تبیان، دستیار زندگی
شهر قسطنطنیه «كنستانتینوپل» توسط سلطان محمد دوم ملقب به فاتح سلطان عثمانی تصرف شد و عمر 1000 ساله امپراتوری بیزانس به پایان رسید. این روز یكی از روزهای كلیدی در تاریخ جهان غرب محسوب می شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

پایان امپراتوری 1000 ساله


شهر قسطنطنیه «كنستانتینوپل» توسط سلطان محمد دوم ملقب به فاتح سلطان عثمانی تصرف شد و عمر 1000 ساله امپراتوری بیزانس به پایان رسید. این روز یكی از روزهای كلیدی در تاریخ جهان غرب محسوب می شود.

قسطنطنیه

شهر قسطنطنیه پایتخت امپراتوری بیزانس بود كه بیش از 1000 سال از تاسیس آن می گذشت.زمانی امپراتوری بیزانس در اوج قدرت خود بود و بخش های وسیعی از اروپای شرقی ، آسیای صغیر و ارمنستان را تحت تصرف خود داشت ، اما با گذشت قرن ها این امپراتوری رو به زوال نهاد ، به طوری كه قلمروی امپراتوری بیزانس محدود به شهر قسطنطنیه و مناطق پیرامونی آن شد.

هنگامی كه عثمانی ها از تنگه بسفور عبور كرده و بخش اعظم شبه جزیره بالكان را تصرف كردند ، سقوط قسطنطنیه دیگر غیرقابل اجتناب بود.

این شهر كاملا در میان متصرفات عثمانی ها محاصره شده و در انزوا قرار گرفته بود.

با آغاز قرن پانزدهم میلادی پس از پیروزی های عثمانی ها در كوزوو ، نیكوپولیس و وارنا بر ارتش های متحد مسیحیان سقوط قسطنطنیه قریب الوقوع جلوه می كرد.

اما با شكست سلطان بایزید ایلدروم از تیمور لنگ در آنقره (آنكارای امروزی) سقوط نهایی شهر نیم قرن به تاخیر افتاد.

در نیمه قرن پانزدهم میلادی جمعیت قسطنطنیه كه در اوج رونق امپراتوری بیزانس بیش از یك میلیون نفر بود به صد هزار نفر كاهش یافته بود و شهری كه توسط كنستانتین اول امپراتور روم بنا شده بود فقط به سایه ای از آن شهر باشكوه تبدیل شده بود.

سرانجام محاصره نهایی قسطنطنیه توسط ارتش سلطان محمد دوم كه حدود 500 هزار سرباز و یك ناوگان قدرتمند دریایی بود ، آغاز گردید.

ناوگان دریایی عثمانی نیز از طریق تنگه بسفور و دریای مرمره شهر را از ناحیه دریا محاصره كرد اما نمی توانست از راه دریا شهر را مورد حمله قرار دهد

كنستانتین یازدهم امپراتور بیزانس كه نیروی اندكی برای دفاع در اختیار داشت در پشت استحكامات شهر به انتظار نشست تا از غرب به كمك او بشتابند.

سلطان محمد دوم به كمك توپ های خود شهر قسطنطنیه و استحكامات آن را بمباران كرد.

ناوگان دریایی عثمانی نیز از طریق تنگه بسفور و دریای مرمره شهر را از ناحیه دریا محاصره كرد اما نمی توانست از راه دریا شهر را مورد حمله قرار دهد.

سلطان محمد دوم دستور داد یك پل چوبی صاف و لغزنده بزرگ در ساحل مخالف ساخته شود و سپس هزاران سرباز عثمانی كشتی ها را در طول این پل لغزنده به جلو هل داده و سرانجام وارد شاخ طلایی شدند.

با توسل به این شیوه نیروی دریایی عثمانی زنجیر محافظ شاخ طلایی را دور زد و سربازان عثمانی به شاخ طلایی رخنه كردند.

با اینكه خطر عظیمی قسطنطنیه را تهدید می كرد اما درباریان و كشیشان ارتدوكس هنوز سرشان به اختلافات و دسیسه چینی علیه یكدیگر گرم بود.

سقوط قسطنطنیه یك مرحله مهم در تاریخ جهان و به ویژه اروپا محسوب می شود. سقوط قسطنطنیه به دوران طولانی قرون وسطی در اروپا خاتمه داد و دوره رنسانس آغاز شد

سرانجام سربازان عثمانی حمله نهایی خود به شهر قسطنطنیه را آغاز كردند و روز مرگ نهایی امپراتوری بیزانس و سقوط شهر فرا رسید.

به این ترتیب ، در روز 29 مه سال 1453 میلادی شهر قسطنطنیه پایتخت امپراتوری هزار ساله بیزانس توسط سلطان محمد دوم ملقب به فاتح سلطان عثمانی تصرف شد و عمر 1000 ساله امپراتوری بیزانس پایان یافت.

پس از تصرف قسطنطنیه سلطان محمد فاتح نام آن را به استانبول تغییر داد و این شهر پایتخت امپراتوری عثمانی شد. سقوط قسطنطنیه یك مرحله مهم در تاریخ جهان و به ویژه اروپا محسوب می شود. سقوط قسطنطنیه به دوران طولانی قرون وسطی در اروپا خاتمه داد و دوره رنسانس آغاز شد.

بخش تاریخ ایران و جهان تبیان


منبع:جام جم