تبیان، دستیار زندگی
عناوینی چون پدر، مادر، دختر، همسر و .... در خانواده هر یک دارای حقوق و تکالیفی هستند در صورتی که الزامات هر یک از این نقش ها در خانواده رعایت نشود منجر به وقوع جرایمی می شود که در قانون مجازات اسلامی با عنوان جرایم برضد حقوق و تکالیف خانوادگی شناخته می شو
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنایت از نوع خانوادگی


عناوینی چون پدر، مادر، دختر، همسر و .... در خانواده هر یک دارای حقوق و تکالیفی هستند در صورتی که الزامات هر یک از این نقش ها در خانواده رعایت نشود منجر به وقوع جرایمی می شود که در قانون مجازات اسلامی با عنوان جرایم برضد حقوق و تکالیف خانوادگی شناخته می شود.

فریب برای ازدواج

حتما شما هم این عنوان را بارها شنیده اید کسی برای اینکه با فرد مورد علاقه اش ازدواج کنداز امرو واهی از قبیل داشتن تحصیلات عالی، تمکن مالی، موقعیت اجتماعی، شغل و سمت خاص، تجرد و امثال آن فرد راترغیب به ازدواج می کند این عمل جرم است و مجرم به خاطر فریب طرف مقابل به استناد ماده 647 قانون مجازات اسلامی به حبس تعزیری از 6 ماه تا دو سال محکوم می شود.

ازدواج

ازدواج با دختر نابالغ

یکی از مجازات هایی که در روابط خانوادگی پیش بینی شده مجازات مردی است که با دختری که به حد بلوغ نرسیده برخلاف مقررات ماده 1041 قانون مدنی و تبصره ذیل آن ازدواج کرده است  این مرد به حبس تعزیری از 6 ماه تا دو سال محکوم می شود.

چنانکه معلوم است اعمال مجازات ماده 646 قانون مجازات مشروط به آن است که مقررات ماده 1041 قانون مدنی رعایت نشده باشد بنابراین باید ببینیم که این ماده قانونی چه ترتیبی را برای ازدواج دختر نابالغ پیش بینی کرده است: "عقد نکاح دختر قبل از رسیدن به سن 13 سال تمام شمسی و پسر قبل از رسیدن به سن 15 سال تمام شمسی منوط به اذن ولی به شرط رعایت مصلحت با تشخیص دادگاه صالح است" با توجه به این ماده برای ازدواج دختر زیر 13 سال علاوه براجازه ولی باید حکم دادگاه مبنی بر وجود مصلحت وجود داشته باشد در غیر این صورت مردی که بدون رعایت این شرایط اقدام به ازدواج کرده است مجازات خواهد شد.

ازدواج

جرم ترک نفقه

ترک انفاق به زن امکان می دهد که از دادگاه به اجبار شوهر خود را به پرداخت نفقه بخواهد و اگر باز هم شوهر نفقه را پرداخت نکرد در خواست طلاق کند. برای اینکه ترک نفقه جرم باشد باید شوهر با وجود داشتن توان مالی از پرداختن نفقه خودداری کند شرط دیگر تمکین زن است در صورت خودداری زن از تمکین ندادن نفقه منجر به مجازات شوهر نخواهد شد علاوه بر همسر پرداخت نفقه فرزندان نیر بر عهده مرد می باشد و در صورتی که با وجود استطاعت مالی نفقه خویشاوندان واجب النفقه خود را نپردازد مرتکب جرم شده است وبه استناد ماده 642 قانون مجازات اسلامی از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می شود.

ازدواج بدون توجه به موانع

شوهر داشتن زن و در عده بودن وی از موانع نکاح است و در صورتی که زن و مردی در این شرایط با هم ازدواج کنند مرتکب جرم شده اند و چنانچه این ازدواج منتهی به نزدیکی شود مجازات سنگین زنا در انتظار آنها خواهد بود.

در صورتی که با وجود استطاعت مالی نفقه خویشاوندان واجب النفقه خود را نپردازد مرتکب جرم شده است وبه استناد ماده 642 قانون مجازات اسلامی از سه ماه و یک روز تا پنج ماه حبس محکوم می شود

ترک این تکالیف پیامدهای مختلفی دارد که از یک پیامد ساده گرفته تا نتایج سنگین مجازات را ممکن است داشته باشد در قانون مجازات اسلامی در بخشی به عنوان جرایم برضد حقوق و تکالیف خانوادگی آن دسته تکالیفی که ترک آن موجب مجازات می شود نام برده شده است.

ندا سادات پاکنهاد /وکیل پایه یک دادگستری

بخش حقوق تبیان