تبیان، دستیار زندگی
تحقیقات نشان می‌دهد دفترهای کار هم به اندازه حمام و فضای داخلی هواپیماها آلوده هستند و در هر یک از آنها بیش از 500 گونه باکتری...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

دفتر کار زنان تمیزتر از دفتر کار مردان است


تحقیقات نشان می‌دهد دفتر کار هم به اندازه حمام و فضای داخلی هواپیماها آلوده است و در هر یک از آنها بیش از 500 گونه باکتری دیده می‌شود. جالب‌تر اینکه دفتر کار زنان به مراتب بهداشتی‌تر از دفتر کار مردان است و در آن میکروب های کمتری زندگی می‌کند.


محل کار

اهمیت این یافته‌ها وقتی بهتر مشخص می‌شود که بدانیم جمعیت قابل‌توجهی از ساکنان کشورهای توسعه‌یافته، نزدیک به 90 درصد از زمان حضور در فضای بسته را در محل کارشان می‌گذرانند، آن ها روزانه حداقل 8 ساعت یا بیشتر کار می‌کنند و در این زمان به ندرت پیش می‌آید که فضای دفتر کار خود را ترک کنند.

اسکات کلی، زیست‌شناس دانشگاه ایالتی سن‌دیه‌گو و یکی از اعضای این تحقیق در گفتگو با نشنال جئوگرافیک توضیح داد:

«دفتر‌های کار به محل زندگی ما انسان‌ها تبدیل شده‌اند و به همین دلیل مهم است که بدانیم در این فضای مسکونی با چه آلودگی‌ها و مشکلات بهداشتی مواجه هستیم و این آلودگی‌ها از کجا منشأ می‌گیرند؟

ما انسان‌ها منبع اصلی باکتری‌های موجود در محیط کار هستیم و مرتب داریم آن ها را در فضای پیرامون خود پخش می‌کنیم. آن ها در بسیاری موارد سلامتی ما را تهدید نمی‌کنند، اما در بیمارستان‌ها و خانه‌های سالمندان، حتی وجود باکتری‌های بی‌خطر هم می‌تواند نگران‌کننده باشد.»

اسکات کلی و همکارانش مطالعه دفترهای کار را در سه شهر نیویورک‌، سن‌فرنسیسکو و توسکان در آریزونا انجام داده‌اند که شرایط آب‌وهوایی متفاوتی دارند. در هر یک از این شهرها سی دفتر کار مورد مطالعه قرار گرفته است. آن ها برای درک بهتر شرایط بهداشتی این محیط‌های کار، تمامی باکتری‌های کشف شده را کشت داده‌اند و حتی به بررسی ژنتیکی هر یک پرداخته‌اند.

نتایج تحقیق آن ها نشان می‌دهد، جمعیت باکتریایی کشف شده در دفاتر شهرهای نیویورک و سن‌فرنسیسکو به این دلیل که اغلب از گونه‌های میکروبی ساکن روی پوست و بدن انسان تشکیل شده، یکسان هستند، اما باکتری‌های موجود در دفاتر شهر توسکان (شاید به دلیل سازگاری آن ها با محیط بیابانی و خشک منطقه) از دیگر گونه‌ها متمایز بوده‌اند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد میکروب تلفن‌ها و صندلی‌ها از دیگر اجزای یک دفتر کار بیشتر است

کلی می‌گوید: "این میکروارگانیسم‌ها دائما همراه با پوست مرده، در فضای دفتر کار پخش می‌شوند. ما فکر می‌کردیم انسان‌ها باید بخشی از جمعیت میکروبی را شکل دهند، اما با تعجب دیدیم که سهم عمده‌ای در گسترش این میکروارگانیسم‌ها دارند."

چرا میکروب دفتر کار مردان بیشتر است؟

بررسی‌های کلی و همکارانش نشان می‌دهد میکروب تلفن‌ها و صندلی‌ها از دیگر اجزای یک دفتر کار بیشتر است.

کلی می‌گوید: "درک این که چرا تلفن‌ها آلوده‌تر از سایر ابزارهای مورد استفاده هستند، ساده است. آن ها با دست نگه داشته می‌شوند و فرد هنگام صحبت، گوشی را به دهان خود نزدیک می‌کند، اما در مورد صندلی‌ها حدس من این است که تهیه فلور میکروبی آن ها به مراتب ساده‌تر از صفحه‌کلیدها و اجزای ریز و درشت دیگری است که پر از برجستگی و فرورفتگی هستند."

او برای این که چرا میکروب دفتر کار مردان بیشتر دفتر کار از زنان است، دو فرضیه زیر را مطرح می‌کند:

اول این که مردان در مورد رعایت بهداشت به اندازه زنان وسواس به خرج نمی‌دهند. تحقیقات نشان می‌دهد، آن ها به اندازه زنان دست‌های خود را نمی‌شویند و دندان‌ها را مسواک نمی‌زنند.

فرضیه دیگر این است که آن ها در بسیاری از موارد، دست‌های بزرگ‌تر و سطح پوست وسیع‌تری نسبت به زنان دارند و در نتیجه فضای بیشتری را برای رشد و تکثیر در اختیار باکتری‌ها قرار می‌دهند. کلی می‌گوید: "می‌دانیم که بسیاری از باکتری‌های موجود در دفاتر کار خطرناک نیستند، ما نمی‌خواهیم با این تحقیق باعث شویم کارمندان از دفترهای کار خود هم بترسند."

آلودگی‌های نامرئی در محیط کار

در محیط‌های کار و مکان‌های عمومی پر رفت و آمد آلودگی‌های فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک نامرئی وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. این امر بر لزوم رعایت معیارهای بهداشت و سلامت در محیط‌های اداری و صنعتی  و مکان‌های عمومی تاکید می‌کند تا آلودگی‌های فوق کمتر به وجود بیاید.

آلودگی های فیزیکی در نتیجه بالا رفتن درجه حرارت و گرما در محیط‌های کاری نامناسب به وجود می‌آید که برای رفع آن باید هواکش و کولر مناسب در محل نصب کنیم.

همچنین صاحبان مشاغل باید با در نظر گرفتن ظرفیت محیط کار کارمند استخدام کنند. چون از فعالیت افراد در محیط‌  گا‌زهایی مانند دی اکسیدکربن تولید می شود که باید تهویه شوند و هوای تازه، فضای محیط کار را فرا گیرد.

بروز هرگونه نقصی در ثابت نگه داشتن دمای مطلوب محیط کار و افزایش گاز دی‌اکسید کربن در محل، کارمندان را خواب آلود و کندذهن می‌کند و بر عملکرد آن ها تاثیر می‌گذارد

همچنین محیط کار باید نور کافی داشته پنجره مناسب  داشته باشد تا نور خورشید به آن نفوذ کند.

البته از آلودگی های ناشی از تشعشعات شیمیایی محیط‌های کار نباید غافل شد. تلفن‌های همراه در بروز این نوع آلودگی ها موثرند. همچنین کنتورهای برق و اتاق‌های برقی که از خود تشعشعات کهرومغناطیسی صادر می‌کنند، در بروز آلودگی های شیمیایی موثرند. کارمندان نباید در نزدیکی این گونه مکان‌ها  فعالیت کنند، چون تششعات شیمیایی سلامت آن ها را به خطر می اندازد.

محیط‌های کار باید مجهز به هواکش باشد تا تهویه هوا به راحتی انجام شود. فضاهای کاری بسته آلودگی‌زا هستند. همچنین استفاده از رنگ‌های نامناسب و پوشش های فلزی، مبلمان و اثاثیه‌هایی  که از خود بو تولید می‌کنند، در محیط کار با معیارهای سلامت همخوانی ندارد و آلودگی به بار می‌آورد.

همچنین باید فضاهای پارکنیگ‌ها به گونه‌ای باشد که هوا مرتب تهویه شود، در غیر این صورت گازهایی که از خودروها تولید می‌شوند، به داخل ساختمان نفوذ کرده و آلودگی شیمیایی به بار می‌آورند.

آلودگی‌های بیولوژیک نیز در نتیجه عدم نظافت محیط کار به وجود می‌آید. ویروس‌ها و باکتری‌هایی که در مواد غذایی باقیمانده در محیط کار فعالیت می‌کنند، آلودگی‌های بیولوژیک به بار می‌آورند.

فرآوری: معصومه آیت اللهی

بخش سلامت تبیان


منابع:

خبرآنلاین- محبوبه عمیدی

همشهری- زینب کامرانی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.