تبیان، دستیار زندگی
محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور كشورمان روز گذشته با دعوت رسمی همتای چینی‌اش برای حضور در اجلاس سالانه پیمان شانگهای راهی پکن پایتخت جمهوری خلق چین شد
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مذاکره مهم ایران با چین و روسیه


محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور كشورمان روز گذشته با دعوت رسمی همتای چینی‌اش برای حضور در اجلاس سالانه پیمان شانگهای راهی پکن پایتخت جمهوری خلق چین شد

ایران و چین-احمدی نژاد

هر چند سفر رئیس‌جمهور به چین و شركت در اجلاس سران این پیمان كاملا مسبوق به سابقه است ولی این سفر از آنجا كه در آستانه دور سوم مذاكرات ایران و 1‌+‌5 در روسیه اتفاق می‌افتد حائز اهمیت بسیار و در كانون توجهات رسانه‌های بین‌المللی قرار دارد. البته دیدار احمدی‌نژاد با ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در پكن بر اهمیت این سفر افزوده است.

نقش چین و روسیه در مذاكرات هسته ای

سفر رئیس‌جمهور كشورمان به چین علاوه بر اهمیت و نقش ایران در سازمان شانگهای از آن جهت اهمیت دارد كه این اجلاس در آستانه مذاكرات آینده 1‌+‌5 در مسكو برگزار می‌شود. جالب آنكه دیدار با «هوجین‌تائو» رئیس‌جمهور چین و همچنین «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه از جمله دستور كارهای سفر احمدی‌نژاد به پكن است. قرار است احمدی‌نژاد با روسای جمهور چین و روسیه درباره موضوعات دو‌جانبه و بخصوص مذاكرات آتی ایران و غرب گفت‌وگو داشته باشند. برخی از خبرگزاری‌ها گفته بودند كه دیدار احمدی‌نژاد با پوتین به درخواست رئیس‌جمهور روسیه و اولین دیدار رسمی او بعد از انتخاب به جایگاه رئیس‌جمهوری است. این در حالی است كه ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته در بدو ورود به پكن با هو جین‌تائو همتای چینی خود دیدار كرد. گفته شده كه دو طرف طی این دیدار به اعلام مواضع خود در خصوص خشونت‌های جاری در سوریه و برنامه هسته‌ای ایران خواهند پرداخت.

این در حالی است كه خرداد سال گذشته به دنبال مذاكرات جداگانه احمدی‌نژاد با روسای جمهور روسیه و چین در حاشیه اجلاس شانگهای در روسیه نتایج خوبی حاصل شده بود. یكی از این نتایج صدور بیانیه مشترك از سوی روسای جمهور روسیه و چین در كرملین بود.

رییس جمهور با پیشنهاداتی برای عبور از بحران اقتصادی موجود در جهان تهران را به مقصد پكن ترك كرد

«دیمیتری مدودف» و «هوجین تاو» در بیانیه‌ای مشترك ضمن تاكید بر حق ایران در برخورداری از انرژی صلح آمیز هسته ای، بر ضرورت حل‌وفصل دیپلماتیک منازعات ناشی از برنامه‌های هسته‌ای دو کشور ایران و کره شمالی تأکید کرده بودند.

ه گزارش ایرنا، شماری از كارشناسان و تحلیل گران در گفت و گو ضمن با اهمیت توصیف كردن سفر آقای احمدی نژاد به چین یادآور شدند كه كشورهای عضو سازمان همكاری شانگهای از جمله چین ، روسیه و هند با تحریم های یك جانبه آمریكا بشدت مخالف هستند.

كارشناسان معتقدند یكی از موضوع های مهم در بطن و حاشیه اجلاس شانگهای حمایت های بیشتر از جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

دوازدهمین اجلاس سازمان همكاری شانگهای با حضور روسای جمهور 10 كشور عضو و ناظر از عصر امروز (چهارشنبه ) در شهر پكن به مدت دو روز برگزار می شود.

ایران و چین-احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد سه شنبه شب در راس هیاتی عالی رتبه وارد پكن شد.

' وانگ لیان '، استاد مركزمطالعات بین المللی دانشگاه پكن می گوید: یكی از مهمترین بخش های رویداد اجلاس سران شانگهای گفت و گوی رییس جمهوری ایران با سران دیگر كشورهاست .

وی گفت : اكثر كشورها عضو این سازمان از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران حمایت می كنند و مخالف فشارهای غرب هستند.

به گفته ' وانگ ' این سفر یكی از بهترین فرصت هاست تا ایران یك بار دیگر تحریم های یك جانبه غرب را محكوم كند.

این كارشناس به برنامه دیدار ' هو جین تائو ' رییس جمهور خلق چین با همتای ایرانی خود اشاره كردو اظهارداشت: در این دیدار دو طرف بر گسترش همكاری های دوجانبه در عرصه اقتصادی ، انرژی و تجاری تاكید خواهند كرد.

وی افزود: آمریكا و متحدانش حق مداخله در امور داخلی و روابط تجاری بین چین و ایران را ندارند.

روزنامه پر شمارگان 'گلوبال تایمز ' چاپ پكن نیز امروز به اهمیت سفر آقای احمدی نژاد به چین اشاره كرد.

ایران و چین-احمدی نژاد

این روزنامه وابسته به ارگان حزب حاكم نوشت: روسیه و چین بارها با تحریم های یك جانبه غرب علیه ایران مخالفت كرده اند و اكنون نیز تداوم این سیاست را برای حل مساله و پیشبرد مذاكرات به خصوص در دور بعدی در مسكو زیان بار می دانند.

این روزنامه از قول تحلیل گران آورده است كه چین و هند از اعضای رسمی و ناظر سازمان همكاری شانگهای هرگز باتحریم های غرب علیه صنعت نفت ایران همراه نخواهند شد.

'وان ' یك استاد دانشگاه پكن نیز در مصاحبه با روزنامه ' گلوبال تایمز ' گفت: چین و روسیه حق همكاری گسترده تجاری با ایران در عرصه های مختلف از جمله انرژی را دارند و بر آن اصرار می ورزند .

وی این كشورها را دو شریك مهم تجاری با همكاری های گسترده اقتصادی و سرمایه گذاری در جمهوری اسلامی ایران دانست كه در حال اجرای طرح های مختلف هستند.

طرح آقای احمدی نژاد برای گذار از بحران اقتصادی

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمود احمدی‌نژاد پیش از ترك تهران به مقصد پكن در تشریح اهداف سفر چهار روزه خود به چین، با یادآوری این‌كه سفر ما به چین با دو هدف صورت می‌گیرد،افزود: هدف اول از این سفر شركت در اجلاس سران سازمان همكاری‌های شانگهای است كه در این سازمان شش كشور عضو هستند و چندین كشور به عنوان ناظر در این اجلاس شركت می‌كنیم.

رییس‌جمهور با بیان این‌كه ایران همكاری‌های گسترده‌ای با اعضای این اجلاس در موضوعات مختلف دارد، افزود: در هفت سال اخیر منهای یك اجلاس در اجلاس سران در سطح رییس‌جمهور شركت كردیم و زمینه‌‌های فراوانی برای همكاری بین كشورهای عضو این اجلاس وجود دارد و ما نیز در اجلاس پیشنهاداتی را برای عبور از تحولات جاری و بحران اقتصادی موجود در جهان داریم.

' وانگ لیان '، استاد مركزمطالعات بین المللی دانشگاه پكن می گوید: یكی از مهمترین بخش های رویداد اجلاس سران شانگهای گفت و گوی رییس جمهوری ایران با سران دیگر كشورهاست

رییس‌جمهور ادامه داد: در مجموع‌ همكاری‌های ما با كشورهای عضو شانگهای همكاری‌هایی در سطح بالا است، از جمله در عرصه‌های اقتصادی و دیگر عرصه‌ها.

رییس‌جمهور هدف دیگر از این سفر را در قالب سفر دوجانبه به چین عنوان كرد و گفت:‌ از گذشته ما رابطه خوبی با چین داشتیم و حجم تجارت بین دو كشور بالا است و اكنون شریك اصلی تجارت خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و ما به دعوت رییس‌جمهور چین به این كشور سفر می‌كنیم و موضوعات مهمی در دستور كار مقامات دو كشور است و توافق‌نامه‌های جدیدی نیز بین مقامات دو كشور برای گسترش همكاری‌ها در جریان این سفر در موضوعات مختلف به امضاء خواهد رسید.

وی گفت: تقریبا با اكثر روسای جمهورشركت‌كننده در اجلاس دیدار می‌كنیم با ایرانیان مقیم چین دیدار خواهیم داشت،‌ با اساتید، دانشجویان و دانشمندان چین نیز در دانشگاه پكن دیدار و گفت‌وگو خواهیم كرد.

فرآوری:یوسف قاضی زاده

بخش سیاست تبیان


منابع ایرنا، تهران امروز، ایسنا