تبیان، دستیار زندگی
دو هفته پس از شروع رقابت باشگاه‌ها در فصل نقل و انتقالات، جدال لفظی مدیران تیمها به اوج رسیده است. کوچ محسن بنگر و سید جلال حسینی از سپاهان به پرسپولیس کافی بود تا علیرضا رحیمی مدیرعامل باشگاه سپاهان به پرسپولیس و مدیریتش بتازد و از آنچه بازی به همزنی پرس
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نقل و انتقالات میلیاردی فوتبال


دو هفته پس از شروع رقابت باشگاه‌ها در فصل نقل و انتقالات، جدال لفظی مدیران تیمها به اوج رسیده است. کوچ محسن بنگر و سید جلال حسینی از سپاهان به پرسپولیس کافی بود تا علیرضا رحیمی مدیرعامل باشگاه سپاهان به پرسپولیس و مدیریتش بتازد و از آنچه بازی به همزنی پرسپولیسی‌ها خوانده، انتقاد کند.

محسن بنگر-پرسپولیس

رحیمی که دیروز مهمان برنامه ورزش و مردم بود، گفت: "قوانین نقل و انتقالات در لیگ برتر نیازمند یك بازنگری اساسی است. بر اساس قوانین موجود هر تیم می‌تواند 7 بازیكن از لیگ برتر و 4 بازیكن خارجی به خدمت بگیرد. این 11 نفر یعنی یك تیم كامل! با این حساب هر كس پول داشته باشد می‌تواند یك تیم متوسط‌ را به یك تیم قهرمان تبدیل كند. این كه هنر مدیریت نیست. الان شما به من 20 میلیارد بدهید تیم پانزدهم لیگ را به قهرمان تبدیل می‌كنم. در هیات‌رئیسه فدراسیون تمام تلاش خودم را به كار خواهم بست تا این قوانین را اصلاح كنیم. اگر در فاصله دو فصل، به هر تیمی فقط اجازه خرید 3 بازیكن بدهیم آن وقت تیم‌ها مجبور می‌شوند روی سرمایه‌های خودشان در تیم‌های پایه حساب كنند و این مصرف‌گرایی از بین می‌رود. این درست نیست كه ما هر سال 200 بازیكن آزاد و این همه تغییر باشگاه داشته باشیم. به شما قول می‌دهم كه این قوانین را اصلاح كنیم." هر چند رحیمی در این بخش از حرفهایش نامی از پرسپولیس و مدیریت رویانیان به میان نیاورد اما اشاره‌های او کافی بود تا رویانیان به سرعت پاسخ‌ حرفهایش را بدهد: "سپاهان و پرسپولیس در گذشته یک ریشه داشته اند و ما افتخار می کنیم از اینکه سپاهان این قدرت را دارد که بازیکنان پرافتخاری را به باشگاه های ایران تزریق کند و برای ما جای خوشحالی است اما باعث تاثر است که مدیر پرتوان و ارزشمندی مانند آقای رحیمی، در یک برنامه تلویزیونی چنین اظهاراتی کرده و به نقل و انتقالات پرسپولیس انتقاد می کند و عنوان می نماید که این پول را از کجا می آورید. مگر تیم بزرگ و وزین سپاهان در فصل گذشته از کجا بازیکن آورد و چند بازیکن این تیم بومی بودند. شما که تیم های پایه قهرمان دارید که بسیار هم قابل تقدیر است چرا 11 بازیکن از بیرون به این تیم تزریق می شود.

رحیمی که دیروز مهمان برنامه ورزش و مردم بود، گفت: "قوانین نقل و انتقالات در لیگ برتر نیازمند یك بازنگری اساسی است. بر اساس قوانین موجود هر تیم می‌تواند 7 بازیكن از لیگ برتر و 4 بازیكن خارجی به خدمت بگیرد. این 11 نفر یعنی یك تیم كامل! با این حساب هر كس پول داشته باشد می‌تواند یك تیم متوسط‌ را به یك تیم قهرمان تبدیل كند. این كه هنر مدیریت نیست. الان شما به من 20 میلیارد بدهید تیم پانزدهم لیگ را به قهرمان تبدیل می‌كنم

من از موقعیت و قهرمانی سپاهان بسیار خوشحالم و در این خصوص نیز نیازی به دروغ گفتن و تمجید غیر واقعی ندارم اما از مدیر عامل سپاهان نیز انتظار دارم تا توقع نداشته باشد پرسپولیس با عظمت در سطح نقل و انتقالات همانند بچه یتیم ضعیف و ناتوان در لاک خود فرو برود. ما باید واقعیت را بپذیریم. این فضای تلخ فوتبال است که مدیر شایسته ای چون شما را مجبور می کند تا در یک برنامه تلویزیونی بر علیه شخص دیگری اینگونه اظهارنظر کند ولی فوتبال نه یک بازی، بلکه یک بازیچه است و شخصیت افراد و ارزش های انسانی به مراتب بالاتر از آن است و لذا انتظار چنین گفتمانی از مدیر عامل فهیم و ارزشمند سپاهان نمی رفت." رویانیان در شرایطی این چنین به تندی پاسخ مدیرعامل سپاهان را داد که رحیمی پس از حذف صعود تیمش به مرحله یک چهارم لیگ قهرمانان آسیا از باشگاه‌های ایرانی خواسته بود برای " موفقیت" نماینده ایران در این رقابتها، بازیکنان این تیم را جذب نکنند اما دو هفته پس از این درخواست دو بازیکن اصلی و تاثیرگذار سپاهان سر از پرسپولیس در آوردند.

* ستاره‌هایی که هنوز بی تیم‌اند

محمد قاضی، شهاب گردان، سید جلال حسینی، محسن بنگر و محسن ماهینی صیدهای بزرگ محمد رویانیان در این دو هفته ابتدایی بوده‌اند و میثم بائو، قاسم دهنوی و هاشم بیک‌زاده  بازیکنانی بوده‌اند که در تور فتح‌الله‌زاده به استقلال آمده‌اند اما پیش‌بینی می‌شود در روزهای باقی مانده تا پایان فصل نقل و انتقالات ستاره‌های دیگری هم به این تیمها بیایند. در میان تمام بازیکنانی که این روزها در این فصل مکاره روی بورس هستند، می‌توان به کریم انصاری‌فرد و محمدرضا خلعتبری اشاره کرد.

مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان و سید مهدی رحمتی سه بازیکن ملی پوش دیگر استقلال هستند که قراردادشان با این تیم تمام شده و با توجه به حضور قلعه‌نویی بعید نیست راه دیگری را در پیش بگیرند. البته در این میان وضعیت تیموریان با جباری و رحمتی متفاوت است. آندو مشکلی بابت حضور قلعه‌نویی در استقلال ندارد اما دو بازیکن دیگر جزو کسانی هستند که رابطه خیلی خوبی با امیر آبی‌ها ندارند

انصاری‌فرد که با عنوان بهترین گلزن لیگ قبلی اسمش در رسانه‌ها بالا و پایین می‌شود، کسی است که از سه تیم استقلال، پرسپولیس و سپاهان پیشنهاد دارد اما در میان این سه تیم به استقلال از همه نزدیک‌تر است و حتی برادرش که کارهای انتقالش را انجام می‌دهد یک جلسه با فتح‌الله‌زاده هم داشته است. اگر شرایط همینطور پیش‌ برود، باید فصل بعد انصاری‌فرد را با پیراهن آبی دید. دیگر بازیکنی که این روزها حسابی روی بورس است، محمدرضا خلعتبری بازیکن فعلی تیم الوصل است؛ بازیکنی که با گل دقیقه آخرش به ازبکستان جایگاه خوبی را هم در میان هواداران فوتبال در ایران پیدا کرده است. رویانیان گفته خلعتبری قول داده اگر خیال بازگشت به ایران به سرش بزند، تنها گزینه‌اش پرسپولیس است اما از آن طرف امیر قلعه‌نویی هم برای کشاندن خلعتبری به استقلال گفته تمام تلاشش را می‌کند. شاید تیمی که بتواند خلعتبری را جذب کند در نهایت برنده فصل نقل و انتقالات شود. جدا از این دو نفر، بازیکنان دیگری هم هستند که جذبشان می تواند یک موفقیت برای مدیر آن تیم باشد.

جباری و اندرانیک تیموریان

مجتبی جباری، آندرانیک تیموریان و سید مهدی رحمتی سه بازیکن ملی پوش دیگر استقلال هستند که قراردادشان با این تیم تمام شده و با توجه به حضور قلعه‌نویی بعید نیست راه دیگری را در پیش بگیرند. البته در این میان وضعیت تیموریان با جباری و رحمتی متفاوت است. آندو مشکلی بابت حضور قلعه‌نویی در استقلال ندارد اما دو بازیکن دیگر جزو کسانی هستند که رابطه خیلی خوبی با امیر آبی‌ها ندارند. با این حال قلعه‌نویی گفته با رحمتی جلسه خوبی داشته و با این صحبت هواداران استقلال می‌توانند به ماندن دروازه‌بان شماره یک فوتبال ایران امیدوار باشند اما در طرف مقابل قلعه‌نویی سعی کرده در رابطه با جباری سیاستمدارانه صحبت کند و بگوید "هر کس با اخلاق باشد و منظم" در ترکیب فصل بعد استقلال جا دارد و شاید این سیگنالی باشد که نشان بدهد جباری سال بعد پیراهن استقلال را نخواهد پوشید. به هر حال فصل نقل و انتقالات با تمام جذابیت‌هایش، با تمام خبرهایش که یکی تایید می‌شود و یک تکذیب، در حال گذر است و در این میان بازیکنان و مربیانی سود می‌کنند که با بازار گرمی رقمهای درشتی را به جیب می‌زنند؛ رقم‌هایی میلیاردی که از جیب مردم و بیت‌المال به این بازیکنان داده می‌شود اما نه برای پیشرفت فوتبال بلکه تنها برای تمدید حضور مدیران در باشگاه‌ها و راضی کردن مدیران بالا دستی.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان