوعی ساخته شده ، بیشترین توجه را به خود جلب کرده است. اما محل قرار دادن این زباله ها نیز خود معضلی است که بسیاری از اذهان را به خود مشغول کرده است.

از جمله راه حل هایی که برای این امر پیشنهاد شده است، دفع زباله ها در چاه هایی بسیار عمیق به گونه ای که در اثر گرمای درون زمین تغییر ماهیت دهند، محبوس نمودن آن ها در اعماق توده های بزرگ یخی، فرستادن این زباله ها به فضا و در نهایت محبوس کردن آن ها در جعبه ای بزرگ و سنگی در زیر زمین شرایط کاملا محافظت شده، می باشند. که از این میان بهترین راه حل اجرایی در حال حاضر، روش آخر می باشد. اما این مسیر همچنان به اندیشه دانشمندانی جوان برای حفظ بشریت از خطرات این پرتوها نیاز مند است!

مطالب مرتبط:

ایده های برگزیده فیزیک دوره هفتم (2)

ایده های برگزیده فیزیک دوره ششم (3)

ایده های برگزیده فیزیک دوره پنجم

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان،‌تهیه: سارا قیصری

تنظیم: نسرین صادقی