تبیان، دستیار زندگی
در میان هجده باشگاه لیگ برتری مثل همیشه اوضاع در پرسپولیس و استقلال به هم ریخته‌تر از هر جای دیگری است. پرسپولیس که در گیر و دار بازگشت یا وداع مصطفی دنیزلی است و استقلال هم هنوز با دعواهای مدیریتی سر و کله می‌زند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

داستان‌های استقلال و فتح‌الله‌زاده


در میان هجده باشگاه لیگ برتری مثل همیشه اوضاع در پرسپولیس و استقلال به هم ریخته‌تر از هر جای دیگری است. پرسپولیس که در گیر و دار بازگشت یا وداع مصطفی دنیزلی است و استقلال هم هنوز با دعواهای مدیریتی سر و کله می‌زند.

فتح الله زاده و رسولی نژاد

این یک رسم نانوشته در فوتبال ایران است که هر سال یکی از این دو تیم پرطرفدار جامی را به هوادارانشان هدیه می‌کنندٰ سال بعدش شیرینی این قهرمانی را خیلی زود از زیر زبان هواداران میلیونی‌شان بیرون می‌کشند. همین پارسال بود که پس از قهرمانی پرسپولیس در جام حذفیٰ علی دایی و حبیب کاشانی با هم سرشاخ شدند و در نهایت روزگار برای پرسپولیس در فصل قبل سیاه شد و امسال داستان به همان شکل برای استقلال تکرار می‌شود. با این حال اگر سال قبل دعوا بین مدیرعامل بود و سرمربیٰ دعوا در استقلال بین مدیرعامل است و رییس هیات مدیره و این سیگنالی بسیار بد برای هواداران پرتعداد آبیهای تهران است.

از یک هفته مانده به دیدار فینال جام حذفی بود که جدل رسانه‌ای علی فتح‌الله‌زاده و احمد رسولی نژاد به عنوان رییس هیات مدیره استقلال و معاون وزیر برملا شد. رسولی نژاد ابایی نداشت که از مدیریت باشگاهش در رسانه‌ها انتقاد کند و فتح‌الله‌زاده هم با علم مخالفت وزیر برای ماندنش ساز جدایی کوک کرد اما کمتر کسی بود که باور کند که "حاجی" محبوب آبی‌ها خودش به رفتن راضی شود. با این حال انتقاد رسولی‌نژاد حتی در روز بازیهای استقلال در لیگ و رقابتهای لیگ قهرمانان آسیا هم بر روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار می‌گرفت تا اینکه پس از قطعی شدن حذف استقلال از لیگ قهرمانان آسیاٰ فتح‌الله‌زاده انگشت اتهام را به سوی رسولی‌نژاد دراز کرد و گفت که مسبب حذف استقلال در این رقابتها کسی نبوده جز رییس هیات مدیره استقلال. البته این تمام داستان نبود. رسولی‌نژاد که به غیر از ریاست هیات مدیره استقلال از سوی اعضا نقش سخنگوی باشگاه را هم بر عهده گرفته بود در اظهارنظری اعلام کرد که این باشگاه برای مدیریت چهار نفر را نامزد کرده که البته در این فهرست نامی از علی فتح‌الله‌زاده دیده نمی‌شود. با این حال مرد نزدیک به وزیر ورزش یک جای کار را نادیده گرفته بود و آن هم سیاست فتح‌الله‌زاده بود؛ سیاستی که باعث شد او در همسفر محمد عباسی در سفر به ترکیه و بازدید از اردوی تیم ملی شود و در نهایت پس از بازگشت وزیر از ترکیهٰ حکم مدیریت فتح‌الله‌زاده برای یک سال دیگر شد.

هر چند بازگشت فتح‌الله‌زاده به استقلال آخرین اتفاقی است که در این باشگاه پرخبر افتاده اما بعید است که این کشمکش به همین راحتی به پایان برسد و چندان دور از ذهن نیست که فتح‌الله‌زاده و رسولی‌نژاد دوباره با هم به مشکل بربخورند. با این حال از وزارت ورزش اخبار دیگری هم به گوش می‌رسد و آن اینکه وزیر با مشاوره یکی از معاونان پرنفوذش حکم مدیریت فتح‌الله‌زاده را تمدید کرده که هم استقلال بتواند با تجربیات او در فصل نقل و انتقالات تیم قدرتمندی ببندد و هم اینکه تکلیف 12 میلیارد بدهی که از زمان مدیریت فتح‌الله‌زاده باقی مانده مشخص شود و پس از این دو اتفاق فرد جدیدی جایگزین او خواهد شد

رسولی نژاد هم که دیگر تسلیم تصمیم وزیر شده بود در اظهارنظری اعلام کرد که "منافع باشگاه" بر "منافع افراد" ارجحیت دارد و به همین خاطر او در کنار فتح‌الله‌زاده به خوبی و خوش کار خواهد کرد اما 48 ساعت بعد به یک باره خبر رسید که فتح‌الله‌زاده استعفا کرده است. او هم گفت که "به صلاح استقلال نیست" که بخواهد به کار در این شرایط ادامه دهد. هر چند با این اظهارنظر بسیاری کار فتح‌الله‌زاده را در استقلال تمام شده می‌دانستند اما کسانی که با شیوه کار او آشنا بودند می‌دانستند که باز هم این داستان ادامه خواهد داشت و اتفاقا پیش‌بینی این افراد درست از آب در آمد و دیروز حکم مدیرعاملی فتح‌الله‌زاده تمدید شد. او هم در اظهارنظری جالب گفت که "حرف مرد دوتاست" و ایرادی در بازگشتش به استقلال نمی‌بیند. فتح‌الله‌زاده پس از ابقا گفت: با اینكه دوستان هیات مدیره لطف داشتند و مرا ابقا كردند، من به خاطر اینكه دست آنها باز باشد و بتوانند راحت‌تر تصمیم بگیرند، استعفا دادم و این مساله مورد مخالفت شدید رییس هیات مدیره استقلال قرار گرفت. ضمن اینكه برای عقب نماندن استقلال در كورس نقل و انتقالات باید كار را آغاز كنیم و هواداران مطمئن باشند كه با دوستان تیم قدرتمندی را خواهیم بست.

استقلال

هر چند بازگشت فتح‌الله‌زاده به استقلال آخرین اتفاقی است که در این باشگاه پرخبر افتاده اما بعید است که این کشمکش به همین راحتی به پایان برسد و چندان دور از ذهن نیست که فتح‌الله‌زاده و رسولی‌نژاد دوباره با هم به مشکل بربخورند. با این حال از وزارت ورزش اخبار دیگری هم به گوش می‌رسد و آن اینکه وزیر با مشاوره یکی از معاونان پرنفوذش حکم مدیریت فتح‌الله‌زاده را تمدید کرده که هم استقلال بتواند با تجربیات او در فصل نقل و انتقالات تیم قدرتمندی ببندد و هم اینکه تکلیف 12 میلیارد بدهی که از زمان مدیریت فتح‌الله‌زاده باقی مانده مشخص شود و پس از این دو اتفاق فرد جدیدی جایگزین او خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد باید منتظر واکنش‌های جدیدی هم بود؛ واکش‌هایی که حتی ممکن است ترکشش به تیم فوتبال استقلال در فصل جدید هم اصابت کند.

فاتح حسینی

بخش ورزشی تبیان