تبیان، دستیار زندگی
یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین بخش‌های هر سفر تجربه‌های جدید غذایی و چشیدن طعم‌های مختلف خوراک‌های جدید و مواد غذایی است که در برنامه رژیم غذایی عادی خود آنها را ندارید
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

عادات غذایی عجیب و غریب مردم دنیا


یکی از جذاب‌ترین و خوشمزه‌ترین بخش‌های هر سفر تجربه‌های جدید غذایی و چشیدن طعم‌های مختلف خوراک‌های جدید و مواد غذایی است که در برنامه رژیم غذایی عادی خود آنها را ندارید.

عادات غذایی عجیب و غریب مردم دنیا

امروزه تقریبا در سراسر دنیا استاندارد ثابتی از نحوه غذا خوردن و استفاده از قاشق و چنگال و نشستن پشت میز و روی صندلی هنگام صرف خوراک وجود دارد و از این گذشته با پیشرفت تکنولوژی و افزایش سفرها و رشد گردشگری، مردم با فرهنگ‌های مختلف غذایی آشنا شده و کمتر در این زمینه دچار مشکل می‌شوند.

ولی هنوز هم در سراسر دنیا عادت‌های غذایی عجیب و غریبی وجود دارد که در بسیاری از موارد پیدا کردن دلیل منطقی پشت این عادت‌ها کار دشوار یا حتی غیرممکنی است، ولی به هر روی این سنت‌ها از سوی مردم سرزمین‌های گوناگون رعایت شده و بالطبع این مردم از گردشگران انتظار دارند آنها هم این قوانین را رعایت کنند.

·در تایلند غذا را با چنگال به دهان نگذارید. بسیاری از گردشگران که به تایلند سفر کرده‌اند تجربه این موضوع را دارند. از نظر مردم تایلند چنگال فقط برای کمک کردن به انتقال غذا از بشقاب به قاشق طراحی شده و هیچ غذایی را نباید با چنگال خورد، حتی نودل، ماکارونی و اسپاگتی!

اگر در حضور یک تایلندی و در این کشور از چوب چینی برای خوردن غذای سنتی تایلند استفاده كند، بی‌احترامی تلقی شده و میزبان و سایر افراد تایلندی حاضر در جمع بشدت از شما ناراحت و عصبانی می‌شوند

اگرچه برخی غذاهای تایلندی بویژه در شمال و شمال شرق این كشور باید با دست خورده شود و برای سرو آن از هیچ قاشق و چنگالی استفاده نمی‌شود ولی بدتر از خوردن غذا با چنگال، استفاده از چوب‌های چینی برای خوردن برنج سنتی تایلند است که اگر در حضور یک تایلندی و در این کشور از چوب چینی برای خوردن غذای سنتی تایلند استفاده كند، بی‌احترامی تلقی شده و میزبان و سایر افراد تایلندی حاضر در جمع بشدت از شما ناراحت و عصبانی می‌شوند.

· در ژاپن هیچ وقت چوب غذاخوری‌تان را داخل ظرف غذا رها نکنید. انصافا نمی‌توان هیچ دلیل منطقی برای این قانون پیدا کرد. براساس سنت ژاپنی‌ها در بین دو لقمه شما می‌توانید هر دو چوب غذاخوری را در سمت راست بشقاب یا کاسه خود قرار دهید ولی آن را داخل ظرف یا در طرفین آن قرار ندهید.

ژاپنی‌ها در حین مراسم تشییع جنازه، ظرف برنجی را با دو چوب داخل آن در برابر تابوت قرار می‌دهند. پس اگر به ژاپن سفر کردید این موضوع را به یاد داشته باشید.

هندی‌ها برای غذا خوردن با دست چپ بشقاب را گرفته و با دست راست و بدون قاشق و چنگال غذا می‌خورند. البته در هند اگر شما با قاشق و چنگال غذا بخورید اشکالی نداشته و مثل تایلند به کسی برنمی‌خورد

·غذا خوردن با دست چپ در هندوستان امری ناپسند است. همچنین بخش‌هایی از آفریقا هم غذاخوردن با دست چپ ناپسند است (البته در ایران نیز همیشه توصیه می‌شود غذا با دست راست خورده شود)‌. از این گذشته شما نباید یک شیء یا پول یا هر چیز دیگری را با دست چپ به کسی بدهید.

هندی‌ها برای غذا خوردن با دست چپ بشقاب را گرفته و با دست راست و بدون قاشق و چنگال غذا می‌خورند. البته در هند اگر شما با قاشق و چنگال غذا بخورید اشکالی نداشته و مثل تایلند به کسی برنمی‌خورد.

·در مکزیک نان و ساندویچ را با چنگال و چاقو نخورید. در بیشتر جاهای دنیا ساندویچ را در دست گرفته و گاز می‌زنند ولی در این میان اگر کسی دلش خواست ساندویچ را در بشقاب گذاشته و با چاقو تکه‌تکه کند و سپس آن را بخورد به کسی برنمی‌خورد، ولی مکزیکی‌ها فکر می‌کنند اگر شما ساندویچتان را با چاقو و چنگال بخورید به آنها بی‌احترامی کرده‌اید.

·گویی عادت‌های عجیب و غریب غذایی در دنیا به جغرافیا ربطی ندارد و از آمریکا و اروپا گرفته تا آسیا و آفریقا می‌توان موارد عجیبی پیدا کرد. در ایتالیا کاپوچینو را صبح‌ها می‌خورند و برای عصر‌ها از اسپرسو، قهوه و... استفاده می‌کنند.

·در فرانسه هیچ گاه نان خود را پیش از غذا نخورید.

·در چین هنگام ماهی خوردن، آن را از این رو به آن رو نکنید.

·در چین با دست غذا نخورید.

·در کره اگر فردی بزرگ‌تر از شما چیزی تعارف کرد، با دو دست بشقاب یا لیوان خود را به سمت وی بگیرید.

بخش گردشگری تبیان


برگرفته از چمدان