تبیان، دستیار زندگی
شنیدن نام برخی از مشاغل به خودی خود، برای شنونده آن استرس زاست و ذهن فرد را به خطرات احتمالی که ممکن است حیات فرد را تهدید کند، سوق می دهد، حال چه برسد شما جزیی از آن زندگی باشید که تمام زندگی تان آن مرد است و شغلش.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صفری
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر همسرتان شغل پر استرسی دارد!...


شنیدن نام برخی از مشاغل به خودی خود، برای شنونده آن استرس زاست و ذهن فرد را به خطرات احتمالی که ممکن است حیات فرد را تهدید کند، سوق می دهد، حال چه برسد شما جزیی از آن زندگی باشید که تمام زندگی تان آن مرد است و شغلش.

خلبان

اگر همسر یک پلیس یا مامور نیروی انتظامی باشید!  یا همسر یک خلبان جنگی حتی مسافربری ! همسر یکی از دانشمندان هسته ای ! و یا حتی همسر یک آتش نشان و یا صخره نورد!، و...

بی گمان می دانید که از چه ترس و دلهره ای صحبت می کنیم که ممکن است شما را تا حد اضطراب مرضی نیز به  پیش ببرد و بیمارتان کند. استرس زایی و حادثه زایی شغل همسر شما کتمان پذیر نیست،  خوشبختانه یا متاسفانه  حقیقتی است که واقعیت دارد!  اما آیا چاره کار شما صرفا تحمل  این استرس است؟ و شما مجبورید بابت انتخاب تان غرامت بدهید؟

از کلمه اجبار هرگز استفاده نمی کنیم،  این که بگوییم "شما مجبورید به خاطر انتخاب تان این شرایط را بپذبرید و استرس شغل او را هم تحمل کنید"؛ چندان جمله خوشایند و مناسبی نیست. اما یک واقعیت شیرینی را بیان می کنیم که تحمل این استرس طاقت فرسا را برای تان آسان و دلپذیر می کند.

بدانید شما همسر یک فرد استثنایی هستید. قطعا می دانید که در صد اندکی از افراد جامعه ، متمایل به انتخاب چنین مشاغلی می شوند، و  این جسارت و شجاعت بی نظیر همسر شماست که باعث شده ،در جستجو و انتخاب چنین شغل مخاطره انگیزی برآید.  ماجراجویی و جستجوی تجارب جدید و خطرناک  از مهمترین ویژگی های شخصیت هیجان طلب همسر شماست. اگر چه این خصیصه، کم برای شما دردساز نیست اما محاسنی نیز به همراه دارد که می تواند تا حدودی معایب آن را از نظرگاه شما پنهان سازد. زمانی که می شنوید همسرتان، جان خود را به  کف دست گرفته و برای دفاع از جان و مال و نوامیس همشهریان یا هموطنان خود باند های مخوف اعتیاد، خانه فساد، آدم ربایی، کلاه برداری و... را شناسایی نموده و در پیکار با آنان پیروز میدان می شود، چه احساسی پیدا می کنید؟

یا زمانی که متوجه می شوید رشادت و کمک رسانی به موقع تیم کمکی همسر شما، توانسته است جان یک کودک را نجات دهد و او را دوباره به آغوش گرم مادر و پدرش برگرداند چه فکر می کنید؟

همچنین افتخار آفرینی ملی همسرتان و بر پا داشتن پرچم سه رنگ ایرانی در فراز بام های جهانی ، چه احساسی را در شما زنده می کند؟

درهمه حال، بی شک بر همسرتان افتخار می کنید و از داشتن  چنین درّ گران بهایی در زندگی تان به خود می بالید و بر او مباهات می کنید.

اما آنچه در انتخاب این سبک زندگی و اداره آن برای شما مسلم است و هیچ شکی بر آن نیست، علاقه مندی تان به همسرتان می باشد که باعث می شود به خاطر او و سلامتی جانش دچار استرس شوید و روزهای دلهره آوری را در زندگی تان سپری کنید

پس به پاس لذت این لحظات شیرین و پر از حماسه و از جان گذشتگی، این خصیصه ی همسرتان را ارج دهید و مشوق همیشگی  او در این راه باشید و وی را ترغیب کنید تا توانمندی های خود را هر روز بیش از گذشته، بروز نماید و پله های ترقی شغلی اش را بپیماید. سعی کنید این اندیشه را با تمام وجود قبول داشته باشید و به طور عملی هم به همسرتان نشان دهید، تنها بیان این  جمله " من به تو افتخار می کنم"، کفایت به امر نمی کند؛ چرا که قدرت و نفوذ پیام های غیر کلامی شما، قویتر از پیام های کلامی است و همسرتان نیز آن را به خوبی متوجه می شود و می داند که کلام و اندیشه شما متناقض است و شما در این زمینه با او صادق نیستید.

البته همه ی ما اذعان به این مطلب داریم که نوع شغل همسر شما به خودی خود استرس زاست و بی گمان شما که صاحب این زندگی هستید از آن مفری ندارید و  ممکن است هر روزه تحت شرایط بسیار  استرس زایی  روزگار بگذرانید، اما آنچه در انتخاب این سبک زندگی و اداره آن برای شما مسلم است و هیچ شکی بر آن نیست، علاقه مندی تان به همسرتان می باشد که باعث می شود به خاطر او و سلامتی جانش دچار استرس شوید و روزهای دلهره آوری را  در زندگی تان سپری کنید.

آتش نشان

اگر چه هر از چند گاهی ممکن است کاسه صبرتان لبریز شود و بخواهید زبان به شکوه وگلایه بگشاید، اما ما توصیه می کنیم در اعتراضات خود تدبر داشته باشید و هر گفتنی را نزد هر کسی به زبان نیاورید، چرا که ممکن است به آن لحاظه وضعیت استرس زای زندگیتان دو چندان شود و به جای درست شدن امور، شرایط زندگی تان اسفناک تر شود. سعی کنید استرس  خود را به اطرافیان، پدر و مادر بالخص  فرزندان تان،  منتقل نکنید.دلهره های ناگریز شما ،والدین و فرزندان تان را نیز مضطرب و نگران می کند و ممکن است زمینه ی نا مساعدی را در زندگی خانوادگی و مشترک تان فراهم آورد که به موجب آن، متحمل مشکلاتی در روابط تان شوید، مثلا ممکن است والدین تان، دامادشان را فردی خودرای  بدانند که به خاطر ادامه شغل دلخواه خود، حاضر است به زن زندگیش بی توجه باشد... و بدین طریق است که باب دخالت باز می شود و  نظر والدین شما راجع به همسرتان تغییر می کند؛ حتی ممکن است اعتراضات شما، زمینه دخالت خانواده همسرتان را نیز در پی داشته باشد و اتفاق بیفتد آنچه که نباید رخ دهد،...

همچنین، ممکن است فرزندانتان نیز همپای شما نگران سلامتی پدرشان  شوند و خارج از ظرفیت کودکانه خود متحمل استرس های شدیدی گردند، چرا که آنان به اشتباه تصور می کنند هر آن ممکن است  اتفاقی برای پدرشان بیفتد ، و.. لذا به موجب این هیجانات و افکار منفی، بیمار شوند و یا دچار افت تحصیلی و ... .

اگر چه استرس ، اضطراب و افکار منفی جز لاینفک زندگی پر حادثه شما و همسرتان است، اما به مدد بسیاری از تدابیر روان شناسانه می توانید برآنان مستولی شده و همچون شریک زندگی تان پیروز میدان جنگ هیجانات منفی و افکار ناخوشایند خود باشید و با مبارزه بی امان خود، منطق و احساس مثبت تان را جایگزین نمائید.

ما به شما توصیه می کنیم از تدابیر ذیل استفاده کنید:

در هر صبح، همسرتان را با آیه الکرسی و دادن صدقه بدرقه کنید:  با توسل به ائمه اطهار و اتکا به نیروهای اعتقادی خود، و خواندن دعاهایی،  می توانید همسرتان را به قدرت لایتناهی بسپارید و از او بخواهید نگاهدار شریک زندگی تان باشد. با این عمل ، نه تنها خیال تان آسوده می شود بلکه حتی  در صورت بروز برخی اتفاقات غیر مترقبه و حتی جدایی ابدی شما از همسرتان، آن را تقدیر و سرنوشت نوشته خود قلمداد کنید که از جانب آن حافظ بی همتا رقم خورده است .

سعی کنید در ساعات کاری همسرتان در خانه نباشید و خود را با برنامه ریزی های متنوع مشغول و سرگرم سازید. مثلا در کلاس های ورزشی، هنری و آموزشی ثبت نام کنید ، کتاب بخوانید، به دیدار دوستان و آشنایان بروید، خرید کنید و...

به جای  اجتناب از افکار منفی ، با آنها مواجه شوید: هرگاه احساس منفی داشتید، تفکر منفی پیش زمینه احساستان را بشناسید و میزان آن را بسنجید. در یک ورق اندیشه منفی خود را بنویسید و میزان صحت و در صد بروز آن را یادداشت کنید. پس از مدتی یادداشت های خود را بازبینی کنید و دوباره درصد بروز آن را بنویسید. آیا آن واقعه متصور شده شما، واقعا اتفاق افتاده است؟ به عبارتی اندیشه خود را زیر سوال ببرید و ابعاد مختلف آن را محک بزنید.

بی شک، پس از گذشت اندک زمانی متوجه خطاهای شناختی خود خواهید شد و از کنار آنها بی تفاوت گذر خواهید کرد. اما، در مقابله با آن افکار بهتر است اندیشه ای متضاد با فکر منفی خود را جایگزین کنید، حتی می توانید جنبه های خوشایند و مثبت شغل همسرتان را به یاد آورید. توجه برگردانی شگرد دیگر مقابله است پس از درک اندکی استرس، بلافاصله به اموری غیر از شغل همسر و مصائب آن بیندیشید و یا  این که ورزش کنید، کارهای هنری انجام دهید، فیلم های دلخواه خود را تماشا کنید و...

خلبان

راجع به موضوعات استرس و نگرانی های خود با همسرتان گفتگو کنید:  در ضمن گفتگو از او بخواهید  میزان صحت و سقم هر یک ازآنها را برای تان مشخص کند، قطعا در حین این گفتگوهاست که خواهید دانست برخی از دلهره های شما بی دلیل است و تنها اندیشه های واهی منجر به آنها می شوند، این آگاهی باعث می شود شما بهتر از گذشته با استرس تان مقابله کنید.

با همسران همکاران  شوهرخود معاشرت کنید و از نگرانی ها و چگونگی مقابله  آنان  با مشکلاتشان مطلع شوید: بدین صورت شما با یک تیر دونشان زده اید، از یک سو دانسته اید که افرادی با شرایط یکسان حتی بدتر از شما هم وجود دارند و از سوی دیگر با تدابیر مقابله ای آنها نیز آشنا شده و می توانید اصلح ترین آنها را با توجه به اقتضاعات زندگی خود به کار گیرید.

قطعا پر استرس ترین زمان شما، هنگامی است که همسرتان سر کار است و شما می دانید قرار است عملیات پر خطری داشته باشد:  سعی کنید در ساعات کاری همسرتان در خانه نباشید و خود را با برنامه ریزی های متنوع مشغول و سرگرم سازید. مثلا در کلاس های ورزشی، هنری و آموزشی ثبت نام کنید ، کتاب بخوانید، به دیدار دوستان و آشنایان بروید، خرید کنید و...

با استمداد از یک روان شناس با فنون آرامش سازی علمی آشنا شوید و خود را مجهز به سلاح مهارت های کنترل خشم و استرس کنید.

نسرین صفری

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.