تبیان، دستیار زندگی
فیلم سینمایی «حوالی اتوبان» در موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان معرفی و بررسی شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

تبیان در حوالی اتوبان

فیلم در حوالی اتوبان

فیلم سینمایی «حوالی اتوبان» در موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان معرفی و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی، بخش سینما و تلویزیون موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقاله ای به نقد و بررسی فیلم سینمایی حوالی اتوبان پرداخت.

مجتبی شاعری در این مقاله می نویسد:«حوالی اتوبان، ساخته ی کارگردان جوانی است که با وجود تجربه ی کمش، کارش را بلد است. از بس در این چند ساله فیلم هایی ساخته می شود که ادای روشنفکری و نوآوری های پلشت است، طبیعی است که با دیدن فیلمی که معیارهای استاندارد یک فیلم خوب را دارد ،هیجان زده بشوی. البته این هیجان زدگی تا حدی نیست که حوالی اتوبان را یک شاهکار بدانیم. فیلم یک دستی که قصه اش را بدون لکنت تعریف می کند. ریتم مناسب فیلم، بازی های قابل قبول، فیلم برداری و نوپردازی منطبق با محتوا از ویژگی های فیلم سیاوش اسعدی است.

فیلم نامه ی حوالی اتوبان را سعید نعمت ا... نوشته است. این فیلم نامه در واقع اولین کار سینمایی سعید نعمت ا... به عنوان فیلم نامه نویس است. نعمت ا... تجربه ی خوبی در نوشتن فیلم نامه های تلویزیونی دارد. نمونه های موفق سریال های اجتماعی تلویزیون در این دو سه ساله گذشته نوشته ی نعمت ا... است. اما مدیوم تلویزیون و سینما تفاوت های زیادی با هم دارد. این تفاوت تنها به مخاطب شناسی در ادبیات نمایشی فیلم یا سریال مربوط نمی شود. امکان شخصیت پردازی در یک سریال لوازم و ابزار بیشتری دارد، حال آن که در سینما این ابزار به حداقل می رسد. نشانه شناسی های دراماتیک برای پیوند شخصی بازی و نقش در بستر داستان، فقط به ذوق هنری و روحیه ی قصه گوی نویسنده و کارگردان مربوط نمی شود. دانش دراماتیک نویسنده و کارگردان نقش مهم تری در این ساختار شناسی دارد.

علاقه ی نعمت ا... به سینمای نوآور، انکارناپذیر است. سینمای نوآور آیینه ی تمام نمای تلخی و سیاهی جامعه و پایان بندی تراژیک برای قهرمانان داستان نیست.

سینمای نوآور در حوالی اتوبان نوعی مفهوم استقرایی از تصمیمات گذشته ی هر انسانی است، که زندگی اکنون و آتیه اش را می سازد. در فیلم نامه ی حوالی اتوبان، تلخی و سیاهی به زور به خورد تماشاچی داده نمی شود. اتفاقاتی که بر سر تماشاچی آوار می شود برای تزریق شکست نیست. »

گفتنی است این فیلم خردادماه امسال اكران شده است.

تنظیم: هومن بهلولی