تبیان، دستیار زندگی
(3خرداد 1385)، شهردار تهران كلنگ ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس را در تپه‌های عباس‌آباد به زمین زد و با این توصیف كه این مكان «نگین درخشان پایتخت» خواهد بود، وعده داد كه تا 850 روز دیگر باغ‌موزه دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

باغ‌ موزه دفاع مقدس افتتاح نشد!


(3خرداد 1385)، شهردار تهران كلنگ ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس را در تپه‌های عباس‌آباد به زمین زد و با این توصیف كه این مكان «نگین درخشان پایتخت» خواهد بود، وعده داد كه تا 850 روز دیگر باغ‌موزه دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.

تاخیر 1300 روزه در افتتاح باغ‌ موزه دفاع مقدس

بیش از 2000 روز از آن زمان می‌گذرد و هر سال زمان افتتاح كامل باغ‌موزه دفاع مقدس به مناسبت‌هایی مانند سوم خرداد و هفته دفاع مقدس و دهه فجر سال بعد موكول می‌شود و در آخرین وعده، مدیرعامل شركت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به اظهارات شهردار تهران در خصوص زمان افتتاح باغ‌موزه دفاع مقدس گفت: بنا بر قول شهردار تهران، باغ‌موزه دفاع مقدس در شش ماه اول سال‌جاری افتتاح می‌شود.

علی‌اصغر مونسان گفت: هم‌اكنون كارهای عمرانی و مفهومی باغ‌موزه به اتمام رسیده است و در حال ارتقای كارهای مفهومی باغ‌موزه دفاع مقدس هستیم.

او با بیان این‌كه بزرگ‌ترین پرچم جمهوری اسلامی ایران با ارتفاع 150 متر روبه‌روی باغ‌موزه دفاع مقدس جنب پارك طالقانی نصب می‌شود، افزود: باغ‌موزه دفاع مقدس همزمان با نصب بزرگ‌ترین پرچم جمهوری اسلامی در هفته دفاع مقدس افتتاح می‌شود، چرا كه افتتاح باغ‌موزه با نصب پرچم موضوعیت دارد.

بی‌توجهی باغ‌موزه به حضور حماسی بانوان

معصومه آباد، عضو كمیسیون فرهنگی ـ اجتماعی شورای شهر تهران در گفت‌وگو با جام‌جم در مورد دلایل تاخیر در گشایش باغ‌موزه دفاع مقدس با بیان این كه ساخت این باغ‌موزه از ابتكارات شهرداری بوده است، گفت: در یك دوره‌ای پیشرفت سریع و قابل توجهی را در این پروژه شاهد بودیم اما در ادامه روند توسعه كاهش یافت.

او ادامه داد: برای این كه كار بخوبی پیش برود افتتاح پروژه مرحله‌بندی شد و تصمیم گرفتیم تا زمانی كه مرحله قبلی تمام نشده مرحله جدید آغاز نشود تا بتوانیم حداكثر تمركز و نظارت را بر روند پیشرفت پروژه داشته باشیم.

حزب‌الله لبنان بی‌آن‌كه امكانات گسترده‌ای مانند ما داشته باشد در عرض دو سال در روی یك تپه بلند و مرتفع موزه‌ای برای جنگ 33 روزه سـاخته است بــــا نام « میلیتا » كه امروز هركس لبنان می‌رود از آن بازدید می‌كند و از زیبایی آن شگفت‌زده می‌شود.

آباد تاكید كرد: اگر اعتبارات سرمایه‌ای و برنامه‌ای در كنار هم فراهم شوند، امسال باغ‌موزه دفاع مقدس به طور كامل افتتاح خواهد شد.

این عضو شورای شهر تهران البته انتقادهایی هم به ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس دارد و از كم‌توجهی مدیران این پروژه به حضور حماسی بانوان در 8 سال جنگ تحمیلی گلایه می‌كند: حضور خانم‌ها در دفاع مقدس پازل گمشده این باغ‌موزه است.

تاخیر 1300 روزه در افتتاح باغ‌ موزه دفاع مقدس

هشت سال جنگیدیم؛ 15 سال است موزه می‌سازیم!

این انتقاد معصومه آباد از وضعیت ساخت باغ‌موزه باعث شد تا به سراغ حمید داوودآبادی، نویسنده و پژوهشگر دفاع مقدس برویم؛ كسی كه معتقد است اگر یك فرد خارجی وارد ایران شود و او را به باغ‌موزه دفاع مقدس ببریم پس از یكی دو ساعت بازدید می‌گوید كه عجب پارك زیبایی بود!

داوودآبادی با بیان این كه هشت سال جنگیدیم و 15 سال است كه دنبال ساخت موزه دفاع مقدس هستیم به جام‌جم گفت: بر مبنای رهنمودهای رهبر معظم انقلاب قرار شد تا تنها یك موزه بزرگ دفاع مقدس داشته باشیم و كارهای موازی صورت نگیرد و در شهرهای مختلف هم مراكز فرهنگی جنگ تحمیلی ساخته شود.

او افزود: حزب‌الله لبنان بی‌آن‌كه امكانات گسترده‌ای مانند ما داشته باشد در عرض دو سال در روی یك تپه بلند و مرتفع موزه‌ای برای جنگ 33 روزه سـاخته است بــــا نام « میلیتا » كه امروز هركس لبنان می‌رود از آن بازدید می‌كند و از زیبایی آن شگفت‌زده می‌شود.

داوودآبادی با انتقاد از روند طولانی ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس و همچنین كیفیت آن گفت: شاید آقایان تكذیب كنند اما من مطلع هستم كه برای ساخت باغ‌موزه دفاع مقدس از تیم‌های خارجی استفاده كرده‌اند و برنامه‌هایی مانند رقص آب و پخش موزیك دارند كه هیچ ارتباطی به فضای جنگ تحمیلی ما ندارد.

در تمام دنیا موزه‌های جنگشان كاملا بومی و در ارتباط با مولفه‌های جنگ خودشان است، اما من فكر می‌كنم اگر همان 4 تا تانك سوخته را از باغ‌موزه دفاع مقدس برداریم تبدیل به یك پارك خیلی زیبا می‌شود!

بخش فرهنگ پایداری تبیان


منبع جام جم