تبیان، دستیار زندگی
هر موسسه یا سازمانی در انگلیس که 5 سال به پادشاهی این کشور خدمت کند پروانه سلطنتی دریافت می کند. BBC از سال 1927 پروانه سلطنتی دریافت کرده است و تابه حال هر 10 سال آن را تمدید نموده. یعنی 8 بار تجدید میثاق با آرمان های ملکه از زمان تاسیس تا کنون.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

بی‌بی‌سی و مشکلی به نام ملکه!


 هر موسسه یا سازمانی در انگلیس که 5 سال به پادشاهی این کشور خدمت کند پروانه سلطنتی دریافت می کند. BBC از سال 1927 پروانه سلطنتی دریافت کرده است و تابه حال هر 10 سال آن را تمدید نموده. یعنی 8 بار تجدید میثاق با آرمان های ملکه از زمان تاسیس تا کنون.

بی‌بی‌سی و مشکلی به نام ملکه!

بی بی سی فارسی اصرار دارد که نظام پادشاهی کشورش در سیاست دخالت ندارد. آن ها معتقدند ملکه، یک مقام تشریفاتی است و به هیچ عنوان نمی تواند در قدرت نفوذ داشته باشد.

اما با یک بررسی متوجه می شویم سازمانی

”‌ BBC در سال 1927 این نشان را دریافت کرد. 5 سال پس از تاسیسش. “

که خود پروانه ی سلطنتی دارد و رییس و مدیرانش توسط ملکه نصب می شوند نمی تواند راجع به سلطه ی این مقام در ظاهر تشریفاتی اظهار نظری کند.

طبق آنچه بی بی سی در وب سایت خود نوشته هر موسسه ای که 5 سال متوالی به ملکه و دستگاه پادشاهی خدمت کند پروانه ی سلطنتی دریافت می کند.

در انگلیس 800 سازمان اعم از دولتی و خصوصی هر کدام حداقل 5 سال به پادشاهی این کشور خدمات داده اند.

”‌ در اساسنامه BBC آمده است که پروانه سلطنتی هر 10 سال باید تمدید شود. و این بدان معنا است که اگر خدمات این سازمان به دربار نرسد و یا حداقل 5 سال نشود پروانه سلطنتی باطل و ناچار کمک های نقدی و غیر نقدی نیز که از این طریق از دولت دریافت می شده است قطع خواهد شد. “

BBC در سال 1927 این نشان را دریافت کرد؛ یعنی 5 سال پس از تاسیسش. و هیچ بعید نیست که اگر قانون گذشت پنج سال خدمت در دربار ملکه نبود از همان ابتدا نشان سلطنتی را بر پیشانی خود حمل می کرد

ارائه ی این خدمات نیز تنها با تایید ملکه به نشان سلطنتی تبدیل می شود. آنگاه چگونه می شود ادعا کرد دستگاه سلطنتی نفوذی در بین سازمان های تجاری و مراکز حساس دولتی و خصوصی ندارد؟! ادعایی که بی بی سی به راحتی بیان می کند.

BBC در سال 1927 این نشان را دریافت کرد؛ یعنی 5 سال پس از تاسیسش. و هیچ بعید نیست که اگر قانون گذشت پنج سال خدمت در دربار ملکه نبود از همان ابتدا نشان سلطنتی را بر پیشانی خود حمل می کرد. از آن زمان تا کنون نیز 8 بار این ضمانت خدماتش را تمدید کرده است. به نشانه ی 8 بار تجدید میثاق با ملکه.

بی‌بی‌سی و مشکلی به نام ملکه!

حال که بی بی سی اصرار دارد ملکه ی کشورش در سیاست دخالت ندارد بهتر است به چارت سازمانی خود نگاهی بیندازد تا اسامی دوک ها، لورد ها و مقامات سلطنتی را در تاریخ خود ببیند. جالب است بدانید موسس بی بی سی و اولین رئیس آن «جان ریث» لقب «Lord» داشته است. و همچنین  6 نشان سلطنتی از ملکه ی انگلیس دریافت کرده.

در ضمن بد نیست بدانیم در کنار بی بی سی، مراکز و موسسات بزرگ و تاثیرگذاری همچون «بانک انگلیس» و بیشتر دانشگاه های این کشور همچون دانشگاه آکسفورد نشان سلطنتی دارند. و این به معنای آن است که همه ی این موسسات حداقل پنج سال در دربار ملکه ی انگلیس خدمات صادقانه داشته اند!

«رسانه ایران»، لیست موسسات و شرکت هایی که پروانه ی سلطنتی دریافت کرده اند را در مطلبی

”‌ هیات امنای بی بی سی 12 عضو دارد، که هر دوازده نفر با تایید ملکه الیزابت تعیین می شوند. بدیهی است رییس بخش اجرایی بی بی سی که در حال حاضر مارک تامپسون می باشد توسط همین 12 عضو و با تایید ملکه گماشته می شود. “

با عنوان «همه ی دارایی های ملکه» ارائه کرده است.

ناگفته پیدا است که یدک کشیدن لقب «رسانه ی سلطنتی» از سوی بی بی سی چندان هم دور از واقعیت نیست. «رسانه ایران» به زودی بخش های مفصل تری از ابعاد سلطنتی بی بی سی را منتشر خواهد کرد

لازم به ذکر است در اساسنامه ی BBC آمده است که پروانه ی سلطنتی هر 10 سال باید تمدید شود. و این بدان معنا است که اگر خدمات این سازمان به دربار نرسد و یا حداقل به 5 سال نکشد، پروانه ی سلطنتی باطل و ناچار کمک های نقدی و غیر نقدی نیز که از این طریق از دولت دریافت می شده است قطع خواهد شد.

بی بی سی

در حال حاضر هیات امنای بی بی سی 12 عضو دارد، که هر دوازده نفر با تایید ملکه الیزابت تعیین می شوند. بدیهی است مدیرکل بخش اجرایی بی بی سی که در حال حاضر مارک تامپسون می باشد نیز توسط همین 12 عضو و با تایید ملکه گماشته می شود.

ناگفته پیدا است که یدک کشیدن لقب «رسانه ی سلطنتی» از سوی بی بی سی چندان هم دور از واقعیت نیست. «رسانه ایران» به زودی بخش های مفصل تری از ابعاد سلطنتی بی بی سی را منتشر خواهد کرد.

اما اکنون با توجه به عملکرد بی بی سی فارسی در جریان مراسم پر هزینه ی شصتمین سالگرد سلطنت ملکه ی انگلیس، جای این سوال وجود دارد که با وجود این شواهد که نفوذ قدرت دربار سلطنتی انگلیس در سازمان ها و نهادهای کلیدی این کشور را نشان می دهد، چرا BBC اصرار دارد که ملکه در سیاست دخالتی نمی کند؟

بخش ارتباطات تبیان


منبع: رسانه ایران