تبیان، دستیار زندگی
آزمایش خون در مراحل اولیه سرطان سینه می تواند جلوی پیشرفت این سرطان را بگیرد. در آزمایش خون...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زهره لطیفی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

فایده آزمایش خون در سرطان سینه


آزمایش خون در مراحل اولیه سرطان سینه می تواند جلوی پیشرفت این سرطان را بگیرد.


آزمایش خون و سرطان سینه

در آزمایش خون، با شناسایی سلول های سرطانی شده که در جریان خون در گردش اند، می توان نوع آن را تشخیص داد و بر اساس آن، درمان های مربوطه را تجویز کرد.

سلول های سرطانی شده که در جریان خون در گردش اند (CTCS) می توانند به دیگر نقاط بدن رفته و در آنجا نیز متاستاز داشته باشند، یعنی با تکثیر در محل های مختلف بدن، تومورهای دیگری را در سایر نقاط بدن به وجود آورند.

بسیاری از بیماران که در مراحل اولیه سرطان سینه متوجه بیماری خود شده و به پزشک مراجعه می کنند و تحت درمان قرار می گیرند، غده سرطانی از بدنشان خارج می شود (توسط عمل جراحی) و پس از آنکه تحت شیمی درمانی قرار گرفتند، به طور کامل از سرطان رهایی پیدا می کنند.

اما حدود دو سال بعد از درمان اولیه، اوج زمانی است که سرطان برگشت می کند (مرحله برگشت پذیری سرطان) و حدود یک سوم این افراد تجربه برگشت پذیری دوباره سرطان را در منطقه دیگری از  بدن خود دارند.

محققان بر آن شدند تا علت این برگشت دوباره سرطان را پیدا کنند.

پس از بررسی های مختلف روی افراد گوناگون، محققین متوجه شدند که در سرطان سینه، وجود مقدار زیادی سلول های سرطانی شده در جریان خون در (CTCS)، ارتباط مستقیمی با برگشت پذیری دوباره سرطان دارد.

این تحقیقات در مورد سرطان پروستات در مردان هم صدق می کند.

تحقیقات نشان داد که وجود یک یا چند سلول سرطانی در گردش خون، امکان برگشت سرطان را زیاد می کند و همچنین شانس فرد را در بهبود یافتن پس از درمان کاهش می دهد

به همین منظور باید تلاش ویژه ای را برای بررسی سلول های سرطانی شده که در جریان خون در گردش هستند به کار برد.

در حال حاضر، بررسی غدد لنفاوی زیر بغل، یکی از بهترین روش های پیش تشخیص سرطان سینه در مراحل اولیه سرطان سینه در زنان می باشد، زیرا اولین منطقه ای که سرطان سینه به آنجا گسترش پیدا می کند، غدد لنفاوی زیر بغل است.

تحقیقات نشان داد که وجود یک یا چند سلول سرطانی در گردش خون، امکان برگشت سرطان را زیاد می کند و همچنین شانس فرد را در بهبود یافتن پس از درمان کاهش می دهد.

سرطان سینه چگونه گسترش می یابد؟

اگر سرطان به قسمت های دیگر بدن فرد نیز گسترش پیدا کند، آن را متاستاز می گویند. سرطان سینه از سه طریق زیر می تواند به دیگر نقاط بدن برود و در آنجا گسترش پیدا کند :

1- حمله به بافت های نزدیک که سالم هم هستند : مانند حمله به دیواره قفسه سینه

2- حمله به سیستم لنفاوی بدن : سیستم لنفاوی بدن جزیی از سیستم ایمنی بدن محسوب می شود. سلول های سرطانی می توانند وارد رگ های لنف در سینه شوند و به غدد لنفاوی دیگر نقاط بدن منتقل شوند و سرطان را در دیگر نقاط بدن گسترش دهند.

در مراحل اولیه سرطان سینه سلول های سرطانی در نزدیکی غدد لنفاوی رشد می کنند و هنوز به مناطق دورتر بدن گسترش پیدا نمی کنند. لذا اولین منطقه ای که سرطان سینه به آنجا گسترش پیدا می کند، غدد لنفاوی زیر بازوهاست.

3- حمله به رگ های خونی موجود در بافت سینه : سلول های سرطانی به درون جریان خون وارد می شوند و از آنجا به دیگر نقاط بدن مثل استخوان ها و شش ها می روند.

زهره لطیفی

بخش سلامت تبیان


مطالب مرتبط:

7 اشتباه زنان درباره سرطان سینه

ماموگرافی، در چه سنی؟

ماستالژی یا درد سینه در زنان

علائم و تشخیص سرطان پستان

روش جدید تشخیص سرطان سینه

راه های درمان سرطان پستان در زنان

ترمیم سینه در سرطان سینه

سرطان سینه با پوشیدن لباس‌‌های تنگ!

فیلم های مرتبط:

تشخیص زود هنگام سرطان سینه

ساخت یک نوع آنتی بادی جدید در مهار سرطان سینه

نقش ماموگرافی در تشخیص سرطان سینه

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.