تبیان، دستیار زندگی
وقتی زن و شوهرهای امروزی با مشکل زمان بندی، اشتغال زن و مرد و فرصتهای نامحدود کار کردن مواجهند طبیعی است که بخواهند زندگی زناشویی آسان تری داشته باشند. یعنی آرزو کنند که ای کاش صد سال پیش متولد شده بودند چرا که اولویتها و انتظارات روشن بود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مشکلات کار همسر در خانه


وقتی زن و شوهرهای امروزی با مشکل زمان بندی، اشتغال زن و مرد و فرصتهای نامحدود کار کردن مواجهند طبیعی است که بخواهند زندگی زناشویی آسان تری داشته باشند. یعنی آرزو کنند که ای کاش صد سال پیش متولد شده بودند چرا که اولویتها و انتظارات روشن بود. مرد مسئول تامین خوراک و پوشاک و مسکن بود و زن مسئول فرزند آوری و فرزند داری و انجام امور منزل..........

مشکلات کارهمسر در خانه

جوانی می گفت:" ای کاش صد سال پیش زندگی می کردم چون در آن دوران زندگی ساده تر بوده است".

وقتی زن و شوهرهای امروزی با مشکل زمان بندی، اشتغال زن و مرد و فرصتهای نامحدود کار کردن مواجهند طبیعی است که بخواهند زندگی زناشویی آسان تری داشته باشند. یعنی آرزو کنند که ای کاش صد سال پیش متولد شده بودند چرا که اولویتها و انتظارات روشن بود. مرد مسئول تامین خوراک و پوشاک و مسکن بود و زن مسئول فرزند آوری و فرزند داری و انجام امور منزل.

اما امروزه کمتر خانواده ای است که در آن زن اشتغال نداشته باشد و یا مرد دارای ساعات طولانی کار کردن نباشد.

شکل کار کردن هم در برخی از خانواده ها عوض شده و اخیرا انواعی از سبک کار کردن مثل دورکاری(به خصوص برای خانمها) و .. رایج شده که در آن فرد موظف است وظایف محوله کاری خود را در منزل و در کنار خانواده به سرانجام برساند.

هر چند که در ظاهر این شکل کار کردن ساده و حتی اغواگرانه به نظر می رسد اما دور کاری نیز برای خود دارای مشکلات خاصی است.

کار کردن در خانه و رییس خود بودن توام با مزایایی نظیر انعطاف پذیری برنامه کاری و گاه نامحدود بودن در آمد است اما در عین حال اشتغال در منزل و یا دور کاری توام با معایبی نیز هست. بنابراین قبل از قبول چنین مشاغلی بهتر است از شرایط آن اطلاع کسب کنید.

انواع دورکاری

افرادی که در منزل کار می کنند به دو دسته تقسیم می شوند :

- افرادی که کسب وکار خودشان را می چرخانند مانند قراردادهای شخصی و مستقل و یا افرادی که به طور کوتاه مدت پروژه هایی برای شرکت های مختلف کار می کنند.

- کاربران دور کار اینترنتی و کامپیوتری که اغلب توسط یک شرکت یا موسسه به کار گرفته شده و کارهای مربوط به آن شرکت را انجام می دهند.

محدودیتها، مزاحمتها و آشفتگی ها

جدایی کار از زندگی خانوادگی کلیدی برای موفقیت است. تنظیم و مقرر کردن حدود و مرزهای شفاف و واضح و بحث و گفتگو درباره این حدود و مرزها با خانواده و دوستان می تواند مشکلات اشتغال در منزل از جمله آشفتگی و مزاحمت و حواس پرتی را کاهش دهد. افراد دورکار باید به یک برنامه ریزی دقیق عمل کنند و بر تمایلات خود برای دیر از رختخواب بلند شدن و یا تا دیروقت به گردش و تلویزیون نگاه کردن و .. غلبه کنند. مراقبت از کودکان، رسیدگی به امور منزل،چرخیدن در اینترنت و دیگر فعالیتها می تواند از موانع مهم دورکاری باشد لذا برای انجام این کارها باید برنامه ریزی بسیار دقیقی داشت.

کار کردن در خانه و رییس خود بودن توام با مزایایی نظیر انعطاف پذیری برنامه کاری و گاه نامحدود بودن در آمد است.

کار کردن در منزل به ویژه اگر دارای کودک یا نوجوانی در خانه باشید ضمن کاهش تنش و استرس در محیط های خانواده به شما امکان مراقبت از فرزندان از نزدیک را می دهد

ملاحظات

اشتغال در منزل اغلب مستلزم تماس کمتر با دنیای بیرون است و کسی که به چنین مشاغلی رجوع می کند باید مساله منزوی شدن از اطراف را در نظر داشته باشد.

همچنین کسانی که به طور خصوصی و مستقل درگیر اشتغال در منزل هستند(دسته اول) از مزایایی نظیر بیمه درمانی و بازنشستگی و .. محروم هستند . این افراد باید شخصا حق بیمه خود را پرداخت کنند و برای دوران بازنشستگی خود یک حساب بانکی معین داشته باشند اما برخی از افراد که توسط ادارات دولتی یا شرکتها ی مهم به دورکاری گمارده می شوند عمدتا از مزایای بیمه برخوردار هستند.

تصورات غلط

این عقیده وجود دارد که شاغلین در منزل موفقیت شان تضمین شده است. اما بر خلاف کسانی که در بیرون از منزل شاغلند و حدودا ساعت 4 بعد از ظهرساعت کاری شان خاتمه می یابد، اما افراد دورکار حتی در آخر هفته ها، تعطیلات و حتی در ایام بیماری خودشان و اعضای خانواده شان، درگیر انجام کار هستند.

با این اوصاف به نظر می رسد که در دورکاری و کار کردن در منزل مشکلات و اختلالاتی در جریان زندگی خانوادگی ایجاد می گردد چرا که مرز میان کار و زندگی مخدوش شده و فرد دورکار برای اینکه بتواند نظر مثبت کارفرما را جلب کند و یا از توبیخ و تنبیه در امان باشد، گاه مجبور است که زندگی خانوادگی خود را قربانی کند. لذا برای افرادی که درگیر این نوع مشاغل هستند ایجاد تعادل بین کار و زندگی شخصی و خانوادگی یک وظیفه چالش برانگیز است. برای افرادی که دارای خانواده ای محتاج مراقبت هستند، فرزندان کوچک دارند، خانواده ای شلوغ و پر سر و صدا دارند و ... این موضوع چالش برانگیزتر است و سبب استرس و خستگی و گاه مشکل بین اعضای خانواده می گردد. اگر حس می کنید که شغل تان در زندگی تان خلل ایجاد کرده است مراحل زیر را در نظر گرفته تا دچار مشکلات خانوادگی ناشی از اشتغال نشوید.

مشکلات کارهمسر در خانه

اوقات خانوادگی را جدول بندی و زمان بندی کنید:  اگر احساس می کنید که به دلیل تمایل و رغبت به کار و صرفنظر کردن از خانواده در حال غرق شدن در کارتان هستید سعی کنید هر چند هفته یک بار یک جدول زمان بندی برای اوقات کاری و خانوادگی خود تهیه کنید. این کار سبب می شود که مرتبا برنامه بودن با خانواده را به دلیل مشغله های کاری به تعویق نیندازید و همچنین از مشکلات احتمالی که با خانواده خواهید داشت جلوگیری خواهد کرد زیرا آنها می دانند که برای زمانهای خاصی برای با هم بودن توافق کرده اید. این برنامه می تواند شامل 15 دقیقه بازی کردن با کودکان در هنگام فراقت از دور کاری یا یک ساعت صحبت و گفتگو باهمسرتان را شامل شود و یا حتی قرار های ماهانه برای صرف شام در بیرون از خانه.

برای انجام هر کاری از شب قبل آماده شوید:  آمادگی قبلی برای انجام مسئولیتهای محوله خانواده  و یا رفتن به مدرسه فرزندتان می تواند سبب کاهش استرس و تنش بین تمام اعضای خانواده شود. از شب قبل غذایتان را آماده کنید و لباسهای خودتان و فرزندان را مهیا کنید تا در روز بعد دچار آشفتگی و بی برنامگی نشوید و خود را برای مسئولیت فردا آماده کنید تا با فراغ بال هم به مسئولیتهای خانوادگی تان بپردازید و هم دور کاری دچار خلل نشود.

اگر کودکی در منزل دارید سعی کنید عمده کار و فعالیت دورکاری تان را در زمان استراحت کودکتان قرار دهید تا میزان فشار و استرس بر شما کاهش یابد و ضمنا بتوانید کارتان را در نهایت دقت و سرعت انجام دهید.

افرادی که مشغول به دورکاری هستند باید مانند یک شاغل عادی به ساعات خواب و بیداری شان توجه ویژه داشته باشند: اگر مجبور نیستید در ساعت 8 صبح در محل کار حاضر شوید به این معنا نیست که می توانید تا نیمه های روز بخوابید بلکه باید مانند یک شاغل و یا حتی خیلی زودتر از سایر شاغلین کار و فعالیت خود را شروع کنید تا هم به مسئولیتهای منزل رسیدگی کنید و هم در امر کارتان خللی ایجاد نگردد.

اشتغال در منزل اغلب مستلزم تماس کمتر با دنیای بیرون است و کسی که به چنین مشاغلی رجوع می کند باید مساله منزوی شدن از اطراف را در نظر داشته باشد

به طور قطع کار کردن در منزل به ویژه اگر دارای کودک یا نوجوانی در خانه باشید ضمن کاهش تنش و استرس در محیط های خانواده به شما امکان مراقبت از فرزندان از نزدیک را می دهد. همچنین حذف زمانهایی که صرف ارباب رجوع و صحبت با همکاران می کرده اید می تواند فرصت برنامه ریزی بهتری برای زمان بندی به شما بدهد اما فراموش نکنید که همین حضور مستمر در خانه خود ایجاد کننده خلل در جریان کاری می شود و می تواند موجبات نارضایتی کارفرما، اعضای خانواده و همسر را ایجاد کند لذا سعی کنید برای اینکه کارتان را به طور کامل در منزل انجام دهید یک برنامه زمانی خاص برای ساعات کار خود تنظیم کنید و به افراد خانواده گوشزد کنید که در این ساعات به جز در موارد اضطراری حق ایجاد مزاحمت برای شما را ندارند .

مریم عطاریان

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.