تبیان، دستیار زندگی
رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت: ورود دام غیرمجاز علت بروز بیماری تب کریمه کنگو در کشور است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا تب کریمه‌کنگو در کشور دیده شد؟


ورود دام غیرمجاز، علت بروز بیماری تب کریمه کنگو در کشور است. دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند. لذا از هموطنان می خواهیم به هیچ وجه دام‌هایی را که مهر تایید سازمان دامپزشکی ندارند، خریداری نکنند.


تب کریمه کنگو

سید محسن دستور، رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت:

«ورود دام غیرمجاز، علت بروز بیماری تب کریمه کنگو در کشور است. قاچاق دام بیش‌تر در شرق کشور صورت می گیرد. لذا این بیماری بیشتر در شرق کشور از جمله در استان‌های سیستان و بلوچستان و خراسان رضوی گزارش شده است.

برای جلوگیری از این امر، واحدهای قرنطینه دام در مرزهای شرقی کشور گسترش یافته است. اکنون در استان سیستان و بلوچستان، 40 واحد قرنطینه فعال است. در تمامی نقاطی که امکان تردد دام وجود داشته باشد، سازمان دامپزشکی واحدهای قرنطینه را مستقر کرده است.

اگر در مناطقی، بروز این بیماری گزارش شود (با توجه به این که الان، فصل گسترش کنه‌ها است) در مناطق شناسایی شده، علیه کنه‌ها سمپاشی می‌شود.

نظارت بر کشتارگاه‌ها، تهیه گوشت از مراکز مجاز، کشتار در مراکز مجاز، ابلاغ رعایت موارد بهداشتی برای کشتارگاه‌ها و کارکنان آن، تجهیز کشتارگاه‌ها به پیش سردکن، آموزش و اطلاع رسانی به عموم از دیگر اقدامات انجام شده برای مقابله با این بیماری است.

به رغم اینکه، بیماری تب کریمه کنگو بیماری خطرناکی است و انسان در صورت ابتلا به آن با خطر جدی مواجه می شود، اما با رعایت این مسائل می توان ضریب اطمینان را برای عدم ابتلا به این بیماری بالا برد.

بیماری تب کریمه کنگو از بیماری‌های مشترک بین انسان و دام است و عوارضی را در حوزه بهداشت عمومی و دام ایجاد می کند، اما در خود دام قابل شناسایی نیست و مشکلی را ایجاد نمی‌کند.

نظارت بر فرآورده‌های خام دامی از برنامه‌های سازمان دامپزشکی در سال جاری است. پیگیری راه‌اندازی درمانگاه مرجع در سال جاری نیز از دیگر برنامه‌های این سازمان است. هدف از راه اندازی درمانگاه مرجع، نظارت و تقویت بخش خصوصی و کمک به کانون یابی در بحث بیماری است.»

بیماری تب کریمه کنگو از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده به انسان منتقل می‌شود. همچنین این بیماری از طریق گزش کنه‌ای که روی بدن دام بیمار وجود دارد، قابل انتقال به انسان است

از خرید دام بدون تایید دامپزشکی جدا خودداری کنید

دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت :

«دام‌های مبتلا به تب کریمه کنگو هیچ نشان و علامتی از بیماری ندارند. لذا از هموطنان می خواهیم به هیچ وجه دام‌هایی را که مهر تایید سازمان دامپزشکی ندارند، خریداری نکنند.

بیماری تب کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که به شدت واگیردار است. این بیماری از طریق تماس با حیوان آلوده و در هنگام ذبح حیوان و تماس با امعاء و احشاء حیوان آلوده در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی به انسان منتقل می‌شود.

همچنین این بیماری از طریق گزش کنه‌ای که روی بدن دام بیمار وجود دارد، قابل انتقال به انسان است و در صورت ابتلا انسان به این بیماری، دیگر افرادی که در حین مراقبت درمانی با خون و ترشحات بدن فرد بیمار در تماس باشند و نکات بهداشتی را رعایت نکرده باشند، ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

تب کریمه کنگو در ابتدا ممکن است با یک بیماری سرماخوردگی ساده اشتباه گرفته ‌شود. تب، سردرد، تهوع و استفراغ، درد بدن و علائم گوارشی از دیگر علائم ابتلای به این بیماری است.

بعد از چند روز بیمار دچار خونریزی از بینی، لثه، دستگاه گوارشی و دستگاه تناسلی می‌شود و بیمار خونریزی زیرپوستی پیدا می‌کند که در این موقع، وضعیت بیمار بحرانی است و حتی با انجام اقدامات درمانی، بیمار ممکن است جان خود را از دست دهد.»

اواخر بهار، هنگام فعالیت کنه های ناقل تب کریمه کنگو است

محمد زینلی، کارشناس مسوول بیماری های مشترک انسان و دام وزارت بهداشت گفت:

«بیماری تب کریمه کنگو از سه طریق کنه، دام و فرد مبتلا به انسان منتقل می شود. اواخر فصل بهار و فصل تابستان، هنگام فعالیت های کنه های ناقل تب کریمه کنگو است.

تب کریمه کنگو

تب خونریزی دهنده (هموراژیک) کریمه کنگو نوعی بیماری ویروسی مشترک بین انسان و دام به ویژه گاو و گوسفند است. مخزن اصلی ویروس بیماری تب کریمه کنگو، نوعی کنه موسوم به 'هیالوما' است که به وفور در مراتع کشور وجود دارد و دام و انسان از طریق گزش این کنه، مبتلا به این بیماری می شوند.

هر چند موردی از انتقال تب کریمه کنگو به طور مستقیم از گزش کنه به انسان در کشور گزارش نشده و بیش از 90 درصد موارد ابتلا به تب کریمه کنگو در کشور از طریق ذبح دام است، اما آگاهی از امکان انتقال بیماری توسط کنه، ضرری ندارد.

این نوع از کنه ها معمولا با چشم غیرمسلح دیده می شوند و گزش آنها با گزش پشه متفاوت است. التهاب، لکه خون و خارش در محل گزش از علایم گزش کنه ناقل تب کریمه کنگو است. همچنین خونخواری این نوع از کنه بر خلاف پشه، طولانی مدت است و کندن کنه از روی پوست، کار سختی است. افراد به راحتی می توانند متوجه گزش این نوع از کنه شوند و به پزشک مراجعه کنند.»

رسیدن تب کریمه کنگو به تهران کذب محض است

دکتر محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت:

«خبر رسیدن تب کریمه کنگو را به تهران تکذیب می‌کنم، چرا که هیچ موردی از ابتلا به این بیماری در استان تهران نداریم. البته گاهی اوقات ممکن است فرد بیماری در شهرستان که مبتلا به تب کریمه کنگو است، برای تشخیص قطعی بیماری یا درمان به تهران مراجعه کند،و ولی به این معنی نیست که کسی از استان تهران به این بیماری مبتلا شده باشد.

دو نفر از مبتلایان به بیماری تب کریمه کنگو از استان مرکزی و گیلان به تهران مراجعه کرده اند. این دو بیمار از زمانی که به تهران مراجعه کردند تحت درمان قرار گرفته‌اند.

تعداد موارد بیماری تب کریمه کنگو نسبت به سال گذشته هیچ افزایشی پیدا نکرده است. اکثریت موارد ابتلا به این بیماری در استان‌های مرزی شرقی کشور یعنی در استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و این باردر استان خراسان رضوی است.

تمامی مبتلایان به تب کریمه کنگو به جز یک نفر از آن‌ها که در اثر تماس با بیمار بود، از طریق تماس با دام به این بیماری مبتلا شده‌اند.

از ابتدای امسال تا امروز (11 خرداد 1391) 25 نفر در سطح کشور به بیماری تب کریمه کنگو مبتلا شده‌اند که جز دو نفر که تحت مداوا هستند، تمامی آن‌ها بهبود یافتند.

همچنین خبر قرنطینه 27 نفر دیگر در کشور، به دلیل مشکوک بودن به بیماری تب کریمه کنگو کذب است. اصلا چیزی به نام قرنطینه به دلیل مشکوک بودن به بیماری تب کریمه کنگو نداریم و چنین خبری صحت ندارد.

گاهی اوقات شایعه می‌شود که بیماری تب کریمه کنگو از طریق خوردن گوشت و شیر منتقل می‌شود، اما اینطور نیست و این‌ها، از راه‌های بسیار نادر مبتلا شدن به این بیماری هستند

بیشتر کسانی که با دام سروکار دارند و به زایمان دام، ذبح دام، و دوشیدن شیر دام مشغول هستند، در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

کارگران کشتارگاه‌ها به هنگام کار باید دستکش بپوشند و در مواقع ذبح دام، عینک بگذارند و به طور کلی لباس مخصوص بپوشند.»

تب کریمه کنگو چیست؟

تب کنگو - کریمه (CCHF) یک تب ویروسی خونریزی‌دهنده و منتقل‌شونده ناشی از گروه نایروویروس (Nairovirus) است.

این بیماری که بوسیله کنه منتقل می‌شود، یک بیماری حیوانی است که حیوانات اهلی و وحشی را گرفتار می‌کند،‌ اما ممکن است باعث ابتلای انسان‌ها هم شود. این بیماری در بسیاری از کشورهای آفریقایی، اروپایی و آسیایی شیوع دارد.

این بیماری برای اولین بار در سال 1944 در شبه‌جزیره کریمه توصیف شد و بنابراین آن را تب خونریزی‌دهنده کریمه نامیدند. در سال 1969 مشخص شد که ویروس عامل تب خونریزی‌دهنده کریمه همان ویروسی است که در سال 1956 در کنگو شناسایی شده بود. بنابراین نام فعلی تب کریمه کنگو به این بیماری داده شد.

CCHF در حیوان‌ها به ندرت به بیماری آشکار می‌انجامد،‌ اما در انسان‌ها بیماری شدیدی ایجاد می‌کند که میزان مرگ و میر آن تا 30 درصد می‌رسد.

شیوع بیماری در انسان‌ها بسیار کمتر از حیوانات است و معمولا در افرادی رخ می‌دهد که با حیوانات یا انسان‌های آلوده سروکار دارند.

به طور معمول پس از یک تا سه روز دوره پنهانی، به دنبال گزش کنه آلوده به ویروس، ‌علائمی شبیه آنفلوآنزا در فرد ظاهر می‌شود، که ممکن است پس از یک هفته بهبود پیدا کند. اما تا 75 درصد افراد ممکن است در فاصله 3 تا 5 روز از شروع بیماری دچار علائم خونریزی شوند. در ابتدا ناپایداری خلقی، تحریک‌ ‍ ‌پذیری، اغتشاش ذهنی و خونریزی ته گلو رخ می‌دهد و بعد خونریزی بینی، خونی‌شدن ادرار، ‌تهوع و مدفوع خونی به دنبال می‌آید و کبد متورم و دردناک می‌شود.

انعقاد داخل عروقی منتشر و نیز نارسایی کلیوی و گاهی سندروم زجر تنفسی حاد ممکن است رخ دهد.

بیماران معمولا 9 تا 10 روز پس از شروع علائم بهبود پیدا می‌کنند،‌ اما تا 30 درصد آنها در هفته دوم بیماری می‌‌میرند.

درمان بیماری عمدتا حمایتی است و درمان اختصاصی ثابت‌شده‌ای برای آن وجود ندارد. اما از داروی ضدویروسی ریباویرین برای درمان بیماران استفاده شده است.

فرآوری : نیره ولدخانی

بخش سلامت تبیان


منابع:

ایسنا

ایرنا

ایلنا

همشهری آنلاین

پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.