تبیان، دستیار زندگی
لیمو عمانی از خشک شدن نوعی لیموهای کوچک آب‌لیموگیری که انواع متفاوتی دارند، به دست می‌آید و به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می‌شود
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

لیموعمانی‌های درشت و تیره مرغوب‌ترند


لیمو عمانی از خشک شدن نوعی لیموهای کوچک آب‌لیموگیری که انواع متفاوتی دارند، به دست می‌آید و به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می‌شود.

لیمو عمانی

علت تلخ بودن لیمو عمانی، دانه‌های موجود در آن است که به دلیل عمل تخمیر انجام شده کمی تلخی در مزه آن احساس می‌شود.  البته اگر دانه‌ها از لیموعمانی جدا شوند، دیگر تلخی نخواهد داشت ولی در صورتی که با دانه پخته یا به صورت پودر به غذا افزوده شود، غذای تهیه شده تا حدی تلخ خواهد بود، بنابراین برای پرهیز از تلخ شدن غذا بهتر است پیش از افزودن آن به غذا دانه‌های لیمو را درآورید.

لیموعمانی از خشک شدن نوعی لیموهای کوچک آب‌لیموگیری که انواع متفاوتی دارند، به دست می‌آید و به عنوان چاشنی در غذاها استفاده می‌شود.

طی فرایند خشک شدن به دلیل تغییرات به وجود آمده در ترکیب‌ها و اکسید شدن، رنگ لیمو تغییر می‌کند و از رنگ مایل به زرد و گاهی سبز به رنگ قهوه‌ای تیره یا سوخته تبدیل می‌شود. با توجه به اینکه مواد موثر موجود در تمامی گیاهان تا حد زیادی به شرایط آب و هوایی و جغرافیایی بستگی دارد، این مسئله می‌تواند در رنگ گیاهان و میوه‌های تازه و خشک، طعم و مزه، بو و خواص آن‌ها تأثیرگذار باشد.

لیمو عمانی تازه، رنگ خردلی دارد و بسیار ترش است و به صورت گرد کوبیده شده یا درسته عرضه می‌شود که البته یکی از پرمصرف‌ترین ادویه‌ها در دنیا گرد لیمو عمانی است.

جالب است بدانید ترش بودن لیمو به دلیل اسیدسیتریک موجود در آن است و از نظر ترکیب‌های شیمیایی در آب لیموعمانی، حدود 8 درصد اسیدسیتریک وجود دارد.

با توجه به اینکه ویتامین C و اسید سیتریک، 2 ماده مهم و تأثیرگذار در لیمو عمانی هستند، مرغوب‌ترین لیمو عمانی، لیمو عمانی‌ای است که حداکثر میزان از این 2 مواد در آن وجود داشته باشد اما به دلیل اینکه نمی‌توان وجود این مواد را از ظاهر آن‌ها تشخیص داد بنابراین می‌توان گفت، لیموعمانی‌های درشت که نشانه رسیدن کامل آن‌هاست و تیره رنگ هستند، مرغوب‌ترند.

توصیه می‌شود افراد مبتلا به فشارخون و بیماران قلبی از لیموعمانی استفاده کنند زیرا دیگر ترکیب‌های موجود در آب‌لیمو و لیموعمانی، پپتین است که باعث کاهش کلسترول و چربی خون و تا حدودی فشارخون می‌شود

در حال حاضر انواع متفاوتی از لیموعمانی در بازار وجود دارد که گفته می‌شود لیموهای به رنگ سفید چینی هستند. رنگ سفید و روشن لیموعمانی دلیل قطعی چینی بودن آن نیست ولی این محصول می‌تواند از چین هم وارد شده باشد. لیموعمانی‌هایی که از ابتدا در ایران وجود داشته را همه می‌شناسند بنابراین اگر نمونه‌هایی با ظاهر متفاوت در بازار دیده می‌شود ممکن است چینی باشد.

توصیه می‌شود افراد مبتلا به فشارخون و بیماران قلبی از لیموعمانی استفاده کنند زیرا دیگر ترکیب‌های موجود در آب‌لیمو و لیموعمانی، پپتین است که باعث کاهش کلسترول و چربی خون و تا حدودی فشارخون می‌شود.

بهتر است بدانید افزودن لیموعمانی به خورش‌هایی مانند قیمه باعث کاهش خواص آن نمی‌شود بلکه گاهی «اسیدی» یا به اصطلاح «ترش شدن غذاها» باعث افزایش خواص و مرغوبیت آن‌ها می‌شود. مثلاً برای جذب آهن بیشتر غذا، وجود ویتامین C ضروری است و افزودن لیموعمانی، گرد لیمو یا آب‌لیمو به غذاها باعث جذب بیشتر آهن می‌شود.

بخش تغذیه و آشپزی تبیان


منبع: سلامتیران - دکتر محمدحسین صالحی سورمقی

مطالب مرتبط:

لیمو عمانی و خواص آن

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.