تبیان، دستیار زندگی

علائم حمله قلبی چیست؟

اگر به فردی که دچار حمله قلبی شده است، سریعا کمک شود، می‌تواند زندگی مجددی پیدا کند و از آسیب جدی به عضله قلب او جلوگیری گردد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

علائم سکته قلبی، حمله قلبی، سکته قلبی،


اگرچه ممکن است خانم‌های محترم، مشکلات و حملات قلبی را بیشتر مختص مردان بدانند، اما باید این نکته را در نظر داشته باشند که بیماری‌های قلبی، یکی از مهم‌ترین عوامل مرگ‌ومیر خانم‌ها محسوب می‌شوند.

 

نشانه‌های فردی که دچار حمله قلبی شده است چه می‌باشد؟

1- احساس سنگینی و فشار غیرطبیعی بر روی قفسه سینه، گویی که وزنه سنگینی بر روی قفسه سینه قرار دارد
بسیاری از افرادی که  دچار حمله قلبی می‌شوند از احساس فشار و سنگینی بر روی وسط سینه خود و یا سمت چپ قفسه سینه رنج می‌برند. این حس ناخوشایند معمولا بیشتر از چند دقیقه طول می‌کشد و ممکن است رفع شود و دوباره برگردد. حتی ممکن است احساسی مانند سوزش سردل یا سوء هاضمه به فرد دست دهد.

 

2- احساس درد شدید در قسمت پشت، گردن و فک صورت
این علایم می‌تواند شامل درد و ناراحتی در یک یا دو بازو ، پشت، شانه‌ها، گردن، فک و قسمت بالای معده باشد. درد در ناحیه پشت و گردن و فک از علایم شایع حملات قلبی در خانم‌ها می‌باشد.


3- تنگی نفس شدید

این علامت می‌تواند به شکل ناگهانی رخ دهد، در حالی که شما در حال استراحت هستید و یا فعالیت بدنی کمی دارید. فرد ممکن است برای نفس کشیدن تلاش کند و به سختی بیفتد. تنگی نفس می‌تواند قبل و یا همزمان با درد قفسه سینه رخ دهد و یا حتی می‌تواند تنها علامت حمله قلبی باشد.


4- عرق سرد

عرق بیش از حد که به عرق سرد مشهور است، از علایم حمله قلبی می‌باشد. البته در خانم‌های یائسه باید این علامت را بیشتر بررسی کرد،  زیرا آنها در یائسگی دچار گرگرفتگی می‌شوند.

یکی از علایم حمله قلبی در خانم‌ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می‌باشد که افراد به راحتی از آن چشم پوشی می‌کنند


5- خستگی غیرعادی و شدید

یکی از علایم حمله قلبی در خانم‌ها، خستگی ناگهانی و شدید و یا احساس کمبود انرژی در فرد می‌باشد که افراد به راحتی از آن چشم‌پوشی می‌کنند. این علامت می‌تواند به طور ناگهانی و یا به مدت چند روز وجود داشته باشد. بسیاری از خانم‌ها در اثر سابقه حمله قلبی، تجربه خستگی و ضعف عضلانی را دارند که مربوط به فعالیت و ورزش کردن نمی‌باشد.


 6- احساس گیجی و یا سردرد

بر خلاف بسیاری از فیلم‌ها، حمله قلبی سبب بیهوشی فرد نمی‌شود، بلکه احساس گیجی و منگی به فرد  دست می‌دهد.


7- تهوع و استفراغ (احساس بیمارشدن معده)

خانم‌ها دو برابر آقایان تجربه تهوع و استفراغ و یا سوء هاضمه را درطی حمله قلبی خود دارند. این علایم گاهی جدی گرفته نمی‌شود و با بیماری‌های دیگر اشتباه گرفته می‌شود.

 

اگر هر یک از علائم ذکر شده در بالا را در فردی مشاهده کردید که بیش از 5 دقیقه طول کشید، با اورژانس تماس بگیرید. به یاد داشته باشید که تسریع کمک رسانی، می‌تواند زندگی فرد مبتلا به حمله قلبی را نجات دهد.

 

بیماری قلبی   حمله قلبی   سکته قلبی

 

چگونه می‌توانیم به فردی که دچار حمله قلبی شده کمک کنیم؟

1- اگر می‌توانید سریعا اورژانس را خبر کنید تا قبل از از دست دادن زمان، به وضعیت فرد رسیدگی شود.

 

2- راه هوایی، وضعیت تنفس و گردش خون فردی که دچار حمله قلبی شده را چک کنید. اگر بیمار بیهوش شده، احیای قلبی ریوی (CPR )انجام دهید (تصویر بالا ).

 

3- خونسردی خود را حفظ کنید. اگر مریض به هوش است، با او صحبت کنید و به او بگویید که نیروهای اورژانس در راه هستند و به زودی خواهند آمد.

 

4- اگر کپسول اکسیژن در دسترس است، از اکسیژن برای تنفس بهتر بیمار استفاده کنید. این کار سبب می‌شود که بیماری که دچار حمله قلبی شده کمتر انرژی مصرف کند تا نفس بکشد.

 

5- تا زمانی که نیروهای امدادی از راه برسند، به ارزیابی وضعیت و علایم حیاتی بیمار ادامه دهید. اگر تنفس او قطع شد به او کمک کنید و در صورت لزوم احیای قلبی ریوی انجام دهید.

 

احیای قلبی ریوی یا CPR چیست ؟

احیای قلبی ریوی کمک می‌کند تا جریان خون و اکسیژن حفظ شود وتا درمان قطعی بیمار ، ممکن است ادامه پیدا کند.

 

بیشتر زنانی که دچار حمله قلبی می‌شوند، نیاز بهCPR  ندارند، اما اگر فردی آگاهی اش را از دست بدهد و نبض نداشته باشد و نفس هم نکشد، با انجام احیای قلبی ، تا قبل از آن که نیروهای اورژانس برسند، می‌توان جان او را نجات داد.

 

تذکر :

باید این نکته را به خاطر داشته باشید افرادی که با نحوه انجام احیای قلبی ریوی آشنا هستند، می‌توانند بیماران دچار حمله قلبی را نجات دهند و کسی که با این روش آشنا نیست، قادر به انجام آن نخواهد بود.


مطالب مرتبط:

مطالبی متعدد درباره بیماری‌های قلبی

برخورد با اولین سکته قلبی

پیش ‌بینی سکته دوم

خانم‌ها، بیماری قلبی را جدی بگیرید

خانم‌ها لطفاً مراقب قلب خود باشید

علائم بیماری قلبی چیست؟

سکته قلبی

سكته قلبی، طبلی كه صدایش فردا در می ‌آید

درد قفسه سینه یا سکته قلبی؟

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.