تبیان، دستیار زندگی
علاقه من به وجوه مشترک علم و عرفان، ریشه در تجربیات روانی و فراهنجاری دارد که خود در زندگی داشته‌ام. کودک که بودم، ناگاه یاد چیزهایی می‌افتادم که انگار خاطرات هستی‌های قبلی‌ام بود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

توجیه طبیعی پدیده‌های فراطبیعی


علاقه من به وجوه مشترک علم و عرفان، ریشه در تجربیات روانی و فراهنجاری دارد که خود در زندگی داشته‌ام. کودک که بودم، ناگاه یاد چیزهایی می‌افتادم که انگار خاطرات هستی‌های قبلی‌ام بود.

عرفان و فیزیک جدید

عنوان کتاب: عرفان و فیزیک جدید

نویسنده: مایکل تالبوت

مترجم: مجتبی عبدالله نژاد (1)

ناشر: هرمس

تعداد صفحات: 245

قیمت: 6000تومان

پیش از این نیز کتاب دیگری از «مایکل تالبوت» به نام «جهان هولوگرافیک»(2) در ایران ترجمه و منتشر شده بود. وی (متولد 1953 و درگذشته 1992) نویسنده‌ای آمریکایی است که چند کتاب پرفروش منتشر کرده است. موضوع اصلی کتاب‌های وی، مشابهت و هم‌سخنی عرفان‌ها و انواع رازورزی‌های باستانی و مکانیک کوانتوم است. به بیان دیگر وی ‌می‌گوید: بسیاری از پدیده‌های عرفانی و رفتارهای در ظاهر غیرقابل توجیه عرفا را می‌توان با فیزیک جدید (مکانیک کوانتوم) توجیه کرد. وی طرفدار مدلی نظری برای واقعیت است که طبق آن، جهان مادی یک هولوگرام عظیم است. وی این فرضیه را در مشهورترین کتاب خود با نام جهان هولوگرافیک تشریح کرده است.

آن کتاب به دلایل بسیار از جمله مطرح کردن ادعا‌های عجیب و شگفت‌انگیز و همچنین شهرت و اعتبار فراوان مترجم کتاب («داریوش مهرجویی» کارگردان نامدار ایرانی) محبوبیت فراوان یافت و چندین بار تجدید چاپ شد. کتاب روی جلد خود را «نظریه‌ای برای توضیح توانایی‌های فراطبیعی ذهن و اسرار ناشناخته مغز و جسم» معرفی کرد. یکی از نکات جالب آن کتاب این بود که بسیاری را شیفته خود کرد و تعداد بسیار کمی هم به شدت بر او تاختند که ادعای کتاب «شبه علم» است و هرچند خود کتاب ادعای علمی بودن دارد، با معیارهای پذیرفته شده علمی هماهنگی ندارد.

این کتاب تازه هم تا حدودی همانند کتاب قبلی سعی دارد به توجیه و تفسیر پدیده‌هایی غیرطبیعی یا فرا هنجار بپردازد.

این کتاب تازه هم تا حدودی همانند کتاب قبلی سعی دارد به توجیه و تفسیر پدیده‌هایی غیرطبیعی یا فرا هنجار بپردازد. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «علاقه من به وجوه مشترک علم و عرفان، ریشه در تجربیات روانی و فراهنجاری دارد که خود در زندگی داشته‌ام. کودک که بودم، ناگاه یاد چیزهایی می‌افتادم که انگار خاطرات هستی‌های قبلی‌ام بود. این خاطرات زندگی‌های قبلی چنان برایم زنده بود که والدینم را «پدر» و «مادر» صدا نمی‌کردم. مطمئن بودم که در زمان‌ها و مکان‌های دیگری، پدر و مادر دیگری داشته‌ام و تعجب می‌کردم که چرا این دو نفر، خودشان را پدر و مادر من می‌دانند. فقط وقتی راضی شدم آنها را «پدر» و «مادر» صدا کنم که گفتند از اینکه آنها را با اسم کوچک‌شان صدا می‌کنم، جلوی بقیه خجالت‌زده می‌شوند.»این کتاب در سه بخش با نام‌های آگاهی و واقعیت، ساختار فضا، زمان و عرفان و فیزیک جدید در 10 فصل تنظیم شده است.

پی نوشت:

1-      مجتبی عبدالله نژاد (متولد 1348 در کاشمر) شاعر و مترجم ادبی ایرانی است.

2-      در علم کوانتوم، نظریات جدیدی ارایه شده‌اند مبنی بر اینکه جهان چیزی جز وهم و خیال نیست. خواندن این کتاب مخاطب را با جهانی روبه‌رو می‌کند که هر ذره آن ویژگی‌های کل آن را در خود دارد.

فرآوری: رویا فهیم

بخش کتاب و کتابخوانی تبیان


منابع: روزنامه شرق ، خبرگزاری کتاب ایران، انتشارات آگاه، ویکی پدیا