تبیان، دستیار زندگی
آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه ‌با موعظه و نصحیت نمی‌توان جوان‌های بیکار را آرام کرد، گفت: ‌کشوی که هم آب و هم خاک دارد اما بیکاری و تورم در آن وجود دارد، ‌از رحمت خدا به دور مانده است
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جوان بیکار با نصیحت آرام نمی‌شود


آیت الله جوادی آملی با بیان اینکه ‌با موعظه و نصحیت نمی‌توان جوان‌های بیکار را آرام کرد، گفت: ‌کشوی که هم آب و هم خاک دارد اما بیکاری و تورم در آن وجود دارد، ‌از رحمت خدا به دور مانده است.

جوادی املی

آیت‌الله جواد‌آملی رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی ‌اسراء ظهر پنج‌شنبه در دیدار ‌اعضای شورای مرکزی جامعه اسلامی مهندسین ‌با بیان اینکه امیدوارم خداوند به همه علاقمندان به اسلام توفیقی عطا کند که هم بار خود را به مقصود رساند و هم باری بر دوش دیگران نگذارند، اظهار داشت: جریان مهندسی و ریاضی به این است که ‌هر چیزی در جای خود باشد.

در ادامه گزیده ای از سخنان آیت الله جوادی آملی به نقل از مهر و فارس می آید:

غرب وقتی با دست خالی سراغ مبانی رفت، مواد حقوقی دلخواه از خود در می‌آورد و به همین دلیل در بغداد و در ترکیه معطل کردند و در مسکو هم معطل خواهند کرد و این اعمال را عدل هم می دانند.

تا قانونگذار منبع شناس نباشد دستش خالی است و عرفی فکر می کند. ما با این همه امکانات در کشور فقر زیادی داریم؛ کشوری که این همه آب و خاک دارد و در عین حال عده زیادی هم فقیر هستند حضرت علی(ع) فرموده آن از رحمت خدا دور باد.

کشور ما چهار فصل است؛ آب فراوان دارد که به دریا هرز می رود، خاک فراوان ولی در عین حال بیکار و فقیر هم در آن موج می زند؛ ضعف مدیریت یعنی همین؛ امکانات فراوان، درگیری زیاد و عده ای هم بیکار و فقیر و نتیجه این است که روزی تازیانه این کار را خواهیم خورد.

با این همه امکانات در کشور یا اختلاس است و یا به جان هم می افتیم و باندبازی می کنیم.

کشور ما چهار فصل است؛ آب فراوان دارد که به دریا هرز می رود، خاک فراوان ولی در عین حال بیکار و فقیر هم در آن موج می زند؛ ضعف مدیریت یعنی همین؛ امکانات فراوان، درگیری زیاد و عده ای هم بیکار و فقیر و نتیجه این است که روزی تازیانه این کار را خواهیم خورد

مسئله فقر و گرانی چیزی نیست که گفته شود 20 یا 30 درصد مردم فقیر‌ هستند. نباید توقع داشت با موعظه و نصحیت جوان‌های بیکار را آرام کرد چرا‌که این توقع به جایی نیست و کشوی که هم آب و هم خاک دارد اما بیکاری و تورم در آن وجود داشته باشد، باید گفت که از رحمت خدا به دور مانده است.

برخی از شما در مجلس یا خارج از مجلس قرار دارید، ما در هر بخشی که حضور داشته باشیم، به یک منبع الهی نیاز داریم و در واقع 3 عنصر مدار قانونی، استخراج این مواد از مبانی و همچنین این مبانی را از منابع گرفتن در جامعه و مجلس بسیار مهم است و تفاوت نظام اسلامی با غیر‌اسلامی در ضلع سوم است.

با این همه امکانات در کشور یا اختلاس است و یا به جان هم می افتیم و باندبازی می کنیم

معنای عدل روشن است و به معنی این است که هر چیزی در جای خود قرار گیرد، از این رو کسی که اشیاء را نیافریده و جای اشیاء را نمی‌داند، دستش خالی است که برخی با دست خالی به سراغ مبانی می‌روند ‌و به دلخواه از این مبانی مواد حقوقی را در‌می‌آوردند و می‌شود سازمان ملل.

باید گفت که سازمان ملل دستش خالی است. سازمان ملل مواد و مبانی را دارد اما منابع را ندارد و همانگونه که در بغداد ایران را معطل کردند، در مسکو نیز ایران را معطل خواهند کرد؛ با اینکه حق با ما است.

شورای جامعه اسلامی

اگر جامعه‌ای بخواهد مهندسی فکر کند، باید منبع داشته باشد. در جامعه ما قانون شناسی وجود دارد چراکه قانونگذار تنها خداوند است و آنچه که منبع وحیانی ندارد، برابر میل خود تشخیص می‌دهد اما ما منبع وحیانی داریم، از این رو قانون شناس هستیم. قانونگذار خداوند است. موضوعات و محمولات را خداوند آفریده است، از این رو عقل نمی‌تواند قانون‌گذار باشد.

موضوع تفکیک قوا بسیار مثبت است؛ یکی نیروی قانون را می‌شناسد و نیروی دیگر اجرا می‌کند و همچنین یک قاضی قانون و اجرای آن را رصد می‌کند. اگر خود مجری قاضی باشد، مشکلاتی به وجود خواهد آمد. باید یک داور و قاضی جداگانه وجود داشته باشد و عمل مجری را با قانون تطبیق دهد که اگر خلاف آن بود، تذکر دهد.

خداوند مهندسی فرهنگی را در درون همه ما قرار داده است. نفس لوامه همانند دستگاه قضاء عمل می‌کند و وقتی خطایی از ما سر بزند، ما را سرزنش خواهد کرد.

بخش سیاست تبیان

منابع:  فارس و مهر