تبیان، دستیار زندگی
معرفی موشک های کروز، که در جنگ استفاده شده است و همچنین به بررسی دقت ، کارایی و نوع عملکرد در موقعیت های مختلف جنگی می پردازد.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : محسن مرادی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

برای علاقه مندان به موشک های جنگی


معرفی موشک های کروز، که در جنگ استفاده شده است و همچنین به  بررسی دقت ، کارایی و نوع عملکرد در موقعیت های مختلف جنگی می پردازد.

در عملیات توفان یا شمشیر صحرا که به منظور سرکوب عراق به رهبری آمریکا انجام گرفت، 500 فروند موشک توهاوک، مستقر بر حدود 20 فروند کشتی جنگی، بکار گرفته شد.

رزمناو های میسوری و ویسکونسن، هرکدام 36 موشک در محفظه های هشت تایی، 2 رزمناو کلاس ویرجینیا، هر کدام 6 فروند و رزمناو کلاس ترکن دروگا، هر کدام 7 فروند از موشک کروز دریایی را در این عملیات حمل می کردند.

نیروی دریایی ایالات متحده، 300 فروند موشک توماهاوک مدل "ALCM109" از یکان های شناور سطحی و زیر دریایی مستقر در خلیج فارس، دریای سرخ و دریای مدیترانه به طرف هدف های مشخص شده در خاک عراق در پشتیبانی از جنگ زمینی پرتاب کرد. 264 فروند از این تعداد توماهاک با سرجنگی معمولی و 27 فروند از آنها (TLAM/D) با سرجنگی خوشه ای بود.

در آغاز جنگ، از 25 موشک کروز پرتابی علیه عراق، 51 فروند به هدف اصابت کرد. تا پایان هفته سوم جنگ، حدود 29 موشک "توماهاوک" هر یک به قیمت حدود 3/1 دلار به طرف هدف های گوناگون در خام عراق پرتاب شد که با دقت 85 درصد هدف های مورد نظر را منهدم کردند. پرتاب 216 فروند موشک "توماهاوک" معمولی به سوی هدف هایی در عراق موجب پیروزی مقدماتی در انهدام بسیاری از هدف های استراتژیک عراق شد. در این جنگ ثابت شد علی رغم اینکه موشک کروز به عنوان یک سلاح غیر متعارف تولید شده است، می تواند به عنوان سلاح متعارف نیز به کار برود.

ژنرال "کالین پاول" رییس ستاد مشترک آمریکا رضایت  کامل خود را از عمل کرد این موشک ها (TOMAHAWK) در جنگ و عملیات ، ابراز داشت.

برای علاقه‌مندان به موشک‌های جنگی

توضیح اینکه قیمت مصرفی تمام سلاح ها و نیز این موشک، شبانه محاسبه و در لیست هزینه جنگ منظور و از شیوخ خلیج فارس – که در طول جنگ هشت ساله ی ایران و عراق همواره از صدام حمایت می کردند- دریافت می شد.

بررسی صدمات ناشی از نخستین حمله موشکی نشان می داد که هدف از 10 هدف مورد حمله قرار گرفته به وسیله 13 موشک CALCM نیروی هوایی صدمه دید و به 3 هدف دیگر صدمه جدی وارد نشده است. 3 هدفی که به وسیله هر دو موشک کروز هواپایه و دریاپایه مورد هدف قرار گرفته بودند، متحمل خساراتی شده بودند ولی تفکیک اثر پذیری هر یک از انواع آن مشکل بود.

در سال 1995 صرب های بوسنی با استفاده از یک سکوی متحرک SA-6 یک فروند هواپیمای  یک فروند هواپیمای F-16 آمریکا را سرنگون و خلبان آن را به نام سروان اوگریدی به اسارت گرفتند. آتشبار بوسنی بدون هشدار قبلی به زیر مسیر متداول گشت هوایی آمریکا رخنه و با کنترل انتشارات راداری و مخابراتی توانستند پیش از شلیک موشک از طریق هواپیما آن را هدف قرار دهند. در آن زمان قیمت هر یک از موشک های تاماهاوک 900000 دلار قید شده که بعدا با هزینه ی 26000  دلار برای هر موشک نسبت به تغییر آنها از اتمی به متعارف اقدام شده است.

دقت موشک کروز

با بهره گیری از سه سیستم هدایت GPS ,CDS و تراکم و کامپیوتر داخلی (مغز و  مرکز فرماندهی موشک) که در آن پردازنده ها و DSPS  تصویر دیجیتالی شده موجود در حافظه موشک را دایما با تصویر واقعی در زیر موشک مقایسه می کنند، به محض رسیدن به بیشترین شباهت، موشک ها خود به خود در بالای هدف منفجر می شوند و این عمل باعث شده تا سیستم از دقت بسیار بالایی برخوردار باشد. نکته دیگر اینکه، کپی دیجیتالی محوطه مورد نظر قبلا توسط ماهواره های جاسوسی شناسایی ضبط و قبل از شلیک موشک به صورت دیجیتالی به کامپیوتر موشک کروز داده می شود.

" DSPS " موجود در موشک کروز، در هر ثانیه توانایی مقایسه یک میلیون جفت سلول تصویری را دارد. همچنین کامپیوتر های موجود در خود موشک، عملیات تصحیح مسیر پرواز و حفظ ارتفاع لحظه ای از سطح زمین را بر عهده دارند که در هر لحظه، با استفاده از پایگاه اطلاعاتی موجود در حافظه موشک کروز، مسیر حرکت شناسایی و در صورت لزوم اصلاحات لازم انجام می گیرد.

 بر اساس گفته ی "جرالد میلر" جانشین سرپرستی برنامه ریزی پروژه های موشک کروز در نیروی دریایی آمریکا، موشک " توماهاوک" از یک کمک پردازنده تصویری سفارشی بهره می گیرد، که می تواند در هر ثانیه یک میلیون جفت "PIXEL" را مقایسه کند.

برای علاقه‌مندان به موشک‌های جنگی

با بهره گیری از سیستم های فوق و سیستم پویشی (SCAN)، محوطه هدف به وسیله المان های نوری و مقایسه آن با نقشه رقمی (دیجیتالی) موجود در کامپیوتر، دقت کروز بسیار بالا و در بدترین  شرایط، 36 متر برآورده شده است.

در واکنش به حمله نظامی میراژهای عراقی به شهر کردنشین اربیل در 30 اوت 1996 آمریکا در روزهای سوم و چهارم سپتامبر 1996 با 44 فروند موشک کروز 15 سکوی دفاع هوایی و پست های فرماندهی عراق را مورد حمله قرار داد. در این عملیات که ضربت صحرا نام داشت نیروهای آمریکایی ابتدا با شلیک 27 فروند موشک کروز عملیات را آغاز کردند. بنا به اظهارات مقامات پنتاگون  هدف این عملیات سکوی های زمین به هوای SAM و آن دسته از پناهگاه هایی بودند که پس از عملیات طوفان صحرا بازسازی شده بودند و دفاع هوایی آسمان عراق را به عهده داشتند. این اهداف در چهار منطقه جغرافیایی، اسکندریه در جنوب بغداد، الکوت، ناصریه و تلیل قرار داشتند.

محسن مرادی

بخش دانش و زندگی تبیان


منبع :    mili balance,missile forcast