تبیان، دستیار زندگی
تا تاریخ 1/10/1390 مجموعاً 23902 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که 91 درصد آنان را مردان و 9 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

هجوم ایدز از طریق روابط جنسی


تا تاریخ 1/10/1390 مجموعاً 23902 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 91 درصد آنان را مردان و 9 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. امروز دیگر از روزهایی که ایدز در ایران یک بیماری ناشناخته بود بسیار گذشته و کمتر کسی است که نام این بیماری را نشنیده باشد. با این حال آنچه جای نگرانی دارد، اطلاعات ناقص و نادرستی است که گاهی راجع به این بیماری وجود دارد و باعث می‌شود در پیشگیری از این بیماری اقدام مثبتی صورت نگیرد.


ایدز

یکی از هشدارهایی که چند سال است در این رابطه داده می‌شود این است که اطلاع‌رسانی درباره موارد انتقال این ویروس کافی نیست. به ویژه از آنجا که روی انتقال از طریق رابطه جنسی تاکید نمی‌شود و این موضوع به دلایل گوناگون نادیده گرفته می‌شود،‌ کارشناسان نسبت به ورود موج سوم ابتلا به ایدز در کشور یعنی ابتلا از طریق مسائل جنسی ابراز نگرانی می کنند.

حالا در تازه‌ترین آماری که از سوی اداره کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت اعلام شده، باز هم روی افزایش موارد انتقال از طریق روابط جنسی تاکید شده است.

اداره کنترل ایدز که هر سه ماه آمار مبتلایان به ایدز را اعلام می‌کند، گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS‌ سه ماهه سوم سال 90 در کشور را اعلام کرد و براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا تاریخ 1/10/1390 مشخص شد مجموعاً 23902 نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS‌ در کشور شناسایی شده‌اند که 91 درصد آنان را مردان و 9 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

بر اساس این گزارش، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال 1365 تا کنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف ‌کنندگان مواد (7/69 درصد)، رابطه جنسی (3/10 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (1 درصد) و انتقال از مادر به کودک (9/0 درصد) بوده است و راه انتقال در 1/18 درصد از این گروه نامشخص مانده است.

در ادامه این گزارش همچنین آمده است که در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلای آنان در سال 1389 گزارش شده است، اعتیاد تزریقی 1/66 درصد، برقراری روابط جنسی 7/20 درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک 7/2 درصد را تشکیل داده است. در 5/10 درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.

آمار وزارت بهداشت فقط موارد شناسایی شده عفونت HIV/AIDS را نشان می‌دهد و به علت آگاهی کم مردم درباره این بیماری و روش‌های پیشگیری و درمان آن و با توجه به اینکه سیستم شناسایی فعال این بیماری به خصوص در بین روسپی‌ها نداریم، آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بیانگر وضعیت واقعی این بیماری در کشور نیست

این آمار واقعی نیست

اما رئیس مرکز تحقیقات ایدز در این رابطه با بیان این که آمار موارد شناسایی شده ایدز در وزارت بهداشت بیانگر وضعیت این بیماری در کشور نیست، می‌گوید: به جز 23 هزار بیمار شناخته شده، حدود 100 هزار مبتلای ناشناخته داریم، از بین بیماران بنده نیز 99 درصد موارد جدید از طریق رابطه جنسی مبتلا شده‌اند.

مینو محرز درباره آخرین آمار مبتلایان به ایدز که از سوی وزارت بهداشت 23 هزار و 902 نفر تا آخر پاییز سال 90 اعلام شده است، توضیح داد: اولاً وزارت بهداشت باید آمار تا آخر زمستان را اعلام می‌کرد و به زودی باید منتظر اعلام آمار تعداد موارد شناسایی شده این بیماری تا آخر بهار 91 باشیم و این آمار دیر اعلام شده است.

آزمایش ایدز

وی گفت:‌ مسئله دیگر این است که آمار وزارت بهداشت فقط موارد شناسایی شده عفونت HIV/AIDS را نشان می‌دهد و به علت آگاهی کم مردم درباره این بیماری و روش‌های پیشگیری و درمان آن و با توجه به اینکه سیستم شناسایی فعال این بیماری به خصوص در بین روسپی‌ها نداریم، آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت بیانگر وضعیت واقعی این بیماری در کشور نیست.

رئیس مرکز تحقیقات ایدز دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد:‌ مهمترین مسئله‌ای که از این آمار می‌توان استباط کرد، ‌افزایش شیوع جنسی بیماری ایدز است که در این آمار 10.3 درصد ذکر شده که البته واقعیت موجود در مراکز درمانی بسیار بیش از این است.

وی گفت: از بین بیمارانی که به بنده مراجعه می‌کنند، اگر نگویم 100درصد، ‌99 درصد از طریق رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند و واقعاً اگر مسئولان نسبت به گسترش شیوع جنسی ایدز حساس نشوند و اطلاع رسانی و برنامه ریزی کافی نداشته باشند، آینده نگران کننده‌ای خواهیم داشت.

عضو کمیته کشوری کنترل ایدز وزارت بهداشت افزود: بر اساس فرمول‌های سازمان بهداشت جهانی و با توجه به موارد شناسایی شده و رشد این بیماری، می‌توان گفت بین 100 تا 120 هزار مورد ابتلا به ویروس ایدز در کشور ما رخ داده یعنی اکنون بین 80 تا 100 هزار فرد مبتلا به این ویروس و ناقل آن بدون اینکه حتی خودش بداند، به این عفونت مبتلاست و می تواند عامل انتقال آن به دیگران باشد.

توجه به این گفته‌ها و آمار اعلام شده، بیش از پیش زنگ‌های خطر را به صدا درآورده و لزوم نیاز به اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی بیشتر را نمایان می‌کند. در غیر اینصورت چنانچه پیش از این نیز مرضیه وحیددستجردی وزیر بهداشت هشدار داده بود، آنچه باید در انتظارش باشیم، فوران آتشفشان ایدز در ایران است.

از بین بیمارانی که به بنده مراجعه می‌کنند، اگر نگویم 100درصد، ‌99 درصد از طریق رابطه جنسی به این بیماری مبتلا شده‌اند و واقعاً اگر مسئولان نسبت به گسترش شیوع جنسی ایدز حساس نشوند و اطلاع رسانی و برنامه ریزی کافی نداشته باشند، آینده نگران کننده‌ای خواهیم داشت

آیا بسنده کردن به این هشدارها برای متوقف کردن روند رو به رشد ایدز وبیماری‌های مقاربتی کافی‌است؟

دکتر سید کاظم فروتن، رئیس کنگره خانواده و سلامت جنسی ، نحوه برخورد مسئولان جامعه ما با بیماری ایدز را به نحوه برخورد با یک بیمار مبتلا به تب شدید شبیه می‌داند و این مسئله را مطرح می‌کند که بهتر نیست به جای تأکید روی روش‌های پیشگیری از این بیماری حتی درصورت ادامه رفتار‌های پرخطر، کاری کنیم که اصلا گرایش به این رفتار‌ها و حتی ذهنیت نسبت به آن‌ها حذف شوند؟

به علت بپردازیم

دکتر فروتن توضیح می‌دهد: ما همیشه نگرانیم که نوجوانان و جوانان دچار رفتارهای پرخطر شوند، در حالی که اصلا این‌طور نیست و این رفتار ممکن است در یک خانواده شامل حال تمام اعضای آن شود، چون ما اگر شرایط ناسالمی در خانواده داشته باشیم، همسران خانواده‌ها هم به رفتارهای پرخطر گرایش پیدا می‌کنند.

وی با بیان اینکه مسلما تأخیر در ازدواج، یکی از عواملی است که فرد را به سوی این رفتارها می‌کشاند و یکی از مهم‌ترین عوامل گرایش جوانان به سمت رفتارهای جنسی پرخطر را دشواری ازدواج می‌داند و می‌گوید: ازدواج نکردن مشکل عمده‌ای است که ما هیچگاه به اندازه کافی به آن توجه نکردیم؛ درواقع ما خودمان مشکلات را به وجود می‌آوریم و حالا می‌خواهیم وقتی رفتارهای پرخطر در نتیجه این مشکلات به‌وجود آمدند، دنبال راه حل بگردیم.

وی ، آموزش‌ روش‌های پیشگیری از این بیماری را انکار نمی‌کند، اما معتقد است که همه راه‌های پیشگیری باید با هم ‌هم‌سو باشند: برای پیشگیری از ایدز یک راه ظاهری وجود دارد مثل ترویج همین روش‌های پیشگیری، ولی راه دوم که مهم‌تر است و همیشه مورد غفلت واقع شده، اهمیت دادن به بنیاد خانواده و جلوگیری از سرچشمه بیماری در خانواده است.

ایدز

دکتر فروتن با ابراز تأسف از اینکه ما در مورد این بیماری هیچ وقت ریشه‌ای عمل نکردیم و همیشه به‌دنبال معلولیم، ادامه می‌دهد ما فقط کلمه ایدز را دیده و حاشیه‌ها را نمی‌بینیم چون ایدز سر و صدا ایجاد می‌کند و در جامعه ما تنها خاصیتی که دارد این است که فقط یک کلمه جنجالی است.

دکتر فروتن خاطر‌نشان می‌کند: ما در مورد این بیماری حرف‌های زیادی شنیدیم و خواهیم شنید ولی اگر بخواهیم نتایج مثبتی داشته باشیم، تنها راه این است که یک شورا با عنوان شورای خانواده و سلامت جنسی داشته باشیم و به‌طور ریشه‌ای به حل مسائل خانواده‌ها که نتیجه آن مسلما پیشگیری از ایدز خواهد بود بپردازیم، چون 50 تا 60 درصد از طلاق‌های ما ریشه در مسائل زناشویی دارد.

فقط توصیه‌های اخلاقی

در حالی‌که کارشناسان معتقدند که پیاده‌کردن راه‌کارهای توقف رفتار‌های پر‌خطر جنسی در جامعه خریدار زیادی ندارد، گروهی هم عمده‌ترین مشکل افزایش ایدز در ایران را به فراموشی سپردن تعهدات اخلاقی می‌دانند.

دکتر عمادی در تشریح وضعیت رفتار‌های پرخطر در جامعه توضیح می‌دهد: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که حتی در شهرهای کوچک استفاده از رسانه‌های جهانی شیوع گسترده‌ای دارد؛ البته اغلب به طریق ناسالم و با توجه به جمعیت جوانی که ما در کشور داریم نیز بالاخره جوانان طالب این رسانه‌ها هستند. وی می گوید:البته این نسخه یعنی داشتن تعهد اخلاقی را نمی‌توان برای همه پیچید، اما در غیراین‌صورت هم شاید بتوان گفت که ما در زمینه ایدز به بن‌بست نزدیک می‌شویم.

فرآوری: نسرین صفری

بخش اجتماعی تبیان


منابع:خبر آنلاین/همشهری آنلاین

مقالات مرتبط:

آتشفشانی از ایدز

وضعیت زنان خیابانی

راحت‌ترین راه برای رواج بی اخلاقی