تبیان، دستیار زندگی
کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین» تالیف حسن بشیر از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب آمد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

انتشار شش گفتار روابط عمومی نوین

کتاب شش گفتار روابط عمومی نوین

کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین» تالیف حسن بشیر از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب آمد.

به گزارش روابط عمومی، این کتاب در 172 صفحه و در شش گفتار است.

حسن بشیر که از جمله چهره‌های شناخته شده در حوزه علوم ارتباطات و روابط عمومی است در مقدمه کوتاه خود بر این کتاب آورده است: «روابط عمومی، حوزه‌‎ای است که می‌تواند در ارتباطات عمومی جامعه، تحولات گسترده‌‎ای ایجاد کند. این حوزه همچون اصل ارتباطات، همزمان با تولد انسان متولد شده است و انسان اولیه نیز همچون نسل‏‌های بعدی نیازمند نوعی از روابط عمومی برای انتقال افکار، تجربیات، دستورات و موارد مشابه بوده است که در طول تاریخ نمونه‏‌های آن را می‌توان در سنگ نوشته‌‏ها، نوشته‌‏های چاپی و هم اکنون متون کاغذی یا دیجیتالی مشاهده کرد.

اما روابط عمومی به عنوان یک رویکرد علمی، محصول گسترش ارتباطات نوین در قرن بیستم است که نتیجه تحول اساسی در حوزه فناوری در عرصه ارتباطات و از جمله روابط عمومی است. نیاز سازمان‌‏های مختلف، دولتی و غیردولتی، به بهینه‌سازی روابط خود با مشتریان و مصرف‎‌کنندگان و بالاخره علاقه‌مندان یا طرفداران و شهروندان باعث شد که تجدیدنظر در شیوه‏‌های ارتباطی میان سازمان و جامعه صورت گیرد و منجر به طراحی ساختارهای جدید و مدرن در حوزه روابط عمومی شود.

جهان مجازی جهشی اساسی در شیوه‌‏های ارتباطی ایجاد کرد و سازمان‌های روابط عمومی از این فرصت پیش آمده بیشترین استفاده را کردند. در این جهان مجازی، نه تنها شیوه بازنمایی از نوعی مجاز برخوردار شد، بلکه تصویرسازی به‌گونه ای طراحی شد که می‌توانست مشتریان، شهروندان و علاقه‌مندان را بیش از پیش به کالا و تولیدات مختلف سازمان مجذوب سازد.»

این کتاب، مجموعه‌ای از مقالات ارایه شده در همایش‌‏های بین‌‏المللی روابط عمومی در ایران است که در چند سال اخیر توسط نگارنده نوشته و مطرح شده است.

دومین گفتار این مجموعه تحت عنوان «روابط عمومی الکترونیک و نظام‏های اطلاع‌رسانی» درباره نظام‏‌های اطلاع‌رسانی در حوزه روابط عمومی الکترونیک است. روابط عمومی‌ها در حقیقت یک رسانه عمومی هستند که نه تنها تولیدکننده پیام، بلکه توزیع‌کننده آن نیز هستند. به عبارت دیگر بر خلاف بسیاری از رسانه‏‌های دیگر، روابط عمومی نظامی از اطلاع‌رسانی است که همزمان نظام پیچیده تولید پیام با نظام توزیع آن را با استفاده از نظام‏‌های دیگر رسانه‌ای پیوند داده و ساختار کاملی از نظام اطلاع‌رسانی را ایجاد کرده است که می‌تواند همه مراحل مربوط به «صنعت پیام ‏سازی» از آغاز تا پایان را طی کند.

سومین گفتار این مجموعه تحت عنوان «ارتباط تصویری: تحول پیام‌‏ها و برداشت‏‌ها در روابط عمومی 2» تحول پیام‌‏ها در شیوه‌های تصویری ارتباط را تشریح می‏‌کند.

در این زمینه باید تأکید کرد که روابط عمومی مدرن از مرزهای سازمان، نوشتار، گفتار و بالاخره تبلیغات به شیوه سنتی عبور کرده است. عامل اساسی این تحول مهم، فضای مجازی و ابزار عملیاتی آن یعنی اینترنت است که فضای ارتباطی در سطوح مختلف فردی، اجتماعی، محلی و جهانی را به شدت متحول ساخته است.

چهارمین گفتار تحت عنوان «ارتباطات عمومی همگرا: مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک سازمان، شهر و شهروندان» تلاش کرده است مدلی نو در روابط عمومی سازمان، شهر و شهروندان با استفاده از ارتباطات عمومی همگرا ارایه دهد.

عنوان پنجمین گفتار این مجموعه، «نقش هنر خلاقیت و تصمیم‌گیری در توسعه روابط عمومی انسانی» است که نقش هنر خلاقیت و تصمیم‌گیری در توسعه روابط عمومی انسانی را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‏‌دهد.

ششمین گفتار که آخرین مقاله در این مجموعه است، با عنوان «درآمدی بر کاربرد نشانه‌شناسی در تحلیل پیام‌های تبلیغاتی؛ مطالعه موردی: آگهی‌های مطبوعاتی» نمونه‎‌ای از مطالعات موردی در مورد آگهی‌های مطبوعاتی که معمولاً توسط سازمان‌های روابط عمومی به رسانه داده می‏شوند را مورد تحلیل نشانه‌شناسی قرار داده است.

کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین» تالیف حسن بشیر از سوی انتشارات کارگزار روابط عمومی در 172 صفحه، شش گفتار و با بهای هفت هزار تومان به بازار کتاب عرضه شده است.

تنظیم: هومن بهلولی