تبیان، دستیار زندگی
رقابت های جام ملت های اروپا درست در حالی از روز جمعه آغاز می‌شود که تب فوتبال قاره سبز همه جا را فرا گرفته و در روزهای پایانی فصل بهار و اوایل تابستان میتوان یک بار دیگر برای تماشای بزرگان قاره اروپا در نبردی مهیج که تلاقی تفکرات بزرگ را به تصویر می‌کشد خ
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جام ملت‌های اروپا زیر سایه بحران اقتصادی


رقابت های جام ملت های اروپا درست در حالی از روز جمعه آغاز می‌شود که تب فوتبال قاره سبز همه جا را فرا گرفته و در روزهای پایانی فصل بهار و اوایل تابستان میتوان یک بار دیگر برای تماشای بزرگان قاره اروپا در نبردی مهیج که تلاقی تفکرات بزرگ را به تصویر می‌کشد خیز برداشت.
یورو2012

لهستان و اکراین این بار به عنوان دومیزبان مشترک با تمام مشکلات اقتصادی و سیاسی که این کشور ها را فراگرفته بود میزبان زیباترین تورنمنت فوتبال اروپا هستند. نکته قابل توجه ای که در این دوره از رقابت ها وجود دارد این است که بزرگانی چون اسپانیا، آلمان،پرتغال و ایتالیا که بیش از همه به عنوان مدعیان فتح جام شناخته شده اند با مشکلاتی دست و پنجه نرم میکنند که شاید امکان داشته باشد که حتی در مرحله گروهی با عدم صعود مواجه شوند! البته باز هم باید حساب اسپانیا و آلمان را جدا کرد ولی تاریخ بارها نشان داده که در این رقابت ها هیچ چیز قابل پیشبینی نیست . جام ملت های اروپا در این دوره زیر سایه بحران مالی و اقتصادی که شبه آن بر سر جامعه اروپا افتاده کار خود را آغاز میکند به طوری که قهرمان دوره قبل یعنی اسپانیا یکی از همان تیم هایی است که با افت شدید مالی و بحران اقتصادی در بازار بورس اروپا . همچنین نرخ تورم بالا و افزایش بیکاری در سطح جامعه مواجه شده است. البته باید عنوان کرد علاوه بر اسپانیا سه کشور ایرلند ، ایتالیا و کرواسی همگی با بحران‌های مالی جهانی دست به گریبان می‌باشند. نکته جالب آن است که تیم ملی یونان تنها تیمی است که در فضای بدهی‌ زده‌ یونان ، خارج از گروه سوم این رقابت‌ها قرار دارد.

پر افتخار ترین تیم قاره سبز عزمش را برای فتح یورو2012 از دور مقدماتی جزم کرده است. آنها به راحتی بدون باخت بدون تساوی و با کسب تمام 30 امتیاز ممکن از 10 بازی برای یازدهمین بار وارد مرحله نهایی این مسابقات شدند. آلمان ها تا پیش از این 10 دوره متوالی در جام حضور داشته اند، سه بار در سال 1972، 1980 و 1996 قهرمان و سه بار نایب قهرمان شده اند و هیچ بعید نیست که بتوانند برای هفتمین بار هم به فینال اروپا راه یابند

در این شرایط اسپانیا نیز خود از بحران‌های مالی جهانی کم ضربه نخورده است و این امر ماتادورها را از لحاظ روحی در شرایط  نا مساعدی قرار داده است. تیم ملی یونان در یورو 2004 شرایطی مشابه به شرایط اسپانیا در یورو 2008 را داشت. در آن زمان شاگردان ری‌هاگل با وجود آن‌که از فضایی ناامید و افسرده راهی رقابت‌های یورو به میزبانی پرتغال شده بودند ، موفق به کسب عنوان قهرمانی شدند و با این امر شوک بسیار بزرگی را به ملت خود وارد ساختند و آن‌ها را غرق در احساساتی قریب و غیرقابل توصیف ساختند. البته باید عنوان کرد علاوه بر مشکلات مالی که گریبان بعضی از تیم ها را گرفته مسائل فساد در بدنه فوتبال داخلی ایتالیا نیز یکی دیگر حاشیه هایی است که این تورنمنت را تحت تاثیر خودش قرار داده است. البته با تمام این مسائل باز هم بد نیست که نگاهی اجمالی به تیم های مدعی در این جام بپردازیم.

یورو2012

اسپانیا

اسپانیا با شروعی طوفانی در مقدماتی یورو نشان داد که قصد دارد از عنوان قهرمانی خود دفاع کند. اگر موفق به این کار شود به اولین تیم تبدیل خواهد شد که 3 جام متوالی(یورو-جام‌جهانی-یورو) را بدست آورده است.س از قهرمانی اسپانیا در جهان و اروپا، آنها یکی از تیمهایی هستند که برای قهرمانی پا به لهستان-اوکراین می‌گذراند. بعد از 44 سال صبر برای کسب قهرمانی دوباره در 2008 به مربیگری آراگونس، اسپانیایی ها عادت بردن را با دل بوسکه حفظ کردند. آنها 10 پیروزی پیاپی در مرحله ی انتخابی جام جهانی به دست آوردند. با یک شروع نسبتا ضعیف در جام جهانی، خود را تا فینال بالا بردند و با گل اینیستا در وقت‌های اضافه در مقابل هلند، قهرمان جام جهانی شدند. اقتدار خود را در سال 2012 نیز با 8 برد پشت سر هم نشان داده اند.اسپانیا بعد از دو شکست سنگین در مقابل آرژانتین(4-1) و پرتغال (4-0)،رقابت های انتخابی یورو را با رکورد زنی شروع کرد.2 گلی که دیوید ویا در بازی اول و در مقابل جمهوری چک در مارچ 2012 به ثمر رساند وی را بالاتر از رائول گونزالس، به برترین گلزن تاریخ اسپانیا تبدیل کرد. وی به اولین اسپانیایی تبدیل شد که در رقابت های ملی بالای 50 گل به ثمر رسانده است.

ژاوی هرناندز نیز به چهارمین اسپانیایی از لحاظ تعداد بازی های ملی در بازی با چک تبدیل شد. ایکر کاسیاس، کاپیتان تیم ملی اسپانیا در بازی با انگلستان در نوامبر 2012 با رکورد آندونی زوبی زارتا(126 بازی)، دروازه بان سابق بارسلونا مساوی کرد ودر بازی با کاستاریکا این رکورد را شکست.

دل بوسکه نیز درباره ی شرایط یورو در مصاحبه ای گفت: "هیچگاه تیمی نتوانسته است که 3گانه ی یورو-جام‌جهانی-یورو را ببرد. یک امتحان بسیار سخت پیش روی ماست و همگان منتظرند که ببینند آیا ما از پس این کار برمی‌آییم یا نه".

فرانسه

فرانسه در دوران لوران بلان به جز دو دیدار ابتدایی شکستی را متحمل نشده. یکی از این دو دیدار نبرد در خانه ایسلند بود که در آن بازیکنان حاضر در جام جهانی به دلیل محرومیت غایب بودند.

هرچند فرانسه در گروه آسانی برای صعود به یورو قرار گرفت، اما لیست دیدارهای دوستانه آنها پر بود از بازی‌های بسیار دشوار؛ آنها با امثال انگلیس، برزیل و آلمان بازی کردند و این تیم‌ها را بردند!

زخم‌های جام جهانی 2010 هنوز نشان می‌دهند دوران حکم‌رانی فرانسه در فوتبال دیگر متعلق به گذشته‌های دور است، اما با این حال نتایج اخیر حتما خوش‌بینی ایجاد کرده. این نمایش‌ها بهترین نبوده‌اند، اما در جو جنون‌آمیز فوتبال حذفی، تنها نکته مهم این است که به مرحله بعدی برسید

این نبردها به جز افزایش امتیاز در رده‌بندی فیفا در اصل جلسات تمرینی بوده‌اند. سیاست بلان هم ثابت شد که خردمندانه بوده: این که چند بازیکن کلیدی در قلب تیم حضوری دائم داشته باشند.

روندهای شکست‌ناپذیری اعتماد به نفس را افزایش می‌دهد. همان اعتماد به نفسی که باعث شد فرانسه بتواند بازی با ایسلند را برگرداند، اتفاقی که زیر نظر ریمون دومنک، مربی سابق فرانسه غیرممکن به نظر می‌رسید. او باور را از تیمش زدوده بود و در نتیجه فشاری که بر تیم می‌آمد آن را شکننده ساخته بود.

فرانسه آن یکپارچگی و حتی استعداد تیمی که قهرمان جام جهانی 1998 شد را ندارد، اما آنها پیش از یورو 2012 نشان داده‌اند که بسیار با ویرانه‌ای که دومنک از آنها به جا گذاشته بود متفاوت شده‌اند.

زخم‌های جام جهانی 2010 هنوز نشان می‌دهند دوران حکم‌رانی فرانسه در فوتبال دیگر متعلق به گذشته‌های دور است، اما با این حال نتایج اخیر حتما خوش‌بینی ایجاد کرده. این نمایش‌ها بهترین نبوده‌اند، اما در جو جنون‌آمیز فوتبال حذفی، تنها نکته مهم این است که به مرحله بعدی برسید.

فرانسه عادت کرده بازی‌هایش را ببرد و در شرایط خوبی پا به لهستان و اوکراین می‌گذارد. نمایش نیمه اول آنها مقابل صربستان امیدها را برایشان بیشتر هم کرده.

بلان در شرایطی اسف‌بار فرانسه را تحویل گرفت و رساندن آن تیم به اوضاع فعلی دستاوردی بزرگ است، اما این که گفته دست کم یک بازی را می‌خواهد ببرد را باید حداقل انتظارات از این تیم فرانسه دانست.

یورو2012

آلمان

پر افتخار ترین تیم قاره سبز عزمش را برای فتح یورو2012 از دور مقدماتی جزم کرده است. آنها به راحتی بدون باخت بدون تساوی و با کسب تمام 30 امتیاز ممکن از 10 بازی برای یازدهمین بار وارد مرحله نهایی این مسابقات شدند. آلمان ها تا پیش از این 10 دوره متوالی در جام حضور داشته اند، سه بار در سال 1972، 1980 و 1996 قهرمان و سه بار نایب قهرمان شده اند و هیچ بعید نیست که بتوانند برای هفتمین بار هم به فینال اروپا راه یابند. ژرمن ها از هم اکنون نسل آینده فوتبالشان را شناخته اند و با تعدادی از آنها پای به یورو 12 می گذارند. بخاطر حضور همین بازیکنان بسیار جوان، این تیم از لحاظ میانگین سنی در صدر قرار دارد و جوانترین تیم مسابقات نام گرفته است. تی مآنها حالا به بهترین شکل ممکن هم بازی می کنند و فوتبالی تهاجمی را ارائه می دهند. به همین سبب طرفداران قهرمانی این تیم هم بسیارند. باید دید آلمانی که از جام جهانی 2002 به بعد مرتب یا در فینال و یا در نیمه نهایی شکست خورده می تواند طلسم قهرمان نشدنش را در یورو2012 بشکند.

هلند

نایب قهرمان جهان و تیم چهارم رنکینگ فعلی فیفا. دردسر چندانی برای صعود نداشتند. 9 بازی را بردند و وقتی صعودشان قطعی شده بود در بازی آخر مقابل رقیب اصلی شان در گروه E، سوئد 3 بر 2 بازی را واگذار کردند. این نتیجه تغییری در سرنوشت هلند نداشت، اما کمک کرد که سوئد به عنوان بهترین تیم دوم مرحله گروهی به طور مستقیم به بازی ها راه یابد و دردسر شرکت در بازی های مرگبار پلی آف را نداشته باشد. پیروزی یازده بر صفر هلند مقابل سن مارینو، پرگل ترین بازی مرحله مقدماتی بود. با این وجود تیم برت فان مارویک که پس از جام ملت های اروپا در سال 2008 جایگزین مارکو فان باستن شد و توانست لاله های نارنجی را به فینال جام جهانی 2010 هم برساند همچنان با انتقادات فراوانی بخاطر نحوه ی بازی نه چندان دلچسبشان روبه روست. آنها خوشحال می شوند اگر بتوانند پای به فینال بگذارند و از سوی دیگر هم اسپانیا به این مرحله برسد تا با تکرار فینال جام جهانی و گرفتن انتقام از قهرمان جهان برای دومین بار فاتح جام ملت های اروپا شوند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان