تبیان، دستیار زندگی
فرزند آیت الله بهجت، می گوید : قبل از 15 خرداد سال 42 در طول یک سال، شاید حدود 13 بار حضرت امام و آیت الله بهجت با هم دیدار داشتند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مبارزات سیاسی آیه الله بهجت

آیت الله بهجت ره
فرزند آیت الله بهجت، می گوید : قبل از 15 خرداد سال 42 در طول یک سال، شاید حدود 13 بار حضرت امام و آیت الله بهجت با هم دیدار داشتند.

ماجرای مبارزات سیاسی آیت‌الله بهجت و همراهی با امام خمینی (1)

  ابعاد عرفانی، فقهی و معرفتی آیت‌الله بهجت، دیگر ابعاد شخصیتی این عارف سالک را تحت‌الشعاع قرار داده بود و شاید برخی گمان نکنند که آیت‌الله بهجت در سیاست و مبارزه با طاغوت نیز منحصر به فرد بود و همواره پشتیبان امام خمینی(ره) در قبل و بعد از پیروزی انقلاب بود.

به همین مناسبت در سالروز ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی چند خاطره از آن دوران را نقل می‌کنیم.

آیت‌الله خائفی نقل  می کند: پس از آزادی حضرت امام و ورود ایشان به قم در سال 1341، تمام محله‌های قم برای آزادی امام جشن گرفتند و به منزل ایشان رفتند. به گونه‌ای که منزل حضرت امام هر روز مملو از جمعیت بود.

آیت‌الله بهجت نیز از کسانی بود که به منزل امام تشریف می‌بردند و مدتی سر پا بر در یکی از حجرات ایستاده، سپس حرکت کرده و از منزل امام خارج می‌شدند.

به ایشان پیشنهاد شد، شایسته نیست که بیرون اتاق بایستید، دست کم داخل اطاق بنشینید. آیت‌الله بهجت در جواب فرمودند:

"من بر خود فرض می‌دانم که جهت تعظیم این شخصیت ارزنده به این جا آمده و دقایقی بایستم و سپس بازگردم".

*رایزنی آیت الله بهجت با امام

فرزند آیت الله بهجت، می گوید : قبل از 15 خرداد سال 42 در طول یک سال، شاید حدود 13 بار حضرت امام و آیت الله بهجت با هم دیدار داشتند.

یادم هست آیت الله بهجت خیلی انقلابی موضع می گرفت و با امام همراهی می کرد. همان روزهای اول به حضرت امام گفته بود آقا، شاه باید برود، حتی فرموده بود، اینهایی که اطراف شاه هستند، دنبال دنیا هستند یکی از اینها را بخواهید تا دنیایش را تامین کنیم و شاه را نابود کند.

در جلسه دیگری به امام فرموده بودند؛ شما باید 40 نفر را تربیت کنید تا همین که شاه نابود شد، امور را دست اینها بدهید، بعد امام فرموده بودند؛ من چهار نفر هم ندارم.

البته این اظهار نظر امام در شرایطی بود که برخی در آن روزها فکر می کردند شاه را نمی شود دست زد، لذا به امام می گفتند؛‌ شاه بماند اما او را مدیریت کنیم و بقیه را باید اصلاح کنیم! در حالی که آیت الله بهجت از همان زمان همراه امام بود و می فرمود؛ شاه باید برود و این نشان از درک بالا و تیزبینی انقلابی آیت الله بهجت داشت.

*رابطه امام با آیت الله بهجت

  آقا تهرانی  می گوید: روزهای اول ورود امام(ره) به قم، یکی از دوستان خدمت آیت الله بهجت رسید و آقا  فرموده بود می‌خواهم آقای خمینی را ببینم.

 بعد فرمودند: به هیچ كس دیگر هم نگو، فقط به خود امام بگو. او می گوید خانه امام آمدم و گفتم با آقا كار دارم و یک پیامی هم از یكی از آقایان مراجع دارم.

پاسدارها گفتند نمی شود، اصرار کردم تا بالاخره خود حاج احمد آقا آمد گفتم یک پیامی از آیت الله بهجت دارم که باید فقط به خود امام بگویم.

 رفتم خدمت امام فرمودند، بفرمایید. گفتم از طرف آیت الله بهجت پیامی آورده ام. امام تا اسم آقای بهجت را شنیدند، احترام کردند. بعد فرمودند بفرمایید ایشان ساعت چهار بیایند.

آقای بهجت به محل اقامت امام آمدند، بعدها که امام برای پاسخ به  این دیدار به  منزل آقای بهجت آمدند، وقتی بر آقای بهجت وارد شدند، نگذاشتند کسی در اتاق بماند حتی به سید احمد آقا هم گفتند بیرون برود، چفت در را هم بسته بودند و حدود دو ساعت با هم جلسه خصوصی داشند.

آیت الله مصباح نیز در این باره می گوید:

 « مرحوم آقا مصطفی(ره) از پدرشان مرحوم امام (ره) نقل می کرد:

آقا معتقدند جناب آقای بهجت دارای مقامات معنوی بسیار ممتازی هستند.

 از جمله مطالبی که از پدرشان درباره آقای بهجت نقل می کردند این بود که: ایشان دارای موت اختیاری هستند، یعنی قدرت این را دارند که هر وقت بخواهند روح خویش را از بدن به اصطلاح خلع کنند و بعد مراجعت کنند.

این یکی از مقامات بلندی است که بزرگان در مسیر سیروسلوک عرفانی ممکن است به آن برسند، و همینطور مقامات معنوی دیگری در معارف توحیدی که زبان بنده یارای بحث درباره این زمینه ها را ندارد. »

 هم او در جای دیگر می گوید:

 « مرحوم حاج آقا مصطفی از قول امام نقل می کردند: وقتی امام (که ارتباط نزدیکی با مرحوم آقای بروجردی داشتند ) دیده بودند که زندگی آقای بهجت خیلی ساده است، برای کمک به زندگی ایشان یک وجهی از مرحوم آقای بروجردی گرفته بودند، وقتی آورده بودند

برای آقای بهجت ایشان قبول نکرده بودند و امام هم مصلحت نمی دیدند آن وجه را برگردانند، به هر حال با یک چاره اندیشی حضرت امام فرموده بودند ( این طور که نقل کردند ): من از مال خودم به شما می بخشم، و شما اجازه بدهید من این را دیگر بر نگردانم. تا اینکه به این صورت ایشان به عنوان هبه از ملک شخصی حضرت امام قبول کردند. »

 باز آیت الله یزدی در مورد عنایت ویژه حضرت امام به ایشان می گویند:

« در یکی از شرفیابی های خبرگان رهبری به خدمت حضرت امام راحل رحمه الله، از ایشان رهنمودی برای مسائل اخلاقی خواسته شد، حضرت امام، خبرگان را به حضرت آیت الله العظمی بهجت حواله دادند.

و در جواب اظهار خبرگان که ایشان کسی را نمی پذیرد، فرمودند: آنقدر اصرار کنید تا بپذیرد. »


منابع:

خبرگزاری حوزه

تهیه و تنظیم : عبداله فربود ، گروه حوزه علمیه تبیان