تبیان، دستیار زندگی
هیات زامبیائی که معمولا با پذیرائی رنگین و تشریفاتی پذیرائی می شد،محو سادگی و بی آلایشی مجلس شده بود. سید احمد آقا که متوجه این حالت مهمانان خود شده بود، با لبخند همیشگی خود به هیات زامبیائی گفتاز این بیسکویت ها بخورید،اگر امام زنده بود همین ها هم روی میز
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

شوخی سید احمدآقای خمینی با رئیس مجلس زامبیا

یک خاطره از محسن پاک آیین، سفیر اسبق ایران زامبیا


هیات زامبیائی که معمولا با پذیرائی رنگین و تشریفاتی پذیرائی می شد،محو سادگی و بی آلایشی مجلس شده بود. سید احمد آقا که متوجه این حالت مهمانان خود شده بود، با لبخند همیشگی خود به هیات زامبیائی گفت"از این بیسکویت ها بخورید،اگر امام زنده بود همین ها هم روی میز نبود".شوخی معنی دار و آموزنده سید احمد آقا در واقع یادآور سیره امام راحل در پرهیز از تشریفات و تجملات و مراقبت از بیت المال بود.

زمانی که در زامبیا بودم،در تاریخ 25 اسفند 1368 آقای مولیکیتا رئیس مجلس ملی به ایران آمد.وی در جماران از منزل حضرت امام خمینی(ره) هم دیدن کرد و با زندگی ساده این رهبر بزرگ تاریخ اسلام و جهان آشنا شد.

سید احمد خمینی

در این بازدید با حجت الاسلام و المسلمین سید احمد آقای خمینی(ره) گفتگوهائی انجام شد و ایشان خصوصیات منحصر به فرد امام راحل را برای هیات زامبیائی بیان کرد.این دیدار در اطراف یک میز ساده انجام شد که بر روی آن چند پیش دستی با تعدادی بیسکویت ارزان قیمت و معمولی قرار داشت.

هیات زامبیائی که معمولا با پذیرائی رنگین و تشریفاتی پذیرائی می شد، محو سادگی و بی آلایشی مجلس شده بود.سید احمد آقا که متوجه این حالت مهمانان خود شده بود، با لبخند همیشگی خود به هیات زامبیائی گفت"از این بیسکویت ها بخورید،اگر امام زنده بود همین ها هم روی میز نبود".شوخی معنی دار و آموزنده سید احمد آقا در واقع یادآور سیره امام راحل در پرهیز از تشریفات و تجملات و مراقبت از بیت المال بود.

این شوخی آموزنده برای هیات زامبیائی که همچون دیگر هیات های خارجی ، همواره با برخوردهای غیر ضروری تشریفاتی در سفرها مواجه هستند، جالب بود و مدتی آنها را به فکر فرو برد.اعضای هیات زامبیائی در این بازدید به شدت تحت تاثیر روحانیت محیط قرار گرفته ومکرر در مورد ویژگی های اخلاقی امام امت بخصوص مردمی بودن و زندگی ساده ایشان صحبت می کردند.

این دیدار در اطراف یک میز ساده انجام شد که بر روی آن چند پیش دستی با تعدادی بیسکویت ارزان قیمت و معمولی قرار داشت

رئیس مجلس زامبیا که از این دیدار بسیار خوشحال بود از حاج احمد آقا خواست که خاطراتی را از حضرت امام بازگو نماید. در پایان این دیدار آقای مولیکیتا گفت رهبری امام خمینی(ره) و آموزه های انقلاب اسلامی نقش مهمی در احیای معنویت در جهان ایفا کرد،چرا که بنیان اندیشه امام خمینی، توحید و خداباوری و اهداف وی برهدایت و تربیت انسان به سوی خداوند متعال استوار بود.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع: خبرآنلاین