تبیان، دستیار زندگی
شغل سرپرست خانواده یعنی اصلی ترین منبع درامد و قلب تپنده ی اقتصادی خانواده که تاثیرات فرهنگی و اجتماعی زیادی هم بر خانواده خواهد داشت .
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

اگر نجار، مکانیک، آهنگر  ... هستید بخوانید


شغل سرپرست خانواده یعنی اصلی ترین منبع درامد و قلب تپنده ی اقتصادی خانواده که تاثیرات فرهنگی و اجتماعی زیادی هم بر خانواده خواهد داشت .

نجار

اگر سرپرست خانواده هستید و استخدام شرکت یا سازمانی باشید، هر مشکلی داشته باشید زمان بندی کار و ایام فراغتتان مشخص است. زمان مسافرت و تفریحتان مشخص است. اما اگر فرضا صاحب یک کارگاه تولیدی کوچک، نجاری، آهنگری، و دیگر مشاغل یدی باشید، زندگی شما پیچیدگی های خاصی پیدا خواهد کرد که احتیاج به مدیریتی متفاوت دارد. در برخی فصول کارتان بیشتر و پرفشارتر است . در برخی فصول حضور بیشتری در خانه خواهید داشت.

خواستگاه مشکلات و بستر اختلافات زن و شوهرها در خانواده هایی که سرپرست این خانواده ها شاغل به شغلی آزاد و غیر استخدامی است، گاها و بلکه در بسیاری از موارد ناشی از همان شرایطی است که به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از موقعیت شغلی سرپرست نشات گرفته است. به همین جهت با بررسی این گونه مسائل و تصفیه بعد روانی نگاه به این مشاغل، هم می توان به ارتقائ روابط این دسته از همسران کمک کرد هم می توان به شکلی زیر بنایی از اینگونه مشاغل حمایت کرد.

به فرض که یک کارگاه  کوچک تولید گز و باقلوا داشته باشید. قطعا در ایام فرخنده ای مثل اعیاد اسلامی و عید بزرگ، بسیار مشغول و گرفتار خواهید بود. در این صورت مسافرتها، حضور در فعالیتهای ورزشی، فرهنگی، و اجتماعی شما هم نامنظم و بسیار آشفته خواهد بود. خانواده هایی از این قبیل، به مرور شکل خاصی در زمینه های مختلف مذکور ،متناسب با شغل سرپرست خانواده پیدا خواهند کرد.

بنابراین اگر قناد،بازاری، راننده آژانس، و... هستید و نزدیک به ایام مناسبتی شغلتان فشار بیشتری وارد می کند باید سیاستهای لازم در مدیریت زندگی متناسب با شرایط شغلی تان هم داشته باشید. قبل از هر چیز باید همسرتان را با خود همراه و همدل کنید. همدلی همسرتان انرژی شما را برای بهتر کار کردن در ایام کاری پرفشار بیشتر خواهد کرد و خیالتان را از بابت حل مشکلات خانواده هم بیشتر خواهد کرد. وقتی آمادگی دارید و زندگی تان را طبق شغلتان برنامه ریزی کنید ناراحتی ها و توقعات برنیامده به حداقل خواهد رسید.

اگر مهارت مدیریت زندگی را در این شرایط داشته باشید در همین ایام کاری پرفشار هم گاها می بینید رابطه عاطفی بهتری با همسرتان پیدا کرده اید .انرژی دلتنگی ها و بی قراری ها برای حضور در خانه ،شما را بیش از پیش به هم نزدیک می کند

برای ایجاد این همدلی و همراهی ایامی که فراغت بیشتری دارید حضور بهتر و پررنگ تری داشته باشید و ایامی هم که کارتان بیشتر می شود به کلی حضور خودتان را منها نکنید. از هر فرصتی برای تماس گرفتن، پیامک زدن، یا دیدار هم استفاده کنید و تسلیم شرایط جدید نشوید. سعی کنید زندگی عاطفی خودتان را تا هر اندازه ای که می توانید حفظ کنید. اگر مهارت مدیریت زندگی را در این شرایط داشته باشید در همین ایام کاری پرفشار هم گاها می بینید رابطه عاطفی بهتری با همسرتان پیدا کرده اید .انرژی دلتنگی ها و بی قراری ها برای حضور در خانه ،شما را بیش از پیش به هم نزدیک می کند. صبح که کارتان را آغاز می کنید یک پیام محبت آمیز از حال خودتان بنویسید و برای همسرتان بفرسید و او را تا شب از داشتن یک احساس خوب بعلاه انتظار برای دیدار، لبریز کنید.

اگر شغلتان یعنی داشتن یک مغازه کبابی یا کار در یک رستوران، بیشتر زمان کاری شما از بعد از ظهر تا آخر شب خواهد بود. شما هیچ وقت نمی توانید با خانواده شبها بیرون بروید. در مهمانیهای شبانه شرکت کنید و ... این چیزها می تواند موجب فاصله های زیادی بین شما و خانواده تان شود مگر اینکه نسخه مناسب با زندگی خودتان بپیچید و راهی را که مناسب شرایط شغلی تان هست بروید و خانواده را هم برای طی آن طریق تشویق کنید.

مکانیک

از جمله چیزهایی که باید در برنامه ریزی شما لحاظ شود این است که سعی کنید اوقات فراغتتان را با اوقات فراغت همسرتان یکی کنید. لااقل صبح ها با هم پیاده روی بروید و زمانی را برای تفریح با هم به وجود آورید.

اگر نسبت به این گونه مسائل بی توجه باشید خیلی زود تبدیل به یک صندوق پول خواهید شد که همه ی اعضای خانواده فقط از شما توقع پول گرفتن دارند. این حق شما نیست. به این طرز زندگی راضی نشوید و از زندگی عاطفی خانواده خود خارج نشوید . شغل شما شغل شریفی است به آن افتخار کنید اما به مشکلات خاصی که برای شما به وجود می آورد توجه درستی داشته باشید.

شما هم می توانید ورزشکار باشید. هر چند در برخی ایام سال مجبور باشید ورزش را رها کنید و دوباره به سمت آن بروید. شما هم می توانید مطالعه کنید. و برخی مجلات را به اشتراک بگیرید. به همایشها و سمینار های عمومی سر بزنید و از هر طریقی به اطلاعات علمی و فعالیتهای فرهنگی خود اضافه کنید. چرا یک مکانیک از شرکت در کلاسهای شعر و موسیقی پرهیز کند و هیچگاه به فکر امتحان نقاشی نیفتد؟ همین فاصله گرفتن ها و بی میلی هاست که گاها از میل به زندگی با صاحبان مشاغل یدی کم می کند. نه نفس کار آنها. کار شما کار بسیار مفید و ارزشمندی است اما همه زندگی شما نیست .فقط شغلتان است. چیزهای دیگر را هم در حواشی زندگی تان قرار دهید. شما که نقاشی بکشید فرزندتان هم ذوق نشان خواهد داد.

همسر شما شاهنامه خواندن شما را دلیلی بر شخصیت علمی و فرهنگی شما می داند و به آن خرسند می شود. در این صورت شوهرش را یک نجار بی خبر از همه جا و بی علم و فرهنگ فرض نخواهد کرد. او در این صورت به انتخاب شغلتان نیز احترام بیشتری خواهد گذاشت.

انسیه نوش آبادی

بخش خانواده ایرانی تبیان


مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.