تبیان، دستیار زندگی
یک جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی با هشدار نسبت به افزایش استفاده از لوازم آرایشی در میان جوانان گفت: بررسی ها نشان می دهد سن استفاده از مواد آرایشی به دوران راهنمایی رسیده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

متقاضیان کم سن آرایش


یک جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی با هشدار نسبت به افزایش استفاده از لوازم آرایشی در میان جوانان گفت: بررسی ها نشان می دهد سن استفاده از مواد آرایشی به دوران راهنمایی رسیده است.


این جامعه شناس با هشدار نسبت به افزایش های افراطی در بین جوانان جامعه گفت: جوانانی که از آرایش های غلیظ و افراطی استفاده می کنند به نوعی دچار " آنومی اجتماعی " یعنی فروریختگی ارزشهای فرهنگی، اعتقادی، دینی و هنجارهای اجتماعی شده اند.

سن کم آرایش-آرایش کودکان

ایران در زمینه استفاده از لوازم آرایشی در میان کشورهای جهان دارای رتبه هفتم است. همچنین آمارهای نهادهای ناظر بین المللی گوید ایران، دومین مصرف کننده لوازم آرایش در خاورمیانه و هفتمین واردکننده لوازم آرایشی در جهان است.

در کشورهای دیگر آرایش کردن بیشتر در میان زنان مسن دیده می شود و دختران و به ویژه دانشجویان اصلا خود را آرایش نمی کنند اما در کشور ما عکس این مسئله اتفاق افتاده است.

بررسی ها حاکی از آن است که خرید لوازم و مواد آرایشی 10 تا 15 درصد هزینه خانوارهای ایرانی را به خود اختصاص می دهد. در ایران گروه سنی 22 تا 24 سال بزرگ ترین گروه مصرف کننده مواد آرایشی را تشکیل می دهند.

شاهدین عینی در جامعه و هم چنین آمارها نشان می دهد که مصرف لوازم آرایشی در میان دختران و زنان ایرانی در میان سایر کشورها رکورد دار است.

بسیاری از کارشناسان مصرف بالای مواد آرایشی و افزایش روند آن را در سال های اخیر که حتی منجر به قاچاق مواد آرایشی و گاه تاریخ مصرف گذشته و تقلبی شده است ناشی از تقاضای روزافزون و نیاز کاذبی می دانند که درجامعه به دلایل مختلف ایجاد شده است.

بسیاری از کارشناسان مصرف بالای مواد آرایشی و افزایش روند آن را در سال های اخیر که حتی منجر به قاچاق مواد آرایشی و گاه تاریخ مصرف گذشته و تقلبی شده است ناشی از تقاضای روزافزون و نیاز کاذبی می دانند که درجامعه به دلایل مختلف ایجاد شده است

هنرپیشگان الگوی غلط رفتاری برای فرزندان

سن استفاده از لوازم آرایش نسبت به گذشته ده سال کاهش یافته است و دختران در دوره راهنمایی از این لوازم استفاده می کنند.

تهاجم فرهنگی و استفاده روز افزون خانمها از شبکه‌های ماهواره ای دلیل هیجان رفتاری و پیش افتادن بلوغ در دختران است و همچنین هیجانات روحی ناشی از تماشای تصاویر غیراخلاقی ماهواره ها باعث تحریک جنسی شده و 5 تا 7 سال بلوغ پسران و دختران را زودتر کرده است.

وقتی در سریال ها و فیلم ها، هنرپیشه های زن با جدیدترین مدل آرایشی نشان داده می شوند، مسلما برخی دختران و زنان به ویژه آن ها که در سنین پایین تر قرار دارند از این مسئله تبعیت می کنند و تلاش دارند در طرز لباس پوشیدن و استفاده از مواد آرایشی از هنرپیشه های فیلم تقلید کنند.

آمارها نشان می دهد که بسیاری از کشورهای تولیدکننده مواد و لوازم آرایشی معتبر، بیشتر صادرکننده مواد تولیدی خود می باشند تا مصرف کننده و برای سودآوری، محصولات آرایشی خود را تبلیغ و روانه کشورهای جهان سوم می کنند.

سن کم آرایش-آرایش کودکان

محمد پیروی خامنه روانشناس درباره گرایش دختران به لوازم آرایش می گوید:به علاوه در سنینی که الگو پذیری و همانند سازی در کودک رخ می دهد والدین مراقب الگوهایی که به کودکانشان می دهند نیستند. شبکه‌های ماهواره ای کودکان را وسوسه می کنند که برای جذابیت بیشتر از لوازم آرایش استفاده کنند زیرا این ظاهر جدید نیز در جنس مخالف خریدار دارد و مورد توجه نیز قرار می گیرد.

این روانشناس با بیان اینکه برخی محدودیت ها برای بروز هیجانات این سن سبب می شود گرایش به این لوازم بیشتر شود،یاد آوری می کند: اگر برای تخلیه انرژی این دوران برنامه هایی پیش بینی شود کمتر جامعه دچار مشکلات این چنینی می شود.

بی توجهی به شایستگی دختران؛ دلیل گرایش به زیبا شدن افراطی

خامنه عدم توجه مناسب به دختران و بی توجهی به سایر شایستگی آنها را سبب گرایش دختران به زیبا شدن افراطی می داند و می گوید: دختران سعی می کنند با آرایش، پوشیدن لباسهای متفاوت و... تحسین دیگران را برانگیزند که می توان با توجه به سایر خصوصیات آنها این نیاز را از راههای دیگر برطرف کرد.

این روانشناس آگاهی زود هنگام کودکان از مسائل جنسی را دلیل دیگری برای کاهش سن استفاده از لوازم آرایش می داند و می گوید: کودکان نسبت به گذشته ده سالی زودتر بالغ می شوند.

والدین مقصران اصلی هستند

او اضافه می کند: والدین در زمینه استفاده زیاد جوانان از لوازم آرایشی مقصران اصلی هستند به طوری که اگر از همان ابتدا در صورت مشاهده چنین رفتارهای نابهنجاری از سوی فرزندان خود به آنان تذکر داده و راه و رفتار درست را به آنها نشان دهند دیگر شاهد چنین رفتارهایی نخواهیم بود.

جوانانی که از آرایش های غلیظ و افراطی استفاده می کنند به نوعی دچار " آنومی اجتماعی " یعنی فروریختگی ارزشهای فرهنگی، اعتقادی، دینی و هنجارهای اجتماعی شده اند

به گفته قرایی مقدم، پس از خانواده، مدرسه، گروه همسالان، جو اجتماعی و وسایل ارتباط جمعی به خصوص تلویزیون در این میان نقش زیادی دارند به طوری که امروزه بسیاری از دختران هنرپیشگان را به عنوان الگوی خود می دانند. عدم وجود الگوهای رفتاری مناسب در اجتماع، خانواده ها، مدارس و رسانه و عدم برنامه ریزی فرهنگی دلیل کاهش سن استفاده از لوازم آرایش در دختران است.

اما آن چه می تواند این مسئله را در جامعه کاهش دهد چیست؟

آموزش های صحیح توسط خانواده، فرهنگ سازی از طریق رسانه های جمعی و جلوگیری از نگاه صرفا ابزاری به زن در فیلم ها و سریال ها و نظارت خانواده ها بر رفتار فرزندان خود می تواند استفاده افراطی را از لوازم آرایش کاهش دهد.علاوه بر این بنا به گفته حسین شاهی مدرس دانشگاه برنامه های فرهنگی از سوی مراجع دینی و روان شناسان می تواند زیبایی های واقعی یک زن مسلمان را جایگزین زیبایی های ظاهری کند.

فرآوری :طاهره رشیدی

بخش اجتماعی تبیان


منابع: 1- هم صدا / 2-خبر گزاری مهر/ 3- مشرق نیوز

مقالات مرتبط

بیکاری و آرایش‌های اجق وجق

کافی است زنان رضایت دهند