تبیان، دستیار زندگی
موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مجموعه مقالاتی چگونگی ساختن یك مستند سینمایی را آموزش می دهد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر می خواهید مستند بسازید،بخوانید!

مستند سازی

موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مجموعه مقالاتی چگونگی ساختن یك مستند سینمایی را آموزش می دهد.

به گزارش روابط عمومی، بخش سینما تلویزیون موسسه فرهنگی اطلاع رسانی تبیان در مقالاتی چگونه ساختن یك مستند سینمایی را آموزش می دهد.

مجتبی شاعری در این مقاله می نویسد:«با دیدن فیلم های دیگران و هیجان زده شدن نمی شود فیلم ساخت یا اگر در لحظه دیدن فیلمی ایده ای به ذهنمان برسد این الزاماً به این معنا نیست که می توانیم فیلم ساز باشیم. حتی برای رسیدن به فضای فیلم داستانی، نباید به زعم آسان تر بودن ازمستند سازی شروع کنیم. بسیاری از عشاق سینما وقتی امکان و از آن مهم تر دانش ساخت فیلم داستانی را ندارند به مستندسازی روی می آورند. حال آن که در مستند سازی علاوه بر شناخت هنر های مرتبط با سینما باید به مفاهیم دانشی در حوزه های دیگر هم اشراف و یا حداقل آشنایی نسبی داشت.

حالا اگر هیجانی از دیدن فیلم های دیگران ایجاد شده باشد و احیاناً ایده ی مناسبی هم وجود داشته باشد، باید الفبای سینما را دانست: پیش تولید، مراحل تولید و ساخت و پس تولید را شناخت. لنز و عدسی و نورپردازی را دانست و مفاهیم کاربردی نماهای مختلف را بشناسیم. می شود دوربین را برداشت و داخل دادگاهی شد و با آدم هایی که به دادگاه مراجعه کرده اند مصاحبه کرد و از بعضی هایشان اجازه مصاحبه اختصاصی در فضای دیگری گرفت و به رازهای شخصی هر کدام پی برد. یا مثلاً دوربین را برداشت و از چهره ی معروف شناخته شده ای فیلم ساخت.و بعد هم گفت که مستند پرتره ساخته ایم!

یا دوربین را برداشت و به دل کوه و جنگل و کویر زد و فیلمی مستند از طبیعت ساخت.

اما بعد که فیلم برداری ها (یا تصویربرداری ها) تمام شد، وقتی نشستی و راش هایی را که گرفتی می بینی، می بینی که از این ها، چیزی به اسم فیلم درنمی آید.

بعد یکی را پیدا می کنی که تدوین را خوب می داند. آن وقت آن تدوینگر (و نه مونتور) می گوید که فیلمت که فیلم نیست چه چیزهایی ندارد وچه چیزهایی را بی دلیل و زیادی دارد و آن وقت شاید مستندسازی یاد بگیری.»

تنظیم: هومن بهلولی