تبیان، دستیار زندگی
برخلاف آنچه ما تصور می‌کنیم، ناخن‌ها اعضای آسیب‌پذیری هستند که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود، حتی ممکن است عفونت کنند و حسابی دردسرساز شوند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مراقبت از ناخن‌ها


برخلاف آنچه ما تصور می‌کنیم، ناخن‌ها اعضای آسیب‌پذیری هستند که اگر به آن‌ها رسیدگی نشود، حتی ممکن است عفونت کنند و حسابی دردسرساز شوند.


ناخن سالم

ناخن یکی از مهم‌ترین قسمت‌های انگشت است که وظیفه نگهداری و محافظت از آن‌ها را به عهده دارد. نکات زیر می‌تواند در نگهداری از ناخن‌ها به شما کمک کند:

رطوبت

یکی از عواملی که باعث می‌شود ناخن‌ها در معرض آسیب قرار بگیرند این است که بیش از اندازه با آب در تماس باشند. البته رطوبت نه‌تنها برای آن‌ها مضر نیست، بلکه به سلامت آن‌ها نیز کمک می‌کند. بنابراین اگر شغل شما به گونه‌ای است که مدام با آب در تماس هستید، استفاده از دستکش را فراموش نکنید.

مواد شیمیایی

سعی کنید ناخن‌ها با مواد شیمیایی و پاک‌کننده تماس کمتری داشته باشند، اما اگر این مواد با ناخن‌های شما تماس پیدا کرد، بلافاصله دستانتان را بشویید و از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید.

اندازه ناخن

هیچ‌گاه ناخن‌ها را از انتها کوتاه نکنید، چرا که باعث ایجاد عفونت در کناره‌های آن می‌شود. همچنین ناخن‌های خیلی بلند هم باعث می‌شود بخش خارجی آن در تماس با محیط بیرون آسیب ببیند.

تقویت ناخن

دستانتان را به آب‌لیمو بسپارید تا ناخن‌های سالم و زیبایی داشته باشید. خواباندن ناخن‌ها در آب‌لیموی تازه و همچنین زرده تخم‌مرغ، می‌تواند پیشنهاد مناسبی برای تقویت ناخن‌ها باشد.

خوردن انواع میوه و سبزی برای استحکام ناخن‌ها بسیار مفید است. به طور کلی ویتامین B و C نقش مهمی روی سلامت بدن و ناخن‌ها ایفا می‌کند.

استحکام ناخن

اگر شما هم با مشکل شکستن ناخن‌ها یا جدا شدن بخش‌های کناری آن روبه‌رو هستید، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده را در طول روز فراموش نکنید. تغذیه شما می‌تواند روی بهبود این مشکل تأثیرگذار باشد. خوردن انواع میوه و سبزی برای استحکام ناخن‌ها بسیار مفید است. به طور کلی ویتامین B و C نقش مهمی روی سلامت بدن و ناخن‌ها ایفا می‌کند. گاهی شکنندگی بیش از حد ناخن‌ها به کمبود کلسیم در بدن مرتبط است و در این حالت نوشیدن روزی سه لیوان شیر یا سایر لبنیات می‌تواند به شما کمک کند.

رفع لكه‌های ناخن

اگر روی ناخن‌هایتان لکه‌های سفیدی وجود دارد می‌توانید مقداری تخم کتان آسیاب شده را با سرکه یا آب‌لیمو مخلوط کنید و روی آن‌ها قرار دهید. اگر پوست اطراف ناخن‌هایتان پوست حساسی است می‌توانید از مقداری روغن زیتون استفاده کنید و آن را چرب کنید.

ناخن‌گیر مناسب

برای کوتاه کردن ناخن، حتماً از ناخن‌گیرهای تیز استفاده کنید و تنها بخش سفیدتر ناخن را جدا کنید.


باشگاه کاربران تبیان - ارسالی از: simin-bala